זלץ בכנס הגרעינים: ״הסחבת במו״מ פוגעת בעובדים ובלקוחות״

יוני איזקוב, מנכ״ל קוראל שירותי ים שערכה את כנס הגרעינים: יש לקבוע ממדי שירות מחייבים בשיטת ״קנס - פרס״. אייל זלץ, יו״ר ועד עובדי נמל חיפה: צריך להנפיק את חברת נמל חיפה, המדינה היא זאת שמפרה את ההסכמים שנחתמו בשנת 2005


13:37 ,29.05.2018 מאת: מירב רונן

כנס הגרעינים של חברת קוראל משך אליו עשרות משתתפים מקרב יבואני הגרעינים, הספנות והנמלים וכלל הרצאות וראיונות עם בכירי חברות הנמל בהם אורנה הוזמן בכור, יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, אשל ארמוני, יו״ דירקטוריון נמל חיפה, צביקה שכטרמן, מנכ״ל מספנות ישראל ויוני איזקוב, מנכ״ל חברת קוראל שירותי ים אשר ארגנה את כנס הגרעינים במלון ווסט לגון ריזורט בנתניה עם נוף המשקיף אל הים התיכון אשר השרה אווירה נעימה על כל הכנס. 

 

ראשון הדוברים היה יוני איזקוב, מנכ״ל קוראל שירותי ים, אשר בחר להציג לנוכחים שקף של תכניות חנ״י משנת 2008 שהציגה את ההשקעה העתידית בתשתיות לטובת ציבור יבואני הגרעינים בהן השקעה במסוע גרעינים, הרחבת ממגורות אשדוד ובניית מחסן מוצרים - השקעות שטרם יצאו אל הפועל עשר שנים לאחר הצגתן. 

 

איזקוב הדגיש כי לא בוצעה השקעה בתשתיות והציע לקבוע מדדי שירות מחייבים לשני הצדדים - הנמלים והיבואנים שיעבדו לפי שיטת ״קנס - פרס״. לטענת איזקוב שיטה זו תיטיב הן עם הנמלים והן עם הנמלים. 

 

לאחר מכן מנחה האירוע, העיתונאי דני קושמרו, ראיין לשיחת ״אחד על אחד״ את אייל זלץ, יו״ר ועד עובדי נמל חיפה, וביקש לדעת כיצד מתקדם המו״מ שמתנהל בימים אלו בין העובדים ההסתדרות ונציגי המדינה בכפר המכביה.

 

לדברי זלץ, אחת המטרות של המו״מ היא להביא לפרישה של מרבית עובדי דור א׳ אשר הגיעו לגיל 50 - 55 ויבחרו לעשות זאת בכבוד. המטרה השנייה היא להבהיר את נושא ההשקעה בתשתיות על מנת לוודא שנמל חיפה לא יהיה נמל נכה ויוכל לעמוד יפה בתחרות מולו. אנחנו לא רוצים לשבת רגל על רגל בבית קפה, אלא לעבוד לקבל את השכר שמגיע לנו. אנחנו רוצים תחרות שווה, שיהיו לנו מנופים חדשים ומים עמוקים כמו בנמל החדש. שנוכל להכניס אנייה של 18 אלף teu כמו הנמל החדש. אם אהיה נמל נכה מול הנמל החדש והפרטי אז הוא יהיה בעצם מונופול פרטי. המדינה אמרה שהיא זאת שתיתן את המימון לתשתיות אבל המדינה מפירה עכשיו את ההתחייבות הזאת ועושה סיבוב פרסה כשהיא רוצה שהכסף הזה יגיע מחברת נמל חיפה״.

 

איתי רון: ״מחסור חמור בעובדים בנמל חיפה״ 

 

זלץ הגיב לשאלות שהעלה איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות, שהלין על המחסור החמור בכוח אדם בנמל חיפה, ועל כך שאין ידיים עובדים במהלך משמרת ג׳ בנמל ואף זכה למחיאות כפיים מקרב הנוכחים כשאמר ״הבעיה מתחילה במחסור בעובדים״. 

 

זלץ ציין בתגובה כי הנמל מגייס עכשיו 15 עובדים חדשים. הוא אמר כי הוא לא רוצה למצוא את עצמו במצב שהוא לא יכול להגן על עובדים חדשים שיגוייסו ועשויים לאבד את עבודתם בעוד שנתיים. ״אני לא יכול לאפשר את זה״, אמר. זלץ הוסיף כי הקצאת ידיים ברציפים היא עניין של ההנהלה.

 

זלץ המשיך להתייחס למו״מ ואמר כי הדרישות העיקריות של עובדי נמל חיפה הן הסכם פרישה מכובד לדור א׳, כאשר הכוונה היא לבני 50 או 55 ומעלה כאשר הציפיה היא כי יקבלו 2 מיליון שקל לעובד, וכן השקעה בתשתיות בסדר גודל של בין 800 מיליון למיליארד שקלים שהמדינה התחייבה אליהם.

 

בן הרוש: הולכים לקראת ימים קשים

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, שאל את זלץ מדוע אבי אדרי לא הגיע לכנס וציין כי ״המו״מ זה כמו דו שיח של חירשים. יושבים שם הוועדים, ההסתדרות והנמלים ומי לא יושב שם? אנחנו, ציבור הלקוחות. הושקעו פה מיליארדים ברציפים חדשים - הנמלים הקיימים יהפכו לנכים אז אם נגמור את הנמלים הקיימים אז מה עשינו בעצם? אני חושב שאנחנו הולכים לקראת ימים קשים״.

 

זלץ: ״אנחנו רואים את הנמלים החדשים הולכים ומוקמים לנו מול העיניים חמש שנים כבר, ומי מורח אותנו הכי הרבה? המדינה - משרדי ממשלה. אני יו״ר ועד העובדים כבר שנתיים והתפטרתי בגלל הסחבת במשא ומתן. מביאים אותנו למו״מ בירושלים בשביל עשר דקות ושולחים אותנו הביתה, אז היינו צריכים לעשות צעד דרסטי. אני חושב שהסחבת במו״מ פוגעת בכולם - בעובדים וגם בלקוחות. אנחנו פה בשביל לתת שירות״. 

 

זלץ ציין כי לדעתו נעשו בהרבה טעויות בעבר במהלך המו״מ עם העובדים וציין כי לדעתו צריך לעשות הנפקה של חברת נמל חיפה, וכי היום הכל נידון במסגרת המו״מ. זלץ הוסיף כי במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2005 ישנו סעיף לפיו עובדי הנמל יתפעלו כל רציף חדש שיקום, אז מי שמפר כעת הסכמים זאת המדינה״.