חמש אוניות ו-100 אלף טון גרעינים ממתינים לפריקה מחוץ לממגורות דגון

התקלות בפורקים הפניאומטיים החדשים שהותקנו בממגורות והשבתתו מאונס של הפורק המכאני גורמים לעיכוב גדול בפריקה. בהמשך השבוע צפויים להגיע עוד עשרות אלפי טון גרעינים. מנכ"ל דגון: "התיקון הסופי יארך עוד שבועות ארוכים"


00:00 ,22.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בשל חוסר התקינות של המדלים (פורקים) הפניאומטיים החדשים שהותקנו בממגורות דגון, וכן בשל העובדה שהפורק המכאני (פורק 5) מושבת בשל עבודות גריטה של הפורקים הישנים, ממתינים כ-100 אלף טון גרעינים לפריקה מחוץ לנמל חיפה.

לדברי מנהל התפעול של חברת קוראל שירותי ים גדי מויאל, בשל קצב העבודה האיטי, נפרקת עתה אונייה שנכנסה לנמל ב-15 בחודש ועליה 42 אלף טון. על אותה אונייה עדיין נותרו 20 אלף טון גרעינים.

בנוסף, נכון להבוקר (א'), ממתינות מחוץ לנמל לכניסה לרציף הממגורות חמש אוניות, ועליהן סך של 98 אלף טון גרעינים.

כמו כן, עד ל-25 בחודש (יום רביעי השבוע) צפויות להגיע אוניות ועליהן סך של 32 אלף טון גרעינים.

וזה עוד לא הכל. עד ל-26 בחודש (יום חמישי השבוע) צפויות להגיע לישראל אוניות ועליהן סך של 22 אלף טון גרעינים. עדיין לא ידוע אם אותן אוניות יופנו לנמל חיפה או אשדוד.

נכון להיום, בסוף השבוע נערכו עבודות תיקון על שני הפורקים הפניאומטיים בממגורות דגון. לדברי מנכ"ל ממגורות דגון מיקי שרן, התיקון הוא אך ורק חלקי, זמני. שרן אמר, שתיקון סופי של הפורקים יכול להימשך עוד "שבועות ארוכים". בינתיים, הוסיף, אין אומדן איך יחזרו הפורקים לעבוד עם החזרת כשירותם.

"יש בפורקים תקלות שגם החברה הגרמנית לא העריכה שייקרו", אמר, "הפעלנו אותם בשיא היכולת וזה מה שקרה".

בינתיים מושבת גם הפורק המכאני (פורק 5) בגלל עבודות הגריטה המתבצעות על שני הפורקים הפניאומטיים הישנים. שרן: "אני מאמין שמחרתיים הפורק המכאני כבר יעבוד, בהנחה שיגמרו לגרוט את פורק מספר 4".

האם יודעים כבר, פחות או יותר, מה קרה?

"חנ"י צריכים לתת את התשובות, בינתיים אין להם".

מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת יונה ליכטנשטיין: "צפיתי בזה מרחוק, כי הייתי באוסטרליה, אבל עכבתי אחרי ההתכתבויות. הדבר גרם לבעיות רציניות, אבל לפי מה שאני מבין, העניין בא פחות או יותר על תיקונו. עד כמה שהבנתי, מאז מוצאי שבת הקצב עלה לכ-600 טון לשעה, מפחות או יותר 300 טון לשעה, שזה קטסטרופה".

למיטב הבנתי, מדובר בקצב הרבה יותר איטי.

"אני מציע שתדבר עם גדי מויאל, שהוא האיש שלנו בשטח".

לשאלת "PORT2PORT" ענה מויאל: שני הפורקים ביחד לא מגיעים ל-600 טון לשעה; הם מגיעים ביחד ל-500 טון לשעה. את פורק 4 הישן ממשיכים לגרוט ואמורים לגמור את הגריטה בשלישי או רביעי. אז הפורק מכאני יחזור לעבודה מלאה".

האם בכוונת גורם זה או אחר לתבוע פיצויים בגין העיכובים?

"זה משהו שאתה צריך לשאול את הלקוחות".

מחנ"י נמסר בתגובה: "שני המדלים עובדים. הצפי הוא, כי החל מאמצע השבוע, מערך הפריקה ברציף דגון יחזור למצבו המשופר. קרי, שלושה מדלים תפעוליים, עם יכולת פריקה עם רזרבה של כ-35% מעבר למצב הקודם".