חמישה ימים לפקיעת ההיתרים - משרדי התחבורה והאוצר טרם חתמו על הארכה

יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית: ״אם לא יתקבלו היתרים, שרשרת האספקה עלולה לחזור בקרוב, וביתר שאת, למצב הבעייתי טרם המלחמה. אנחנו קוראים לפתיחה מלאה של כל הנמלים לקליטת כל סוגי המטענים״


11:23 ,08.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה ושר האוצר טרם אישרו את הארכת ההיתרים של נמל המפרץ ונמל הדרום לפריקת מטען כללי וזאת חמישה ימים לפני פקיעת ההיתרים לנמלים החדשים, שיפקעו ב-13 באפריל. 

 

המצב מוביל לחשש גדול בקרב חברות הספנות ולשכת הספנות הישראלית קוראת היום לפתיחה מלאה ומיידית של כל הנמלים בישראל לקליטת כל סוגי המטענים. 

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית: ״ברור לכולם מה יקרה ביום שאחרי המלחמה. אנחנו חוששים ודואגים שברגע שפעילות הנמלים תחזור להיקף הרגיל, שצפוי אף להתעצם, נמלי ישראל לא יהיו ערוכים להתמודד עם שטף האניות והסחורה שיגיעו לישראל״.

 

מלשכת הספנות נמסר: ״ההיתרים שעומדים לפקוע מיועדים להפעלת רציפים בנמל המפרץ ובנמל הדרום, אשר בזמנו נשארו בכוונה ריקים לתקופה של מספר שנים. לאור העובדה שהסחר התפתח מעבר לתחזיות, כוונה זו לא עמדה מלכתחילה במבחן המציאות, ונוצר מצב של סחר גדל ובריא לצד רציפים ריקים שמנעו שירות נורמלי ומלא.  זאת, תוך התעלמות למעשה מהעובדה שהגברת התחרות הטבעית בין כל הנמלים תוביל להורדת מחירים ותיטיב עם המשק הישראלי. משרד התחבורה נרתם באופן מבורך כדי להקל על פריקת המטענים והתיר באפריל 2022 את שימוש הרציפים הריקים, אך לצערנו למשך שנתיים בלבד״. 

 

יורם זבה: ״ההתמהמהות של משרדי הממשלה לאשר את המשך ההיתר עצרה את המשך היערכותם של הנמלים החדשים בעידן הקריטי הנוכחי, כאשר המלחמה מהווה סיכון למגבלות נוספות שלא היו כאן לפני שנתיים ושכולנו לא חפצים בהן״.