מפגש ישראלי-ירדני ראשון מסוגו לקידום הסחר מירדן דרך נמל חיפה

לשכת המסחר ישראל ירדן אירגנה אתמול, במלון קמפינסקי שבעמאן, מפגש ייחודי וראשון מסוגו בין הנהלת נמל חיפה ונציגי מגזרי הלוגיסטיקה והסחר מישראל לבין יבואנים ויצואנים, סוכני מכס ומשלחים מירדן. על הפרק עמד נושא קידום פעילות הסחר של הירדנים דרך נמל חיפה.


00:00 ,23.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר ישראל ירדן אירגנה אתמול, במלון קמפינסקי שבעמאן, מפגש ייחודי וראשון מסוגו בין הנהלת נמל חיפה ונציגי מגזרי הלוגיסטיקה והסחר מישראל לבין יבואנים ויצואנים, סוכני מכס ומשלחים מירדן. על הפרק עמד נושא קידום פעילות הסחר של הירדנים דרך נמל חיפה; עוזני: נמל חיפה נערך למתן פתרונות יעילים יותר לכל הסחר שאמור להתנקז אליו מהמזרח, מירדן, עירק ואפילו מדינות המפרץ הפרסי בעתיד
 
המפגש התנהל באוירה טובה במיוחד ולטענת הנציגים הישראלים, האירוח היה למופת. הצד הירדני כלל את מוהד קליפת- מנהל מחלקת המכס הירדני, את מנכ"ל ארגון יצואני הטקסטיל הירדני, יבואנים ויצואנים גדולים, סוכני מכס ומשלחים נציגי חברות הלוגיסטיקה המובילות בעולם. המשלחת הישראלית כללה את דוד חרמש, עמוס עוזני ושמעון לאוב מחברת נמל חיפה, את אמיר שני- יו"ר ועדת הכספים באיגוד לשכות המסחר, את יובל פיורקו- מנכ"ל לשכת המסחר ישראל ירדן, את שלמה שרון- יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, נציג מרשות שדות התעופה ונציגי חברות שילוח גדולות.
 
עשרות הנציגים הירדנים והישראלים קיימו רב שיח מתוך מטרה לבחון אפשרויות להגברת פעילות הסחר הירדני דרך נמל חיפה. דוד חרמש התיחס בקצרה לנושאים הפוליטיים שעל הפרק וקרא לירדנים לחזק את הקשר מול הנמל הישראלי. עמוס עוזני, מנכ"ל הנמל, הציג בפני הנוכחים את הנמל, את ההנהלה החדשה, את תוכניות הפיתוח של הרציפים הקיימים ואת הפרוייקט הכרמל.
 
חברי המשלחת הישראלית ציינו שהמפגש היה פורה וניתן לציין שני הישגים למפגש: הראשון בעצם קיומו על אדמת ירדן. והשני, בכך שהירדנים מצאו ש"יש עם מי לדבר" בצד הישראלי. "הרגשתי שהם מאד מעריכים את זה", ציין עוזני והוסיף: "אני חושב שזרענו את הזרעים שיביאו את הפרי במהלך השנה-שנתיים הבאות".
 
אמיר שני, יו"ר ועדת הכספים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת עמית לוגיסטיקה, שלקח חלק בכנס, ציין כי מטרת הכנס היתה להגביר את הפעילות של הירדנים דרך נמל חיפה על ידי בניית יחסי אמון, שהתערערו בשנים האחרונות בגלל חוסר השקט שאפיין את הנמלים בישראל לפני הרפורמה. "העברנו לירדנים את המסר שהנמל עבר בחודשים האחרונים מהפכה ארגונית וניהולית שתביא בסוף התהליך לייעול השרותים שהנמל מספק ול"שקט תעשייתי" לשנים הקרובות ולכן כדאי לעשות עסקים עם הנמל", הוסיף שני.
 
מנכ"ל ארגון יצואני הטקסטיל הירדני ציין שהיקף הסחר עומד לגדול פי 3-4 עד שנת 2008 וזאת בהסתמך על הקו המסתמן בסחר מול מערב אירופה ובמסגרת הסכם הסחר שיש להם מול ארה"ב. המשמעות מבחינת הנמל היא שאם כיום עוברים כ- 250 מכולות ירדניות לשבוע, דרך נמל חיפה, הרי שזה צפוי לגדול לרמה של 600-800 מכולות לשבוע.
 
הנציגים הישראלים ציינו בפני עמיתיהם הירדנים שכיום מציעים סוכני האניה הישראלים זמני הפלגה קצרים במיוחד מנמל חיפה לארה"ב הנעים סביב 18 יום בלבד. לעומת זאת, זמן ההפלגה מנמל עקבה לארה"ב נע סביב 34 יום. גם תעריפי ההובלה דרך נמל חיפה זולים יותר, מה שהופך את הנמל לאטרקטיבי עבור היצואנים הירדנים ובפרט עבור אלו הפועלים באזור הסחר החופשי. חרמש ועוזני ציינו שכניסתן של חברות הענק צ'יינה שיפינג וקוסקו לפעילות בנמל, מגבירה עוד יותר את האטרקטיביות של הנמל.
 
הירדנים העלו שורת נושאים ובעיות, שחלקם הגדול כלל לא מתייחס לפעילות או לסמכויות הנמל ושעליהם הם מקווים לקבל תשובות ופתרונות. כך למשל הועלה נושא מסוף נהר הירדן, שם נעשו לאחרונה מספר צעדים מהותיים. בין היתר נרכש ציוד חדש, הוגדלו שעות הפעילות של המסוף, התווסף כוח אדם נוסף. כיום המעבר מסוגל לקלוט פעילות מוגברת בהרבה מכפי שניתן היה מספר חודשים קודם. יחד עם זאת, הבטחון המוגבר, למרות כל המאמצים, גורם ככל הנראה לעיכוב מסויים בפעילות, כך שלטענת הירדנים נהגי המשאיות נאלצים להמתין במסוף מעבר לזמן המתנה סביר. הם גם העלו דרישה להגדיל את שטח האחסנה לשהיית לילה.
 
נציגי הנמל ציינו שלמרות שהבעיות התפעוליות במעבר נוגעות למכס ולרשות שדות התעופה, הם יפנו לגבי אופיר, מנכ"ל רשות שדות התעופה שמפעילה את המסוף, ולמינהל המכס בכדי לנסות ולפעול להפחתת זמן ההמתנה. נציגי הנמל הודיעו בנוסף שהם יבחנו אפשרות להגדיל את ימי הפטור מדמי אחסנה למטעני טרנזיט ירדנים היוצאים דרך נמל חיפה.
 
נושא נוסף שעלה לדיון היה הקושי בהנפקת אשרות כניסה לישראל. יובל פיורקו, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל ירדן, הציע את עזרתו לפתרון הבעיה, שככל הנראה קיימת כבר תקופה ארוכה. "זו בעיה קשה. אני אנסה לפעול בכל כיווני הפעולה האפשריים. אמנם הקונסול הישראלי בירדן טוען שחל שיפור קל בנושא, אך אני חש שיש פספוס גדול ביחס של המדינה לאנשים אלו שתורמים לסחר בין המדינות", אמר הבוקר יובל פיורקו בהתייחסו לנושא.
 
אמיר שני העריך הבוקר שאמנם עבר נמל עקבה מהפכה, עם כניסתה של חברת הענק A.P.M. Terminals, מקבוצת מארסק, להפעלת הנמל, אך ברור לירדנים שכשהשוק העירקי יגביר פעילותו, נמל עקבה צפוי להיסתם. "הם זקוקים לצינור נוסף שיקשר את השוק הירדני אל אירופה וארה"ב ", ציין אמיר שני.