אין תחרות אמיתית בין הנמלים

בכנס "PORT2PORT" נחשפו תוצאות סקר שביעות רצון של משתמשי ההובלה הימית שערכה לשכת הספנות. ההפתעה: נמל מספנות ישראל בראש


00:00 ,19.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

"המסקנה החזקה והבלתי נמנעת מתוצאות הסקר, היא שלמרות הרפורמה בנמלים לא נוצרה תחרות אמיתית ביניהם". כך גילה אתמול (ב') נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה, כשהציג את תוצאות סקר מדד שירותי ספנות שערך עבור הלשכה מכון Markert Watch בראשות אבינועם ברוג. התוצאות נחשפו בוועידת "PORT2PORT", שהתקיים אתמול בגני התערוכה בתל אביב.

הסקר בוצע בברכת התאחדות התעשיינים, איגוד המשתמשים בהובלה ימית וארגון המובילים והמסיעים.

אמר זבה: "אנו מגלים, שעבור רוב הלקוחות, המרחק מהנמל משמעותי יותר מכל שיקול אחר בבחירת הנמל. כמו כן, השירות האיטי ואי העמידה בזמנים הם הנימוקים העיקריים עבור המשתתפים, שהביעו שביעות רצון בינונית מנמלי ישראל. אנו מקווים שהמצב הנוכחי יהיה זה שיתווה את רמת השרות העתידית לאורך זמן".

בסקר השתתפו 257 לקוחות עסקיים של הנמלים. 63% ממשתמשי ההובלה הימית ציינו את המרחק הגיאוגרפי כשיקול המרכזי בבחירת נמל; 43% ציינו את אופן הטיפול במכולות כחשוב; 33% אמרו שמדובר בשקיפות וזמינות המידע ללקוחות; 26% מהמשיבים אמרו שתעריפי השירותים בנמלים הם החשובים ו-21% ציינו את אופן הטיפול במטען הכללי (21%).

בין השאר, התייחס הסקר לנושאים כגון מסופים, שירותים ממשלתיים ומכס ומע"מ.

הוסיף זבה: "מסקנה שניה נוגעת לציונים שקיבלו שלושת הנמלים. הפערים ביניהם נמוכים. במקום הראשון נמצא נמל מספנות ישראל, עם ציון של 3.5 מתוך 5. זהו הנמל הפרטי הראשון בישראל והציון משקף הבעת אמון מצד המשתמשים והערכה לשירות שהם מקבלים. במקום השני נמצאים נמלי אשדוד ואילת, עם ציון של 3.4, ואחריהם נמלי חיפה ואשקלון, עם 3.3 של שביעות רצון. נמל הפחם בחדרה קיבל ציון של 3.2. חברת נמלי ישראל (חנ"י), קיבלה ציון של 3.3. בסקר דומה, שנערך בשנת 2007, חנ"י קיבלה ציון של 2.9".

ברוג הוסיף שהנמלים, ולצידם חנ"י, זכו באופן כללי במחקר לציון ממוצע של טוב, 3 מתוך 5, אולם אמר שבמקרה הזה, "טוב אינו טוב מספיק".

מבין משרדי הממשלה המעניקים שירות בנמלים, זכה מינהל המכס להערכה מצד המשתמשים, עם ציון של 3.2 מתוך 5. בתחתית הרשימה נמצאים משרד התחבורה (2.9), משרד החקלאות (2.8), מכון התקנים (2.8) ומשרד הבריאות (2.6).

עוד מלמד הסקר שהטיפול במכולות בנמלים מקבל ציונן גבוה יותר מאשר הטיפול במטען כללי, שנחשב למעין "בן חורג". יצויין שעיקר המטען הכללי נפרק בנמל אשדוד.

זבה: "ישראל נמצאת על עורקי הסחר הראשיים של העולם, נהנית מפוטנציאל כלכלי טוב ומפקידות ישירות של קווי ספנות גלובליים, אולם אין זה מובן מאליו שקווים ראשיים של חברות ספנות ימשיכו לפקוד אותם בדרכם בין המזרח והמערב. לא חסרים נמלים שהיו שמחים להחליף את נמלי ארצנו כנמלי פקידה ישירה. אנו תקוה כי היכולת שלנו לדעת מהן נקודות החוזק והחולשה תסייע לנו ולמקבלי החלטות על מנת שכולנו נזכה בשירות טוב יותר. נמשיך לעקוב אחר השירות בנמלים ונותני שירות נוספים גם בעתיד, תוך כדי השוואה בין סקרים בנקודות זמן שונות. אנו תקוה שהממצאים יילקחו לתשומת לבם של מקבלי ההחלטות בגופים הרלוונטיים השונים, על מנת שנוכל להציג בעתיד נתונים מחמיאים יותר".