נזקי השביתה בנמלים: עומסים תפעוליים במערך ריקון מכולות במסוף "אוברסיז" בחיפה

מאז גמר העיצומים בנמלים, סוכני האניה מכריזים לא אחת על "גמר מסע" בחיפה ופוסחים על אשדוד כנמל פריקה וכתוצאה מכך, כמות המכולות לריקון המועברות ל"אוברסיז" חיפה הינה למעלה מכפולה


00:00 ,26.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
במהלך השבועות האחרונים נאלץ מסוף "אוברסיז" בחיפה להתמודד עם מצב שלפיו קצב שחרור המטענים אינו מדביק את קצב ריקון המכולות, והמחסנים במסוף מלאים עד אפס מקום, דבר המונע מעובדי המסוף לרוקן מכולות בקצב הרגיל

השביתה והנזקים שיצרה בנמלים עדיין נותנת את אותותיה. מאז גמר העיצומים בנמלי הים, סוכני האניה מכריזים לא אחת על "גמר מסע" בחיפה ופוסחים על נמל אשדוד כנמל פריקה וכתוצאה מכך, כמות המכולות לריקון המועברות ל"אוברסיז" חיפה הינה למעלה מכפולה ביחס לכמות המכולות לריקון בחודש רגיל. גורמים מקצועיים בענף אף ציינו כי נוצר לחץ כללי על התשתיות הלוגיסטיות, אשר בשבועות האחרונים הגיעו לקצה גבול היכולת מנקודת המבט התפעולית.

עקב כך, במהלך השבועות האחרונים, פנתה הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס להנהלת "אוברסיז" בכדי לבחון דרכים להתגבר על הלחץ הרב בו נתון המסוף עקב מספר המכולות הרב המיועדות לריקון.

מוטי גליק, מנכ"ל "אוברסיז", אמר, בתגובה לפניית ארגון הגג, כי עקב כמויות המכולות החריגות הנפרקות בנמל חיפה, הרי שגם בנמל נתקלים בקשיים אובייקטיביים המשפיעים על קצב העברת המכולות למסוף. "חברת 'אוברסיז קומרס' לא חוסכת באמצעים בכדי להעניק שירות טוב ככל הניתן לכל אותם משלחים אשר נאלצים לרוקן את המכולות, שיועדו לאשדוד, בחיפה ואנו מרוקנים בשלוש משמרות, כאשר במשמרת ג' אנו מתוגברים על ידי צוותי ריקון המגיעים מ'אוברסיז' אשדוד", אמר גליק.

ב"אוברסיז" הוחלט כי מאז גמר העיצומים בנמל חיפה, צוות המסוף בחיפה עבד במוצאי יום כיפור, בשמחת תורה, בסוכות ובכל השבתות לצורך העברת מכולות מהנמל למסוף וכן בריקון מכולות במסוף.

גליק הוסיף וציין כי כמות המכולות החריגה בנוסף לעובדה שבמהלך תקופה זו היו החגים גרמה להצטברות מטענים שלא שוחררו על ידי עמילי המכס ועדיין קצב שחרור המטענים אינו מדביק את קצב ריקון המכולות והמחסנים מלאים עד אפס מקום, "דבר המונע מאיתנו לרוקן מכולות בקצב בו אנו היינו מעוניינים".

לדבריו, יש להבין כי לא מדובר בהערכות שונה או בפתרון תפעולי כלשהו שניתן היה ליישם אלא שכמות העבודה גדלה בהיקפים משמעותיים. "מטעמים אלה, לצערי, אנו מתקשים לעמוד ברמת השירות הגבוהה אותה היינו רגילים להעניק לציבור המשלחים והיבואנים וישנם עיכובים בקצב הריקונים", סיכם גליק.

אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ציין כי בעקבות פנייה שלו מתארגנת הנהלת המסוף כדי לדאוג למקומות איחסון מקורים למקרה ויבוא גשם בימים הקרובים. לדבריו, בעקבות פניות חוזרות ונשנות של הארגון, פנתה הנהלת המסוף לחברות ההובלה היבשתיות בהודעה כי מחסני החברה יהיו פתוחים מעבר לשעות העבודה הרגילות לצורך מסירת מטענים.