מתחדש מאבק איגוד המשתמשים בהיטל ה-THC

בעקבות כוונתן של חברות הספנות לייקר את היטל המסוף הנמלי הודיע האיגוד על החלטתו לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים בשל גביית היטלים מופרזים. גורמי ספנות בכירים: טענות האיגוד אינן אפקטיביות


00:00 ,22.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות כוונתן של חברות הספנות לייקר את היטל המסוף הנמלי הודיע האיגוד על החלטתו לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים בשל גביית היטלים מופרזים. גורמי ספנות בכירים: טענות האיגוד אינן אפקטיביות
 
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי לאור העובדה שלמשרדי האיגוד ממשיכות להגיע תלונת על גביית היטלי צפיפות גבוהים וכן תלונות על גביית היטל מסוף נמלי (THC) בשיעורים מופרזים, החליט איגוד המשתמשים בהובלה ימית לפנות לרשות ההגבלים העסקיים ולבקש את התערבותה בנושאים אלו.
 
כזכור, בשנת 2003 ניהל איגוד המשתמשים בהובלה ימית מאבק ממושך כנגד הכנסת היטל THC לישראל, כאשר יו"ר איגוד המשתמשים דאז, אייל מלמוד, כינה את ההיטל "דמי טיפול לכיסוי עלויות נמל" ו"מיסוי כפול של קווי ההובלה" וקרא לכוונת חברות הספנות "פעולה מתואמת של המובילים".
 
מאבק האיגוד נשא בתחילה פרי לאחר שהממונה דאז על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, אסר על החלת ההיטל. כזכור, לאחר שינוי סעיפי ההיטל על ידי חברות הספנות חזר בו הממונה על ההגבלים העסקיים מהחלטתו והחל מחודש יוני 2003 חברות הספנות החלו לגבות היטלי מסוף נמלי
(Terminal Handling Charges) בגובה 20 דולר למכולה של 20 רגל ו-45 דולר למכולה של 40 רגל.
 
איגוד המשתמשים מזכיר כי הממונה על ההגבלים העסקיים אישר THC שכלל ארבעה מרכיבים בלבד (מתוך רשימה ארוכה), וטוען כי "מאישור הממונה על ההגבלים העסקיים היה ברור שכל THC צריך יהיה להיות מוצדק ומגובה בשינוי ממשי בעלויות הרכיבים, שפורטו בפני הממונה על ההגבלים העסקיים".
 
כאמור, איגוד המשתמשים בהובלה ימית הודיע כי לאור הניסיונות הנעשים לאחרונה לגבות THC בשיעורים גבוהים יותר, הוחלט על פנייה מחודשת לממונה על ההגבלים העסקיים בנושא.
 
גורמים בכירים במגזר הספנות הישראלי ציינו כי טענות איגוד המשתמשים אינן אפקטיביות כיום שכן אין יותר קונפרנסים ולכל חברת ספנות יש חישובי עלות משלה ועל כן חברת ספנות יכולה לקבוע בעצמה את עלות היטל המסוף הנמלי שלה ואין דין אוניית מכולה כדין אוניית פידרים. יתר על כן, לחברות ספנות זרות אסור לתאם ביניהן היטלים כלשהם שכן הדבר עלול לחשוף אותן לתביעות של נציבות האיחוד האירופי האוסר על תיאום מחירים והיטלים.