אחרי 59 יום: אניית תפזורת סיימה לפרוק בנמל אשדוד

אתמול הסתיימה פריקת האנייה World Ruby שהגיעה לאשדוד ב-1 במאי עם 42 אלף טון בתפזורת. יו״ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון: לו רק נמל אשדוד היה מגייס די עובדים היו נחסכים אירועי הקיצון הללו. נמל אשדוד: תלונת יבואני התבואות - הסחת הדעת מצמצום ימי הפטור


11:17 ,29.06.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול הסתיימה פריקת האנייה World Ruby שהגיעה לנמל אשדוד ב-1 במאי עם מטען תפזורת של 42 אלף טון חלבון סויה. נציין כי מדובר באניית תפזורת שעגנה ברציף מספר 5 בנמל אשדוד במשך 59 ימים עד לסיום הפריקה אתמול - פריקה שאורכת בממוצע ביתר נמלי העולם כ-7 ימים.

 

יו״ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון: ״אנייה היא כמו מונית - המונה דופק, והקנס על האנייה הזאת עומד על כ-90 אלף שקל לכל יום שהות ברציף. בסך הכל, מדובר בקנס של מיליוני שקלים שישולמו לבעלי האנייה אבל היבואנים לא יספגו לבדם את כל הקנס האדיר הזה, אלא בעיקר הציבור הישראלי שישלם את הקנס באמצעות מחירי המזון היקרים שעלות השינוע המוגזמת שלהם מגולמת במחיר הסופי״.

 

רון המשיך ואמר כי ״לו רק נמל אשדוד היה מגייס די עובדים, כדי שתהיה היענות סבירה לצורך בידיים פורקות לאוניות התבואות והגרעינים, היינו חוסכים את אירועי הקיצון הללו - פעם אחר פעם - של המתנות ממושכות בנמל אשדוד לפריקה. זה לא סביר ונוגד כל הגיון שבגלל מחסור בעובדי נמל - הציבור כולו משלם בקופה בסופר ועומד יותר בפקקים. הושקעו מאות מיליוני שקלים בהקמת מסוע בנמל אשדוד, וקיווינו שהנהלת הנמל תשלים את המהלך על ידי גיוס עובדים מאסיבי, מה שלא התרחש. אני קורא לממשלת ישראל להתערב בכשל הניהולי של נמל אשדוד הממשלתי. בלי די עובדים - אי אפשר לפרוק אניות בקצב סביר״.

 

חברת נמל אשדוד: תקנות איכות הסביבה מחייבות לפרוק מטען תפזורת זה במשפך ׳ירוק׳

 

על האנייה המדוברת עבדו 43  צוותי עבודה (6 איש בכל צוות) במשך כ-30 יום בלבד. מרגע הגעתה, הנמל פרק ושחרר שבע אניות גרעינים ומוצרי גרעינים בהיקף של כ-204 אלף טון. תקנות איכות הסביבה מחייבות לפרוק מטען תפזורת זה במשפך ׳ירוק׳, כאשר במקביל חלק מהמטען נפרק במשפך כחול המותאם לאישור המשרד לאיכות הסביבה וכתוצאה מכך ממוצע צוותי העבודה ליום הגיע ל-1.7. יש להדגיש כי מחסור באספקת נהגי משאיות, כפי שעלה בוועדת הכלכלה, הינו משמעותי מאוד בסוג מטען זה, שאינו יכול להיות משונע במסוע החדש. מסוע הגרענים החדש שינע מתחילת השנה כ-600 אלף טון, פי חמישה ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. תלונת איגוד יבואני התבואות על אנייה ספציפית זו נועדה להסיח את הדעת מתהליך צמצום ימי הפטור מתשלום, המתנהל כיום ברספ״ן בהמלצת הנמל״.