ד״ר זבה: דיון מיוחד בהארכת היתר פריקת מטען כללי בנמלים החדשים

נשיא לשכת הספנות ציין כי ח״כ אריאל קלנר מתכוון ליזום דיון דחוף בוועדת הכלכלה בנושא הארכת היתר ההפעלה לרציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ ורציף 28 בנמל הדרום שפורקים מטען כללי. ד״ר זבה: ״כל הנוגעים בדבר תומכים בדרישה זאת להאריך את היתרי הפעילות לנמלים החדשים״


08:56 ,20.02.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי לשכת הספנות פועלת כעת, באמצעות ח״כ אריאל קלנר, ליזום דיון דחוף בוועדת הכלכלה בנושא הארכת היתרי הפעילות של הנמלים החדשים בתחום המטען הכללי. כזכור, במהלך 2022 קיבלו הנמלים החדשים - נמל המפרץ ונמל הדרום - היתר משרת התחבורה דאז מרב מיכאלי - לפעול ברציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ, וברציף 28 בנמל הדרום - על מנת לפרוק מטען כללי ברציפים אלו. היתר זה ניתן לתקופה של שנתיים כך שההיתר של נמל המפרץ מסתיים באפריל 2024 ואילו ההיתר של נמל הדרום מסתיים ביולי 2024. 

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, ציין את הדברים לאחר סיום הדיון בוועדת הכלכלה ביום א׳ שעסק  בהסרת מגבלת ה-5% מפעילות נמל מספנות ישראל בחיפה - נושא שנדון בבג״צ כבר במהלך 2017 והיה אמור להסתיים עם החלטה של שרי האוצר והתחבורה כבר לפני משבר הקורונה.

 

ד״ר זבה השתתף בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהובלתו של יו״ר הוועדה ח״כ דוד ביטן, וציין כי נמל מספנות ישראל מטפל למעשה כבר ב-6.1% מסך המטענים הכולל של ישראל - קרי, מעל מגבלת 5% המצוינת בכתב ההסמכה שלו - וכי אין זה הגיוני להתחיל לאכוף את המגבלה ולרדת מנתון זה לנתון של 5%. ״מי יהיה הקליינט הקורבן? מי תהיה התעשייה שצריכה לוותר? הרי אפשר גם לבחור לפי איזה קליינט שמשלם יותר....״. 

 

זבה ציין בדיון הסוער כי נמל מספנות ישראל הופרט בשנת 1995 וכי ״היום מגבלת ה-5% לא היתה עוברת. אני ממליץ לקבל את הגישה של תחרות פתוחה לכולם. אגב, התחרות השפיעה על נמל חיפה ועל נמל אשדוד - שניהם שינסו מותניים״. 

 

ד״ר זבה ציין עוד כי נמל המספנות פורק כ-50% מאניות המתכות שמגיעות לישראל אולם בימים אלה, בזמן המלחמה, כ-30 -40 אחוז מהאניות כלל לא פוקדות את ישראל בשל המצב, במיוחד הגדולות,  ולכן אין זה הזמן האידיאלי לעשות כעת השוואות, ״גם בגלל החות׳ים, שכבר הפכו ל"חבלים"״.  

 

נזכיר כי יו״ר ועדת כלכלה, דוד ביטן, הורה בסיום הדיון למשרדי האוצר והתחבורה להגיע למסקנה סופית בעניין הסרת המגבלה או השארתה על כנה תוך שלושה שבועות.