גד שפר: שהממשלה תפסיק את שלטון הפחד של עובדי הנמלים ונמל אשדוד במיוחד

לדברי יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, האיגוד מוכן להצטרף לתביעה משפטית נגד עובדי הנמל במידה והמובילים יגישו תביעה שכזו


00:00 ,23.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

"בכל מערכת הבחירות ולאחריה אנחנו שומעים על השפעותיה של המחאה החברתית, על חוקים חברתיים ועל סדר יום חברתי. מבחינתי, אלה רק מילים. כשמגיע הרגע לבצע צעדים שיורידו מחירים, המפלגות וראשיהן חוששים להתעמת עם הוועדים הגדולים במשק, שתביעות השכר והתנאים שלהם גורמים לעליית מחירים של מוצרים ומצרכים למשק". כך אמר היום (ד') נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ויו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר.

כדוגמא מביא שפר את העיצומים שננקטו לאחרונה בנמל אשדוד. בשנת 2005, כשנחתמו ההסכמים על הרפורמה בנמלים, היה אחד הסעיפים שבכל נמל יהיה ועד אחד, שייצג את כלל העובדים. בשמונה השנים שחלפו נותר על כנו המצב, שבו לכל סקטור בנמל יש ועד, וכל ועד כזה שם יד על השאלטר ומאיים לנתק את עורק החיים הכלכלי - ההובלה הימית, שבה תלוי 98% מהיבוא והיצוא של ישראל - עד שייענו תביעותיו.

לדברי שפר, התביעות נענות, כי איש אינו אוכף את החוק ודואג למימוש ההסכם; לא ההסתדרות, שחתמה על ההסכם ולא הממשלה, שצריכה לדאוג לאכיפתו. כולם מפחדים להתעמת עם הוועדים החזקים בנמל. התוצאה היא שבנמל אשדוד מתקיימים כבר יותר מחצי שנה עיצומים שונים.

שפר: "לא רק הממשלה וההסתדרות מפחדות מהוועדים החזקים האלה, הם מפילים את חיתתם גם על הניזוקים הישירים מהעיצומים - היבואנים והיצואנים והמשתמשים בהובלה הימית. הם מגיעים אלינו בקובלנות חריפות, בתיאורי נזקים כתוצאה ממאבקי כוחות, שהמובילים כלל אינם צד בהם, בין הנהלת הנמל לעובדים.

"אנחנו כאיגוד מוכנים לעשות מעשה. בדקנו עם טובי המשפטנים בתחום הימי והתברר לנו שניתן לנקוט אמצעים משפטיים, כמו תביעה אישית נגד יו"ר ועד הפותח בעיצומים בניגוד להסכמי עבודה. אלא שכאיגוד המשתמשים בהובלה ימית, אין אנו יכולים להגיש את התביעה כתובעים המובילים, אלא רק כמצטרפים לתביעה של ניזוק ישיר. התברר לנו שבעלי החברות שהתלוננו בפנינו על הפגיעה בהם חוששים לתבוע את יו"ר הוועד בבית המשפט. הם מפחדים שאם יפנו לערכאות, הטיפול בעתיד במטענים שלהם יעוכב וייפגע. את שלטון הפחד הזה חייבים לעצור.

"עכשיו, כשהסתיימו הבחירות, אני מצפה מכל ממשלה חדשה שתקום שתוכיח משילות, שתדאג שהסכמים שנחתמו ועלו למדינה בסכומי עתק, כתשלום לעובדים על הסכמתם, יקוימו; שבעל מטען לא יפחד לממש את זכותו החוקית מחשש לפגיעה בפרנסתו; שיעשו את המהפכה החברתית הראשונה במעלה וידאגו לקיומו של שלטון החוק".