נמל חיפה במפגש רב משתתפים עם סוכני מכס ומשלחים בינלאומיים

דוד חרמש: ככל שהאניות יישהו פחות השרות יהיה טוב יותר * עמוס עוזני: ב-26 ליולי תונח אבן הפינה לתחילת בניית נמל הכרמל * עודד פלר: אני מודאג שאזלת היד שלנו גרמה לפיתוח מאוחר ולפיגור מול אשדוד * שלמה שרון: התחרות תהיה בשרות באופן שתתבטא בכיסו של הלקוח * עמי


00:00 ,06.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

דוד חרמש: ככל שהאניות יישהו פחות השרות יהיה טוב יותר * עמוס עוזני: ב-26 ליולי תונח אבן הפינה לתחילת בניית נמל הכרמל  * עודד פלר: אני מודאג שאזלת היד שלנו גרמה לפיתוח מאוחר ולפיגור מול אשדוד * שלמה שרון: התחרות תהיה בשרות באופן שתתבטא בכיסו של הלקוח * עמי סגל: דרך נמל חיפה עובר עיקר היצוא של ישראל.

חברת נמל חיפה קיימה הבוקר מפגש ראשון מסוגו עם הנהלת וחברי ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ועם ארגוני המכס בחיפה ובתל אביב. במפגש  לקחו חלק הנהלת הנמל וחטיבת השיווק והתפעול ולאחריו יצאו האורחים לשייט בו הוצגו בפניהם תוכניות ההרחבה והפיתוח של נמל הכרמל ופרויקטים נוספים.

את הכנס הינחה ואירגן יהודה ברקן, סגן מנהל הנמל לשיווק, אשר השיק בכנס חבילת שרותי תקשוב לסוכני המכס ולמשלחים הבינלאומיים.

דוד חרמש: ככל שהאניות יישהו פחות השרות יהיה טוב יותר

בדברים שנשא בפני הבאים אמר דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, שיש ציפיות רבות מאז השינוי במבנה הארגוני של הנמלים. לדבריו, כיום, חמישה חודשים לאחר הרפורמה, מוקדם לסכם וצריך פרק זמן נוסף לייצוב ובניית המערכות השונות. "יחד עם זאת, תחושתי כאזרח, איש עסקים, ומנהל בתעשיות אזרחיות שהמהלך היה נכון ומוצלח. יש לי אמנם ביקורת ובדיעבד בחלק מן המקרים ניתן היה לעשות חלק מהדברים אחרת אך המהלך בבסיסו היה נבון".

חרמש ציין שבקרוב תונח אבן הפינה להקמת נמל הכרמל, עשר שנים לאחר שהוחלט על הקמתו, והביע תקוותו שתוך שלוש שנים יושלם הפרוייקט.

 עוד אמר חרמש שבחיפה כמו בשאר נמלי העולם לא חזו את ההיקף האדיר לביקושים בהובלה ימית, ובכל הנמלים המרכזיים בעולם השטחים העורפיים והקיבולת כבר אינם מספיקים ליצוא המטענים ולטיפול באניות הענק שהולכות ונבנות.

לדבריו, להנהלת הנמל יש התלבטויות אסטרטגיות איך יראה הנמל בעוד 10 שנים, בכמה מטעני שטעון לטפל, כיצד נתפתח ברמה העיסקית והכלכלית, ומקווה שבשנים הקרובות הנמל יתגבר גם על בעיית השטחים העורפיים.

לדעת חרמש, התחרות שנפתחה לאחרונה עם נמל אשדוד תתבטא בשרות וזה יתבטא לבסוף בכיסו של הלקוח. "ככל שהאניות יישהו פחות, השרות יהיה טוב וזול יותר ללקוח". הוא קרא לציבור סוכני המכס לסייע לנמל ולשתף עימו פעולה בכדי שניתן יהיה להעניק שרות טוב יותר.

 עמוס עוזני: ב-26 ליולי תונח אבן הפינה לתחילת בניית נמל הכרמל

עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, שציין כי ב-26 ביוני תונח אבן הפינה לתחילת בניית נמל הכרמל, הדגיש בפני המשתתפים כי הוא בא בעיקר כדי לשמוע ולא להשמיע וכי זהו למעשה עיקרו של המפגש וציין עוד שמאז כניסתו לתפקיד הוא נפגש עם עשרות בודדים וקבוצות כדי לקבל משוב לטובת גיבוש תכנית אסטרטגית ל-10 השנים הבאות. "בחודש יוני הגיע נמל חיפה לשיאים חדשים בתנועת המכולות, למעלה מ-108 אלף TEUואני מקווה שזה אות לבאות.

 עמי סגל: דרך נמל חיפה עובר עיקר היצוא של ישראל

עמי סגל, ראש מנהל המכס, המכהן גם כדירקטור בחברת נמל חיפה, ביקש לציין ולהדגיש מספר נקודות:

הראשונה, נקודת המבט המכסית - דרך נמל חיפה עובר עיקר היצוא של ישראל וחלקו הגדול מיוצא לארה"ב, והמכס הישראלי נידרש לבצע התאמות רבות בכדי שזרימת המטענים לארה"ב לא תעוכב.

 הנקודה השניה שציין סגל - הקשר ההולך ומתרחב בין נמל חיפה עם יבואנים ויצואנים ירדנים, והפיכתו של הנמל למעבר עיקרי עבור הירדנים.

 מתוקף היותו ראש צוות הסחר עם הפלשתינים ציין סגל נקודה שלישית המדברת על ההשלכות אם וכאשר יפרוץ השלום והיתרונות הרבים שיזמנו לנמל חיפה.

בנושא שיקוף המכולות בנמל הביע סגל תקוותו שתוך 24 חודשים יושלם ויוקם משקף מכולות בנמל האמור לספק פתרון טוב ומהיר לשיקוף.לדעתו המשקף מיועד לבדיקות מכסיות ובטחוניות, אך לא פחות חשוב יאפשר הקלות ביצוא לארה"ב באמצעות תכנית ה-CSIהוירטואלית שבה לוקחת ישראל חלק.

 סגל אף התייחס למערכות המחשוביות של הנמלים, העוברות בימים אלה הפרדה מה שמחייב את קהילת המשתמשים להערך ולעבור שינוי מסויים. להערכתו כשהמערכות המחשוביות יהיו נמליות ולא תחת ח.נ.י. התהליכים ישופרו.

 עודד פלר: אני מודאג שאזלת היד שלנו גרמה לפיתוח מאוחר ולפיגור מול אשדוד

עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון פתח דבריו ואמר: "בקרוב נחגוג את הנחת אבן הפינה לנמל הכרמל. לכאורה, אירוע משמח, אך בגילוי לב אני מודאג שאזלת היד שלנו גרמה לפיתוח מאוחר ולפיגור מול נמל אשדוד וזליגת המטענים לאשדוד כבר החלה.

 העיר אשדוד כבר מתפתחת וכך גם העורף הנמלי. לצערי בחיפה אין שום תכניות. כולם מבינים שהנמל הוא מנוע כלכלי לעיר כולם מסיכימים ומצהירים זאת, כולל ראש העיר. אך זה לא מספיק. יש הצעות אך יש גם מכשולים.

 כיום אין הרשאה לבנית נמל הכרמל על כל שלביו בשל גחמות של אנשים מסויימים. האשמה אינה בהם, האשמה היא דווקא בנו החיפאים הרואים ורוצים אך לא עושים דבר.

יש לנו את הכח וההשפעה וצריך לפעול. לנמל יש הנהלה מוכשרת עם תאוות יצירה ועובדים שהפנימו את השינוי. אין סיבה שלא נהפוך להיות הנמל של המזרח התיכון".

 בסיום דבריו התייחס חרמש, לדברי פלר, והצהיר שהוא שותף לדאגותיו.

 שלמה שרון: התחרות תהיה בשרות באופן שתתבטא בכיסו של הלקוח

שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, המשיך את קו המחשבה של פלר וציין שהוא מודאג כי גם בהיבט הלאומי חשוב שחיפה תמשיך לפרוח אך בהיבט הכלכלי התקופה האחרונה אינה טובה לעיר חיפה. "דבריו של עודד פלר היו חשובים ואני מקווה שהם נופלים על אוזנים קשובות".

 שרון ציין שכסוכני מכס הרפרומה כן מורגשת באויר. לדבריו, אמנם מוקדם מהלצביע על שינויים פרטניים אך ברמת המקרו יש תחושה של תחרות. הוא ציין שנמל ומכס חד הם וכך הם צריכים לפעול, אך אם אחת החוליות חלשה הלקוח נפגע.

 לדבריו, מבנה התעריפים הוא קשיח ולכן התחרות היא רק בשרות באופן כזה שיתבטא לבסוף גם בכיסו של הלקוח. הענות מהירה, זמינות, פתיחות וטיפול מתחשב הם המפתח לרמת שרות גבוהה.

 רוני בר סיני, גובה מכס חיפה, ציין שמבחינתו המכס אינו מחסום ומצד אחד הוא חש אחריות לפעול למען זרימה מהירה של סחורות אך מן הצד השני הוא רואה חשיבות והוא לא יתפשר בבדיקה קפדנית של סחורות מההיבט המכסי והבטחוני.