נוהלי המכס בנושא החזר ההובלה היבשתית מירדן/מצרים ובנושא גביית מכס למטעני "גמר מסע"

התקבל אישור עקרוני מצד מנהל אגף המכס על אי הכללת קטע ההובלה השני, מהנמל שבו הוכרז על הפסקת המסע עד לנמל הפריקה הסופי בישראל; בנושא החזר הובלה יבשתית מנמלי מצרים / ירדן, על פי החלטת שר האוצר, יהיו זכאים יצואנים ויבואנים בקבלת החזר כספי, בגובה שאושר על ידי


00:00 ,14.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
עם סיום השביתה בנמלים התעוררו שתי בעיות מרכזיות: הבעיה הראשונה מתייחסת להכללת קטע ההובלה השני מנמלי הביניים לנמלי ישראל, עקב הכרזת הפסקת מסע במהלך שביתת הנמלים, בערך לצורכי מכס.
הבעיה השניה שהתעוררה מתייחסת לנושא החזר הוצאות הובלה למכולות אשר נותבו ביבוא וביצוא דרך מעבר ניצנה במהלך שביתת הנמלים.


מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל מעדכן כי בנושא הכללת קטע ההובלה השני בערך לצורכי מכס, הרי שביום א', 12 באוקטובר, התקיימה שיחת טלפון בינו לבין סגן מנהל המכס – מר עמי סגל, ובה אישר מר סגל כי התקבל אישור עקרוני מצד מנהל אגף המכס על אי הכללת קטע ההובלה השני, מהנמל שבו הוכרז על הפסקת המסע עד לנמל הפריקה הסופי בישראל. (החלטת המנהל מסתמכת על סעיף 133 ב' (ג') לפקודה). יש אם כן להציג ברשומון היבוא רק ערך הובלה אחד (FIRST LEG) אשר שולם, או היה צריך להיות משולם, במסגרת עסקת המכר המקורית.

מר פינטוב מוסיף כי עקב חול המועד סוכות לא ניתן היה לקבל את אישור המכס בכתב. "האישור הכתוב יועבר להנהלת הארגון עד לסוף השבוע. החברים רשאים לראות בחוזר זה כבאסמכתא לכל דבר ועניין אשר תגובה, כאמור, בחוזר רשמי של הנהלת המכס", ציין. המעריכים בתחנות קיבלו הנחיות בהתאם.

יש לציין כי האמור לעיל יחול גם על מכולות / טובין אשר נותבו ארצה דרך מעברי הגבול במהלך שביתת הנמלים. במקרים אלו, יכלל בערך לצורכי מכס רק ערך הובלה אחד, כלומר,רק את עלות ההובלה הימית אשר שולמה עד הנמל שבו פורקו המכולות וממנו הועברו יבשתית ארצה.

 
בנושא החזר הובלה יבשתית מנמלי מצרים / ירדן, מעדכן מר פינטוב כי על פי החלטת שר האוצר, יהיו זכאים יצואנים ויבואנים בקבלת החזר כספי, בגובה שאושר על ידי האוצר, בגין עלויות ההובלה העודפות בהם נדרשו לעמוד עקב השביתה.

לדבריו, ההחזרים יבוצעו, באמצעות אגף המכס, אך ורק כנגד הצגת המסמכים שלהלן:
  • העתק שטר המטען אשר בכפוף אליו נותבו הטובין ליעדם.
  • ביצוא- חשבון הובלה יבשתית המצביע על עלות ההובלה היבשתית אל הנמל המצרי אשר בו הוטענו הטובין או, במקרה של יבוא: מנמל הפריקה עד למסוף העורפי באשדוד.
  • העתק רשומון יבוא / יצוא.
על פי סיכום עם הנהלת אגף המכס, הפנייה להחזרים תעשה אך ורק באופן מרוכז באמצעות הנהלת ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל ולכן, עמילי המכס והמשלחים מתבקשים לרכז את המסמכים הנ"ל ולהעבירם בדחיפות אל מר פינטוב.