נמל חיפה ציין את כניסת השנה החדשה בנוכחות שר התחבורה שטרית

השר שטרית אמר בהרמת הכוסית: "אף אחד לא רוצה לפגוע בעובדי הנמלים או בזכויותיהם. אנו מפסידים תנועה תעבורתית מאד גדולה בגלל מצב בלתי יציב בנמלים"


00:00 ,14.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נמל חיפה ציין היום את כניסת השנה החדשה בהרמת כוסית. במעמד שר התחבורה חה"כ מאיר שטרית, בכירי רשות הנמלים וביניהם יו"ר מועצת הרשות דן תיכון ומנכ"ל הרשות עמוס רון, ראש העיר חיפה יונה יהב והרב הראשי של חיפה שאר ישוב התכנסו מאות משתתפים, סוכני אניות, משלחים בינלאומיים, עמילי מכס,לקוחות הנמל ועוד, לטכס הרמת כוסית לקראת השנה החדשה.

בין המשתתפים הרבים נכחו נכבדים רבים מעולם הספנות וביניהם נשיא לשכת הספנות נחום גנצרסקי, יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש, לקוחות הנמל ועובדיו. את פני הבאים קידמה הנהלת הנמל והעומד בראשה מנדי זלצמן.

הארוע כלל שורה ארוכה של נאומים וברכות. יונה יהב ראשון המברכים, ברך את הנהלת הנמל ועובדיו וציין את היותו של הנמל מנוע כלכלי חשוב להתפתחות העיר חיפה.

הרב שאר ישוב, רבה הראשי של חיפה ברך את כל המשתתפים בברכת שנה טובה.

נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי שעלה לברך פתח בדברים נוקבים וציין את העובדה שמרכיב חשוב ביותר בהתפתחות הספנות בארץ, ובפרט בעיר חיפה, הינו בפיתוח פרויקט רציפי הכרמל. הוא נתן כדוגמא נמלים גדולים אחרים בעולם, דוגמת ברצלונה, סינגפור והונג קונג אשר התפתחו בצורה דרמטית בעיקר בזכות השרות שנתנו למטעני שטעון שעברו דרכם. לדברי גנצרסקי, גיוס כח אדם והשלמת הרפורמה בנמלים הינם חשובים אבל לדעתו מרכיב הרבה יותר חשוב הינו פיתוח רציפי הכרמל. יחד עם זאת, גנצרסקי ציין כי לצערו עדיין לא החלו בפיתוח רציפי הכרמל, וכי התקציבים הדרושים לשם כך עדיין לא הועברו ממשרד התחבורה. גנצרסקי ציין לטובה את נמל חיפה ועובדיו אשר הוכיחו השנה יכולת גבוהה ורמת תפוקה מרשימה ועל כך יש לברכם.

יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, שהיה בין המברכים, פנה לשר שטרית וציין כי את יכולותיו של השר הוא למד להכיר עוד בעת היותו שר האוצר ולכן מצפה ממנו להכנס לעובי הקורה בנושא המחלוקת סביב הרפורמה.
הוא הזכיר לנוכחים כי בפגישת עבודה שקיים השר שטרית עם מועצת המובילים, בנושא ייקור תעריפי הביטוח לאוטובוסים, זכורה לו לטובה כי עם סיום הישיבה, בהיותו בדרכו חזרה זכה לקבל טלפון מהשר שטרית שאמר כי העניין טופל. בן הרוש קרא לשר להיכנס לעובי הקורה ולהעניק טיפול אינטסיבי כזה גם כעת.

אפרים אלתר, ראש מינהל ספנות קווית בחברת צים, קרא לנוכחים מהמגזרים השונים להמנע משביתה נוספת, שכן צים לא יכולה להרשות לעצמה לספוג נזקים נוספים.

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, בירך את הנוכחים. הוא ציין כי במצב הנתון שבו נמצאים היום, במסגרת המו"מ, אין שום התקדמות. "נכון להיום, 50 יום אחרי החוק לא זז כלום. אם לא ייכנסו אנשים יותר רציניים למו"מ, נגיע בעוד חודש שוב לבלאגן שאף אחד לא רוצה. לא יכול להיות ש- 50 יום עוברים וזה לא מזיז לאף אחד". לדבריו, עובדי נמל חיפה לא מעוניינים בשביתה ותמיד היו בעד תחרות. "אין לנו נשק אחר שאפשר להגן איתו על הבית שלנו. השתדלנו כמה שיותר שלא להשבית מתוך התחשבות בלקוחות ובמשק". פרץ קרא לשטרית להיכנס לעובי הקורה בנושא המו"מ.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, בירך את הנוכחים. לדבריו, נמל חיפה קפץ ב- 2003 ב- 2 מדרגות מבין קבוצת הנמלים המובילים בעולם. "יחד עם זאת, יש צורך קיומי לבצע שינוי מבני שיאפשר לנמל חיפה להפוך לגוף עסקי בעל עצמאות מלאה, במסגרת זו או אחרת. אני מצפה מכל הצדדים לעשות הכל שהשביתה, שתוצאותיה עדיין באות לידי ביטוי, תהיה האחרונה ושנצליח להגיע להסכמות". רון קרא לכל הגופים, במקביל, להצהיר באמנה או כל דרך אחרת שנמלי ישראל הינם שער בטוח לשינוע סחורות ובכך לתת בטחון לתעשיינים, היבואנים והיצואנים, שהשגשוג שלהם תלוי גם בהתנהלות הנמלים. "אני מאמין שהרפורמה חיונית והיא צריכה להתבצע".

דן תיכון, יו"ר מועצת רשות הנמלים, נשא אף הוא דברים. לדבריו, השנה החולפת היתה שנה קשה לכולם, אך היו גם מספר נקודות אור, כשהראשונה היא שנמל חיפה מדורג במקום ה- 69 בין נמלי העולם. "זה מקום מכובד וכל הכבוד לעובדים". "שנית", ציין תיכון, "ב- 12 באוקטובר אנו חונכים את רציפי היובל באשדוד. השנה הקרובה תעמוד בסימן בניית רציפי נמל הכרמל בחיפה".

השר מאיר שטרית הודה לנוכחים. השר שטרית פתח דבריו וציין כי התחרות חשובה לא רק בין הנמלים בישראל לבין עצמם, אלא גם ובעיקר, בין נמלי ישראל לבין נמלי העולם. "אף אחד לא רוצה לפגוע בעובדי הנמלים או בזכויותיהם. להיפך, רפורמה בנמלים תוביל לפיתוח הנמלים ולגיוס כח אדם נוסף, להרחבת הנמלים ולתוספת עבודה ולמתן הזדמנות לנמלים להתחרות עם נמלי העולם. אנו מפסידים תנועה תעבורתית מאד גדולה בגלל מצב בלתי יציב בנמלים". השר שטרית ציין כי החלטתה של צים להעביר את מטעני השטעון שלה דרך נמל באיטליה, לבטח אינה מוסיפה עבודה לעובדי הנמל. "אני מקווה שתקופת המו"מ הקרובה תוביל להסכמות".