מסתמן – היום בערב יציג ביה"ד הארצי לעבודה את פסיקתו בנושא הנמלים

היום בשעה 19:00 צפויים הצדדים להופיע לדיון בביה"ד ונראה כי השופט ייתן את פסיקתו בנושא הנמלים ; לשכת הספנות הישראלית: יש להחליף את צוותי המו"מ הדנים במבנה הנמלים


00:00 ,14.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
היום בשעה 19:00 צפויים הצדדים להופיע לדיון בביה"ד ונראה כי השופט ייתן את פסיקתו בנושא הנמלים ; לשכת הספנות הישראלית: יש להחליף את צוותי המו"מ הדנים במבנה הנמלים ; ועדי העובדים בנמלים: לא רק שלא הושגה התקדמות אלא עושה רושם שהאוצר אף חזר בו מהסכמות ; התאחדות התעשיינים תפנה היום לבית הדין הארצי לעבודה נגד ועדי העובדים בנמלים, על בזיון בית הדין לעבודה בשל הירידה בתפוקות

במהלך מוצ"ש נפגשו נציגי המדינה ועובדי הנמלים בלשכתו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, מתוך מטרה לנסות ולגשר בין הצדדים סביב הסוגייה של הבעלות על הנכסים. הדיון נמשך עד לפנות בוקר כאשר המחלוקות עדיין לא נפתרו. השופט אדלר עשה נסיון אחרון לגשר בין הצדדים, נסיון שלא צלח, כשבמהלכו ציין באוזני הנוכחים כי במידה ולא יגיעו להסכמה הרי שהוא יאלץ לפסוק. על כן, היום בשעה 19:00 צפויים הצדדים להופיע לדיון בביה"ד ונראה כי השופט ייתן את פסיקתו בנושא הנמלים.

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, ציין כי לא רק שלא הושגה התקדמות אלא עושה רושם שהאוצר אף חזר בו מהסכמות שהושגו במו"מ. לדבריו, הם מאד הופתעו לגלות כי כבר בדוחות הרווח וההפסד של הרשות, נמלי אשדוד וחיפה "משלמים" דמי שימוש, תמלוגים ותוספות שונות לרשות הנמלים, למרות שבפועל כל ההכנסות מועברות ישירות לרשות הנמלים.

חסן מוסיף ומציין כי עפ"י אותם דוחות רווח והפסד של הרשות, הנמלים הגיעו למצב שהם "מאוזנים" , וזאת עוד לפני שיש תחרות בין הנמלים. "היתה ירידה באגרות הרציף ועפ"י הרפורמה בתעריפים ייקבע תעריף מקסימום וזה עוד יגרום לירידה בהכנסות חברות הנמל. זה מוכיח כי המטרה של האוצר היא בשלב הראשון לקחת את הנכסים של הנמלים לטובת חברת נכסים ובשלב השני להציג כל אחת מחברות הנמל כחברה מפסידה בכדי לקדם את מה שהם כל הזמן רוצים וזה ההפרטה, כי אז הם יטענו שחברות מפסידות צריך למכור".

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, ציין בסוף השבוע כי יש הסכמה מסויימת בנושא השינוי המבני שלפיו תוקם חברה ממשלתית עצמאית בכל נמל וסלע המחלוקת כרגע הוא סביב השאלה אילו נכסים יעברו לרשותה של אותה חברת נמל. רון ציין שעמדת האוצר היא כזו שחברת הנמל תקבל את כל הנכסים ה"תפעוליים" הדרושים לצורך הפעלתו של הנמל, כמו למשל מכולות, רציפי מכולות, ציוד ערפי, ואילו שאר הנכסים שיכללו למשל קרקעות יהיו בבעלותה של חברת הנכסים שתוקם.

מנגד, העובדים מתנגדים לכך שנכסי הנמלים, שנמצאים כיום בבעלות רשות הנמלים, יועברו לחברת נכסים כך שלחברת הנמל לא יהיו נכסים, קרקעות, מבנים, רציפים ומנופים, וגם לא את הרשות לפתח תשתיות חדשות ולתכנן את עתיד הנמל, מה שיוביל לטענת העובדים לפגיעה באיתנות הפיננסית ובעצמאות של כל נמל. אלון חסן ציין כי הועדים התייעצו עם מומחים בענין וגילו כי פוטנציאל הרווחים משטחי העורף יעמוד על 600 מליון ₪ לשנה, לעומת 60 מליון ₪ כיום, וזאת במידה ושטחי העורף יישארו ברשות חברות הנמל.
במשרד האוצר הדגישו כי הדיון בלשכת נשיא ביה"ד הארצי התקיים, על אף שנושאים אלו אינם נתונים כלל למו"מ עם העובדים, וכי העניינים הקשורים לעובדים, קרי תנאי שכרם, זכויותיהם הפנסיוניות והאיתנות הפיננסית של חברות הנמל הובטחו ממילא. "על כן, שביתה בנסיבות אלו הינה שביתה בלתי לגיטימית ובלתי מוצדקת שתגרום לסבל רב ומיותר לציבור, לפגיעה קשה בכלכלה, ושעלולה להביא לסגירתם של מפעלים ולפיטורי עובדים", נמסר.

מחר תתכנס ועדת הכספים לדון ביישום הרפורמה בנמלים.

דובר האוצר הוסיף ואמר כי "מטרת החקיקה הנה להביא ליישום השינוי המבני בנמלים ולמעבר ממונופול לתחרות. הקמת חברות נמל מתחרות יגבירו את התפוקות, ויוזילו בסופו של דבר את המחירים במשק. חבל שגם לאחר שהובטחו כל זכויותיהם החליטו ראשי הוועדים לפתוח בעיצומים ולהכשיל את המו"מ בעקבות דרישתם להשתמש כבשלהם בשטחי הנמלים, השייכים למדינה, שאינם שטחי תפעול, לצורך הקמת קניונים והפעלת שטחי מסחר".


עודד טירה: התאחדות התעשיינים תפנה היום לביה"ד הארצי לעבודה נגד ועדי העובדים בנמלים על בזיון בית הדין לעבודה

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים הודיע, כי התאחדות התעשיינים תפנה היום (14.3) לבית הדין הארצי לעבודה נגד ועדי העובדים בנמלים, על בזיון בית הדין לעבודה. זאת מאחר ולדבריו, הוועדים הפרו את צווי המניעה נגד השביתה בנמלים שהוצאו ע"י בית הדין הארצי לעבודה לפני מספר חודשים.

טירה מציין, כי החל מיום חמישי האחרון, ירדה תפוקת הנמלים בכ- 50%. דבר הגורם נזק רב לסחר החוץ של ישראל וליצואנים. טירה טוען, כי זוהי פעולה חד צדדית של ועדי העובדים בנמלים, המנוגדת לצווי המניעה שהוצאו כאמור.

נשיא התאחדות התעשיינים קורא ליו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ להתערב כדי למנוע אנרכיה בכל מה שקשור בציות לבתי הדין בישראל.


לשכת הספנות הישראלית: יש להחליף את צוותי המו"מ הדנים במבנה הנמלים

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות הישראלית, פנה לשר האוצר, לשר התחבורה וליו"ר ההסתדרות בדרישה לשקול החלפת צוותי המשא ומתן הדנים בשינוי המבני של ניהול נמלי ישראל וזאת משום שאינם מגיעים לתוצאות מעשיות ועל מנת למנוע שביתות, עיצומים ובזבוז כספים ליצואנים.

גנצרסקי טען שכפי הנראה גם בית הדין לעבודה לא מצליח לקדם את המו"מ. לכן מציעה לשכת הספנות לשקול החלפת צוותי המו"מ בשני הצדדים, או לפנות לגישור באמצעות מומחים. הלשכה גם מציעה לבטל את כל ההצעות, לחזור למו"מ התחלתי ולתת למנהלי הנמלים את הסמכויות המצויות כרגע בידי משרד התחבורה, רשות הנמלים וועדות הכנסת השונות להפעלת הנמלים כתחרותיים.

גנצרסקי חוזר ומתריע מפני הפסדים של 8 מיליון דולר בכל יום פיגור בנמלים ומציע את ניסיון חברי הלשכה, המייצגת חברות ספנות וסוכני אניות הפועלים בישראל, לקידום המו"מ.