נחום גנצרסקי: לשכת הספנות תומכת ברפורמה בנמלים

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות, בכנס שנערך בנושא שטר המטען ביום ה' ה-10 ליוני, מתיחס גם לנושא הרפורמה בנמלים והדיונים בין האוצר, ההסתדרות ונציגי הועדים במו"מ.


00:00 ,13.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות, בכנס שנערך בנושא שטר המטען ביום ה' ה-10 ליוני, מתיחס גם לנושא הרפורמה בנמלים והדיונים בין האוצר, ההסתדרות ונציגי הועדים במו"מ.

"לשכת הספנות תומכת ברפורמה, אנחנו חושבים שהפרדת הנמלים מהממשלה הינה דבר חשוב, גם אם בשלב הראשון הנמלים יהפכו לחברות ממשלתיות".
נשיא לשכת הספנות טען שכרגע הוא "חרד למה שקורה בממשלה, אין שר תחבורה, לממשלה היום אין רוב, וכל נושא הרפורמה חס וחלילה יפול קרבן".

לדברי גנצרסקי, למרות התמיכה, יש ללשכת הספנות השגות כבדות לגבי הדרך שבה מתנהל המו"מ.
אבל הוא מקווה שבחודשים האחרונים הלשכה תרמה חלק קטן למניעת זעזועים בנמלים.

מבין ההשגות שמנה מר גנצרסקי היו:
א. בנושא הנכסים – הממשלה רוצה חברת נכסים אחת שתשלוט בנכסים של שני הנמלים, חיפה ואשדוד. לדעת לשכת הספנות דבר זה עלול להפריע לניהול השוטף, אבל יכול להעשות, כמו בעולם הגדול שבו העיריות או השלטון המקומי יהיה בעל הנכסים והוא שיחכיר אותם לחברת הניהול הנמלי.
לדעת גנצרסקי לא חייבת להיות מערכת אחת של נכסים משום שזה יכול לפגוע בתהליך התחרות שהממשלה רוצה בו.

ב. בנושא הפיקוח – יש כאן יותר מדי פיקוח. חברת הנכסים שתקום תפקח בתחום הנכסים, ויש גם רשות חדשה, רשות הנמלים והספנות במשרד התחבורה עם מפקחים משלה, דבר שיקשה על מנהלי הנמלים לקבל החלטות.

ג. בנושא התעריפים – לשכת הספנות לא קבלה עד עתה משום גורם מוסמך שום נייר שבהם יוצגו התעריפים החדשים. "אנחנו חוששים מאד מהעקרונות שהממשלה משתמשת בהם, כמו מניעת סבסוד צולב, וכו'. דבר זה יביא לכך שנושא התעריפים יבוא מרשות הנמלים והספנות שבמשרד התחבורה, דבר שמאד לא מקובל, ולו רק מסיבה אחת: לחברות הספנות אין מליארד שקלים בכדי לשלם את עלות התעריפים החדשים", אמר גנצרסקי לסיום.