בנמל אשדוד הגשימו חזון ופתחו רשמית את מרכז המבקרים בנמל

חברת נמל אשדוד חגגה את פתיחתו של מרכז המבקרים המודרני והמרשים, בהשתתפותם של אורחים מכובדים, לקוחות ועובדים נוכחיים וותיקים. שוקי סגיס: גם פה אנחנו ראשונים, שברנו השנה הרבה שיאים וזה שיא נוסף


00:00 ,17.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד חגגה את פתיחתו הרשמית של מרכז המבקרים החדיש והמודרני אתמול באירוע בו השתתפו כ-200 אורחים, ביניהם לקוחות, עובדים ומקימי המרכז ופנסיונרים שהוזמנו במיוחד להיוודע לכך שבנמל זוכרים ומכבדים את תרומתם. לאחר ארוחת בוקר במסעדה הצמודה למרכז, הוזמנו האורחים לטקס קביעת המזוזה על דלת הכניסה למרכז ובהמשך חתך מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, את הסרט ופתח בפני האורחים רשמית את הכניסה למרכז.

"תרשו לי לברך בברכת שהחיינו והקימנו והגיענו לזמן הזה" פתח את דבריו יגאל בן זיקרי, סמנכ"ל דוברותותקשורת תאגידית בנמל אשדוד, שעמד מאחורי יוזמת מרכז המבקרים. "לפני כשנתיים במקום בו אנו עומדים היה רק מבנה ישן, שרידים של מסעדת עובדים הרוסה וחזון גדול, חזון להקים כאן מרכז מבקרים שייטיב לספר את סיפורו של נמל אשדוד, חזון להקים כאן מרכז שיוכל לחשוף בפני הלקוחות כמו גם הציבור הרחב את הקסם, המורכבות, החדשנות והטכנולוגיה המתקדמת של חברת נמל אשדוד, מרכז שידגיש את ההווה העסקי והמסחרי אשר יתחבר לעבר ולהיסטוריה, יוכיר ויעלה על נס את האנשים שהיו שותפים למעשה המופלא של הקמת הנמל הגדול בישראל, שירגש את המבקרים בו ולצד החוויה הרגשית יעניק דם ערך מוסף חינוכי, מרכז שגם יעלה על נס את העובדה החשובה מכולן, נמל אשדוד הוא השער המוביל של הכלכלה הישראלית".

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, ציין כי כבר בשנת 2005 או 2006 פנה אליו בן זיקרי בבקשה להקים מרכז מבקרים ראוי בכדי לקדם את מעמדו של נמל אשדוד כמוביל בנמלי ישראל. " והוא עשה את זה" אמר סגיס "וגם פה אנחנו ראשונים, שברנו בשנה הזאת הרבה מאוד שיאים וזה שיא נוסף".

מרכז המבקרים החדש, שזוכה לעיצוב מודרני, משלב תצלומים וטקסטים, לצד סרטים ומצגות דיגיטליות ומשחקי חברה חוויתיים. בביקור במרכז נחשפים האורחים לסיפורו ההיסטורי של הנמל, החל מההחלטה להקימו והנחת אבן הפינה ובניית שובר הגלים. כמו כן, ניתן לראות את התפתחותו של הנמל לאורך השנים עד להגיעו לעידן הטכנולוגיה הדיגיטלית של היום, הקמת רציף "איתן" וכניסתה של מערכת ה-TOS.

 46 שנים של צמיחה

"תכנונו של נמל אשדוד החל עוד בשנת 1957 ובשל מורכבות בנייתו והפעלתו הוא החל לפעול כנמל כמעט עשור מאוחר יותר והיה לאחד הנמלים הבודדים בעולם אשר נבנו בים הפתוח" סיפר יעקב רז, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, את סיפור הקמתו של הנמל. רז חגג את לידתו של מרכז המבקרים ביום הולדתו ה-61. הוא ציין את התמורות שעבר נמל אשדוד במהלך השנים שבאו לידי ביטוי באופנים שונים, כמו חתימה על הסכם שלום עם מצרים שהובילה לחתימה על הסכם מעבר ספינות בין ישראל למצרים, שסימן את תחילתו של עידן התיירות בישראל בכלל ובנמל אשדוד בפרט.

הוא ציין גם את הרגעים הקשים שידע הנמל: פיגוע ההתאבדות שאירע ב-14 למרץ 2004, שגבה את חייהם של שמונה עובדים הנמל ושני אזרחים נוספים והקמת שובר הגלים החדש עליו מצא הרמטכ"ל והשר לשעבר רפאל איתן את מותו. "אבל יותר מכל מסמל הנמל עבורנו צמיחה והישגיות" אמר רז. "היום, 46 שנה מאז החל לפעול בצורה סדירה, גדל היקף הפעילות הנמל בכל התחומים ומהווה מפעל ישראלי מרכזי ומשמעותי ביותר".

בנוסף לסיפור ההיסטורי של הנמל, ניתן ללמוד במרכז המבקרים על השירותים שמציע נמל אשדוד, האמצעים הטכנולוגיים והכלים שעומדים לרשותו. "מרכז המבקרים נולד כתוצאה מהרצון העמוק שלנו לחשוף בפני הלקוחות והציבור הרחב את היכולות העסקיות והתפעוליות של הנמל, את תהליכי העבודה המורכבים והמתוחכמים בנמל. לאורך השנים קיבלנו ואנחנו עדיין מקבלים פניות רבות לבוא ולבקר בנמל וראינו חשיבות רבה ביצירת מוקד שישלב בצורה הרמונית פעילות קבוצתית ופעילות העשרה בעיקר בשל הביקוש הרב בקרב הציבור להכיר וללמוד את עבודת הנמל." ציין יו"ר הדירקטוריון רז.

אין עתיד בלי עבר  

מרכז המבקרים שהוקם בהשקעה של למעלה מחמישה מיליון שקלים, ראה כבר 11,819 מבקרים, ציין בן זיקרי, שזכו להתרשם ממנו טרם פתיחתו הרשמית בתהליך ההרצה שנמשך שלושה וחצי חודשים. המרכז בנוי ממספר תחנות. מעבר למיצגים הגרפיים והתצלומים ניתן ליהנות מסרט באורך של כשמונה דקות, שמציג את הקמתו והתפתחותו של הנמל ומשלב סרטים ותמונות היסטוריות, סרט נוסף מציג את התפתחותה של המכולה וכיצד היא שינתה את פני הסחר הבינלאומי.

אחת התחנות המרשימות היא "השולחן החכם". זהו שולחן גדול ועליו מצגת דיגיטלית שמראה את חלקיו השונים של הנמל ותנועת האוניות את הרציפים. מדריך צמוד מסביר לקהל הצופים את חלקי המצגת ומקרין סרטים קצרים המסבירים על השירותים השונים שמציע הנמל. בנוסף, הוקמו במרכז תחנות מחשק חוויתיות המתאימות גם לגדולים וגם לקטנים. "אני ביקרתי בהרבה מרכזים גם בעולם וגם בנמלים הרבה יותר גדולים מאתנו בעולם והמרכז הזה לא נופל מאף אחד מהם באיכויות שלו וברמת ההשקעה בו" אמר סגיס "אין עתיד בלי עבר והעבר הונצח פה בצורה אויה ביותר. היעד שלנו בעוד שנה להגיע ל-70 אלף מבקרים. כבר השנה יהיו פה כ-40 אלף מבקרים, ואנחנו זוכרים את העבר, יודעים את ההווה ואנחנו גם מראים פה את העתיד. אני מאמין שהמרכז יקדם וישפר את נמל אשדוד".

בין האורחים המכובדים שהוזמנו נכחו באירוע נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב (בדימ') משה קראדי, המכהן היום כמנכ"ל דלק פי גלילות; המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב (בדימ') יהודה וילק, המשמש כיום כמנכ"ל כביש 6; ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי; רב-חובל יגאל מאור, מנהל רשות הספנות; גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית וצביקה כפיר, רמ"ח ים ורב חובל ראשי בנמל אשדוד, מפקד בסיס חיל הים בנמל אשדוד, אל"מ דוד סלמה, חברי דירקטוריון והנהלה וגם אנשי חברת JCSID שהאחראים לפיתוח ועיצוב מרכז המבקרים.

משקיעים בקהילה

 

מנכ"ל משרד התחבורה שהגיע לאירוע לאחר שנבצר משר התחבורה, ישראל כץ, להגיע מטעמי בריאות, אמר כי הוא שמח בהזדמנות זו שנפלה בחלקו "השנה האחרונה הייתה מאוד משמעותית עבור נמל אשדוד, הצמיחה חסרת התקדים רק מביאה גאווה לכולנו וודאי לנמל. אבל זה לא עניין של אחוזי ומספרים ומטענים וכולה, אני חושב שכל חברה גדולה, בטח מפעל גדול כמו נמל אשדוד מוצא זמן לעסוק לא רק בהישגים עסקיים ותפעוליים אלא גם לוקח לו את הזמן ואת המקום לתרום לקהילה, להתעסק עם החברה שסובבת אותו ומקים מקום שימשוך עשרות אלפי אנשים למרכז המבקרים הזה".

גם ראש העיר לסרי נמנה עם המברכים "אני מאוד שמח וגם קצת נרגש להביא לכם את ברכת העיר אשדוד, בפתיחת מרכז המבקרים החשוב הזה. זה ברכה לעיר אשדוד כי מי שבא לבקר אתכם בא לבקר אותנו. אנחנו תמיד אומרים שהנמל ואשדוד זה חד הם. אי אפשר להסתכל על העיר אשדוד, על ההצלחה שלה על כברת הדרך שעשתה בלי הנמל שלידה שהוא העוגן הכלכלי המשמעותי והחשוב ביותר. זהו מנוע צמיחה בלתי רגיל למדינת ישראל. זו הזדמנות לומר לכם תודה ותמשיכו להצליח".

  

מנכ"ל משרד התחבורה סיכם את יום הפתיחה באומרו כי "נהוג לומר שמי שלא יודע מאיפה הוא בא הוא לא ידע לאן להגיע גם והעובדה שמרכז המבקרים הזה מציין את העבר של הנמל, את הפסיפס האנושי המאוד מורכב ומגוון שהיה פה יחד עם הסבר על הנמל זאת נקודת חיבור בין עבר לעתיד, בין עסקים לתרומה ואני חושב שכולם יידהמו מכך".