מנכ״ל נמל אילת בוועדת הכלכלה: אין לנו הכנסה כבר שמונה חודשים

בדיון בכנסת נחשף כי ההסתדרות מחפשת פתרונות תעסוקה לעובדי התפעול של הנמל וכי נמל אשדוד מוכן לקלוט כ-30 עובדים באופן זמני, אם כי אין הסכמה על מימון פתרונות לינה עבורם. גדעון גולבר, מנכ״ל נמל אילת: הגיע הזמן שמדינת ישראל תכניס יד לכיס ותבין שצריך לעזור לנמל


12:45 ,01.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת ערכה אתמול דיון מיוחד שכותרתו ״סיוע לנמל אילת״, וזאת בעקבות המצב בנמל הדרומי שמושבת כמעט לחלוטין בעקבות תקיפות החות׳ים בים האדום אשר גורמות להסטת אניות לנתיבי סחר אחרים ואינן פוקדות את נמל אילת. בדיון השתתפו מנכ״ל נמל אילת, גדעון גולבר, וראש העיר אילת, אלי לנקרי. 

 

גדעון גולבר, מנכ״ל נמל אילת, אמר בדיון כי: ״נמל אילת לא סגור בגלל ניהול כושל או עובדים לא מיומנים, אלא רק בגלל אוזלת היד של מדינות הקואליציה נגד החות׳ים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תכניס יד לכיס ותבין שצריך לעזור לנמל אילת. לקחת הלוואות זה הכי קל, אבל בסוף צריך להחזיר אותן, ואין לנו הכנסה כבר שמונה חודשים. נמנענו מלפטר, גם בזכות הוועדה וההסתדרות. אנחנו רוצים פתרון כמה שיותר מיידי״.

 

בדיון נחשף כי ההסתדרות מחפשת פתרונות תעסוקה לעובדי התפעול של הנמל - כ-106 עובדים מתוך כ-200 עובדים (80 עובדים הינם עובדי אבטחה). ניר אייזנברג, מנהל החטיבה הימית בהסתדרות, אמר בדיון כי ההסתדרות נמצאת בשיחות עם נמל אשדוד, נמל חיפה ונמל הדרום על מנת לבדוק את האפשרות כי נמלים אלו יקלטו אצלכם עובדי תפעול מנמל אילת, וציין כי השיחות מתקדמות, נבחנים פתרונות לינה לעובדים שגיעו מאילת אבל ״יש עוד דרך״. 

 

שאול שניידר, יו״ר חברת נמל אשדוד ציין כי נמל אשדוד מוכן לקלוט כ-30 עובדים זמנית, אם תוסדר סוגיית הלינה שלהם בעיר. שניידר ציין כי ״ההצעה שלנו נדונה מספר שבועות. אנחנו זקוקים לעובדים זמניים כרגע ורוצים לדעת שאיזה גורם ייקח על עצמו את מימון השהות״. 

 

הלנת העובדים באשדוד תעלה כ-400 אלף שקלים בחודש, אך חברי הוועדה הביעו ספק בנתונים אלו, וההסתדרות הבהירה כי היא נכונה לסייע בשיכון העובדים. יו״ר נמל אשדוד שאול שניידר הבהיר כי יש להסדיר את הנושא במהירות, שכן אם עובדי נמל אילת לא ייקלטו בקרוב, ייאלץ נמל אשדוד לקלוט עובדים זמניים אחרים.

 

יואב צוקרמן, סגן נשיא נמל המפרץ, אמר כי ״זה נושא רגיש בגלל הגבלים עסקיים. אם רשות התחרות תאשר לנו. לי אסור לדבר איתם. אצלי אפשר לפרוק אניות גדולות של מכוניות ואפשר לחשוב על שיתוף פעולה לתקופה זמנית וההכנסות והרווחים״.  

 

מנכ״ל נמל אילת גולבר דרש כי כל הסדרה מול לבנון או עזה תכלול גם את פתיחת נתיבי השיט. ״שלא יהיה מצב שאנחנו מפסיקים את הלחימה בלבנון ובעזה ונשארים עם החות'ים והאיראנים. צריך לפעול עם המל"ל מול גורמים אחרים כדי לפתוח את הנתיבים״.

 

עו״ד ניר אייזנברג, מנהל חטיבת נמלי הים באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עדכן את הוועדה כי מתקיימים מגעים עם ההנהלה והאוצר בנוגע להלוואה של 30 מיליון שקלים בערבות המדינה תמורת הזרמה של 20 מיליון שקלים נוספים מצד בעלי הנמל, בדומה למהלך שבוצע באל על בתקופת הקורונה. ״בהנחה שעלויות השכר הן כ-3.5 מיליון שקלים ושנמל אשדוד יקלוט כשליש מהעובדים, זה אמור להספיק לשנה או לשנה וחצי, אמר.

 

דנה דובר מאגף התקציבים באוצר: ״אנחנו בודקים עם החשב הכללי כיצד ניתן לקדם את האפשרות הזו. האירוע הזה חשוב ואנחנו עובדים ביחד כדי לייצר מתווה שבו נוכל לעזור. אין לנו התנגדות״. יו״ר הוועדה דוד ביטן הבהיר כי לא מדובר במענקים אלא רק בהלוואה.

 

״הדיון הזה חשוב כדי לדאוג לעובדים, אבל אינו פוטר את מדינת ישראל מלדאוג שנתיבי השיט לישראל יהיו פתוחים״, אמר ח״כ עודד פורר. ״זו שערורייה וזו אחריות הממשלה. יורים עלינו משם ולא הגבנו. בסופו של דבר, הנמל צריך להיות פתוח״.

 

ראש העיר אילת אלי לנקרי אמר שהנמל הוא העוגן הכלכלי השני בחשיבותו בעיר אחרי התיירות. עם זאת, הדגיש שמתקפות החות׳ים והשלוחות האיראניות על העיר מסכנות גם את תעשיית התיירות ואת כלכלת העיר כולה. לדבריו, העיר התמודדה עם חמישה חודשים שלא הייתה בה עבודה כלל, והחלה להתאושש רק לקראת סוף פברואר. ״אנחנו לא יודעים לאן זה יכול ללכת. יש לנו תוכניות אדירות לגבי הנמל, אבל אנחנו חוששים שהוא יגווע ויעלם. מלבד עובדי הנמל יש עוד עשרות עסקים ועובדים שמתבססים עליו – נהגים, נותני שירותים ועוד, והמדינה צריכה לפצות גם אותם״. לנקרי הוסיף כי הנמל חייב לעירייה כחמישה מיליון שקלים בגין ארנונה שלא שולמה מאז תחילת השנה.

 

ביטן: ״אני לא אומר שהנושא הזה הוא אשמת הממשלה, אבל הוא באחריות הממשלה. אני רוצה לראות שהוא מקבל מענה״. ביטן קרא למשרד האוצר לגבש בתוך עשרה ימים פתרונות שיכללו גם מענה בנושא הארנונה וההלוואות במימון המדינה וקבע דיון נוסף בנושא לעוד שבועיים.