לא פחות מ-23 אוניות על עוגן המתינו הבוקר (א') מחוץ לנמל אשדוד.
העומס לאור החלטת נתבי הנמל לחזור לקצב פעילות של 15 פעולות ניתוב ביממה, על פי ההסכם הקיבוצי.
לפי הדוח היומי שהוציא הבוקר הוציא יו"ר ועדת התפעול של לשכת הספנות יורם הופמן, בתוך הנמל עגנו 8 אוניות ועבדו עליהן 13 ידיים. בהערות הוסיף הופמן לחברי הלשכה: "הנתבים עדיין עובדים לפי הספר, דבר שגורם להפחתה ניכרת בייצור של כניסת/יציאת אוניות וגורם לצפיפות ניכרת".
עולה עולה מהדוח, שהאוניות שממתינות על עוגן מתחלקות ל-11 אוניות צובר, 7 אניות מטען כללי ו-5 אוניות מכולה.
הופמן: "למען האמת, יש אפילו יותר מ-23, כי יש אוניות לא תפעוליות שלא הזמינו להן ידיים. המצב עדיין קטסטרופה והוא רק הולך ומחמיר ואני לא רואה פתרון באופק".
האם יש כבר מעבר של אוניות לנמל חיפה?
"כרגע אין מעבר גדול. היה ביטול של פקידה של אוניה מפורט סעיד".
לשאלה מה עמדתן של חברות הספנות, ענה הופמן, מנכ"ל חברת א.מ.א: "כנציג של המבורג סוד, אני יכול להגיד שזה לא יעבור בלי פעולות אלו ואחרות של חברות הספנות".
מתי אמורות פעולות אלה להיכנס לתוקף?
"זה עניין די מיידי, אין לי שום ספק בזה. כל הקווים האלה, לא מדובר רק בקו אחד, אירופה-ישראל וחזרה. יש בדרך נמלים, יש קווים, התחייבויות, ספקים, סחורה. כדור הארץ לא סובב סביב מדינת ישראל על 8 מיליון תושביה. יש קווי שהולכים למצרים שבה 80 מיליון איש, יש קווים שהולכים לתורכיה עם 90 מיליון איש. הם ישאירו את המטענים הישראלים בלימסול, או בתורכיה, או בפורט סעיד. ושלא יובן לא נכון, אני לא מאשים את הנתבים במצב".
מה בדעתה של לשכת הספנות לעשות?
"ללשכת הספנות אין הרבה אפשרויות מה לעשות. אנחנו לא צד בסכסוך כך שנוכל לפנות לבית הדין לעבודה. אני חייב להוסיף שכל הקמפיין הזה נגד אשדוד וההסכם הקיבוצי נראה לי לא מקרי, כמו משהו מאוד מכוון, במטרה לשבור את המונופולים הגדולים. אבל יכול להיות שאני רואה צל הרים והרים".
עוד פורסם בדוח היומי של לשכת הספנות שהוציא הופמן, שבנמל חיפה ממתינות 6 אוניות על עוגן מחוץ לנמל – שתי אוניות מכולה, 3 מטען כללי (לא פעילות) ואוניית דלק אחת. לעומת זאת, דובר נמל חיפה הבהיר שהמידע מוטעה ושאף אניה אינה ממתינה על עוגן מחוץ לנמל. על כך השיב הופמן: "נכון לרגע שאני קיבלתי את הדוח, המתינו אוניות. יכול להיות שהם הכניסו אותן בשעתיים האחרונות".
דובר נמל חיפה זוהר רום הבהיר הבוקר בשיחה עם מערכת PORT2PORT: "בפועל אין שום אוניות הממתינות להיכנס לנמל. נמל חיפה פועל בתגבורת מלאה, עם תפוקות נאות. בשבת עבדו יפה מאוד, כולל על אונייה של קו GGS של MSC , צים ומארסק. נכון לעכשיו, יש 2 אוניות ברציף כרמל ו-3 במזרחי. גם מזג האוויר, שאיים להשפיע, לא הפריע לעבודה.
"שתי האוניות היחידות הנמצאות מחוץ לנמל הן- Cala Paradiso, היות והיא סיימה את השירות שלה ונכון לעכשיו מחכה להוראות הבעלים, וה- "לואיז בורכרד", שלא רוצה להיכנס עדיין לעבודה, כי החלון שמוקצה לה בחיפה הוא רק מחר (ב'). יש לנו מקום בשבילה, אבל היא מחכה למחר, כי אז יגיעו מכולות היצוא שאמורות להיות מועמסות עליה. ה" MSC CAITLIN " שתגיע בעוד כשעה למפרץ חיפה תיכנס כבר בצהריים לעבודה".
מהנהלת חברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: " חברת נמל אשדוד עומדת בפני קשיים תפעוליים בעקבות ביטול פסק הפשרה בין חברת הנמל לנתבים ואימוץ מלא של החלטה מוסכמת של המוסד לבוררות. הנתבים חזרו למתכונת העבודה שהיתה נהוגה ערב הפשרה".
ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה לדברים.