ביטן הורה על מינוי יועץ לבחינת הדרכים לייעול הפריקה בנמל אשדוד

במהלך הדיון מיוחד בנושא התחרות בנמלי ישראל שנערך בוועדת הכלכלה טענו נציגי נמל אשדוד כי עבודת הפריקה בנמל יעילה ואין עיכוב בפריקת המטענים, אולם היבואנים שנכחו בדיון טענו אחרת. יו״ר ועדת הכלכלה: ״צריך לפעול ולסייע להורדת יוקר המחייה״


10:57 ,25.01.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך הדיון מיוחד בנושא התחרות בנמלי ישראל שנערך אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת טענו נציגי נמל אשדוד כי עבודת הפריקה בנמל יעילה ואין עיכוב בפריקת המטענים, אולם היבואנים שנכחו בדיון טענו אחרת, בייחוד באשר לסחורות שמגיעות בתפזורת ולא במכולות. יו״ר הוועדה ח״כ ביטן אמר: ״לא ייתכן שהלקוח אומר שיש בעיה וכולכם אומרים שאין כזאת״. ח״כ ביטן הורה למנות יועץ מטעם הוועדה שייבחן את הדרכים לייעול הפריקה בנמל אשדוד.

 

עוד דרש ח״כ ביטן לקבל ממשרדי הממשלה תשובות לסוגיות וצעדים נוספים שיאפשרו את פתיחת התחרות וייעול הייבוא בנמלים, בהם הסדרת מגבלת שעות העבודה לנהגי משאיות וחידוש הפעלת קו הרכבת מנמל אשדוד שהושבת לפני שנה וחצי, כמענה לבעיית שינוע הסחורות מהנמלים, שנידונה בהרחבה בוועדה.

 

אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל נמל אשדוד: ״אשדוד הוא מהיעילים בעולם בתחום המכולות. בכל העולם יש המתנות של עד חודש ואצלנו בקושי משמרת המתנה. התורים הקשים היו במטען כללי. התלונות שהיו והיו מוצדקות הם של יבואני הגרעינים ולאחרונה השקענו 250 מיליון שקל בציוד שיאפשר לנו לפרוק גרעינים בצורה יעילה יותר והחודש הזה הוא חודש של מפנה משמעותי כשכבר מתחילת החודש פרקנו כבר 100,000 טון גרעינים. צווארי הבקבוק הגדולים ביותר זה המחסור במשאיות וימי הפטור שיבואן מקבל מהמדינה לאחסון ללא תשלום של הסחורות״.

 

שלום חתוקה, מנהל חב׳ שינטרקו: ״התמונה לא יפה כפי שהיא מוצגת כאן. יש המתנות של 5-6 ימים לפריקת אניות מכולה. אני מייבא אלפי מכולות בשנה ואני מרגיש את זה גם בכיס. לגבי תפזורות המצב הוא קטסטרופה. לא ייתכן שבחודש ינואר אנייה של מוצרים תמתין 35 ימים לפריקה. זה 30,000 דולר ביום, זה יכול להגיע למיליון דולר שהציבור משלם״.

 

רועי בליטנטל, נציג ההסתדרות הכללית החדשה: ״אין בעיה של כוח אדם בנמלים. להיפך, יש לנו עובדים קבועים ברזרבה. היו עכשיו לאורך שנה וחצי כ-130-140 עובדים זמניים שגויסו בחירום בחריגה מכל ההסכמים ושתי ההנהלות של שני הנמלים שחררו אותם כי אין בעיה של עובדים, יש בעיות רבות אחרות, בגלל בעיות של רגולציה, שינוע ועוד״.

 

בתום הדיון סיכם יו״ר הוועדה ח״כ ביטן ואמר: ״מדובר בסוגיה רחבה ומורכבת, כל עלות נוספת ליבואן שנובעת מעיכוב מטענים בנמל מתגלגלת לצרכנים וצריך לפעול בכלל המישורים שעלו כאן כדי לייעל את הייבוא הימי ובכך לסייע להורדת יוקר המחייה. אני לא מקבל את הטענה שאין בעיה בנמל אשדוד, הלקוח אומר שיש בעיה וכולכם אומרים שהכל בסדר. אנחנו נמנה יועץ מטעם הוועדה שייבחן את הצרכים לייעול הפריקה בנמל״.

 

בהתייחס לסוגיית שינוע הסחורות אמר ביטן: ״אנחנו חייבים לפתור את הבעיות בתחום הזה כי גם אם אתה פורק ביעילות ואין מי שייקח את זה הלאה - אנחנו באותה בעיה. אני רוצה לקבל בדיון הבא התייחסות של הרכבת לעניין השבתת המסילות וכן של משרד התחבורה לגבי תנאי העבודה של הנהגים. תשקלו לאפשר יותר שעות עבודה במקומות שמשפיעים ישירות על יוקר המחייה כמו מי שמוביל מהנמל, אפילו באופן זמני, עד שתהיה רכבת. אם תגיעו לוועדה עם התקנות בנושא הזה, ואם זה לא יופיע בהן, אנחנו נוסיף את זה״.

 

בנוסף ביקש יו״ר הוועדה מהנמלים הפרטיים להגיש מכתב למשרד התחבורה בו יפרטו את הבקשות להסרת המגבלות על הפעלת הרציפים הזמניים וכן את כלל הצרכים הדרושים להם כדי לפתור את הבעיות הקיימות, ולהעבירו כעותק לוועדה. באשר לבקשה של מספנות ישראל להסרת מגבלת הפעילות ל-5% ביקש היו״ר ביטן ממשרד התחבורה לתת תשובה בתוך חודש.