מועצת המסיעים והמובילים: סוכני האוניות אינם מאפשרים שימוש יעיל של נמל הקישון

גבי בן הרוש: חברות הספנות אינן רוצות לשתף פעולה בהפעלת נמל הקישון למרות שהוא נפתח במיוחד בגלל אירועי המלחמה". ראובן צוק בתגובה: מועצת המובילים ממחזרת טענות ישנות וחסרות שחר שמאחריהן כשלון אמיתי ברצון וביכולת להתארגנות נכונה


00:00 ,10.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

גבי בן הרוש: חברות הספנות אינן רוצות לשתף פעולה בהפעלת נמל הקישון למרות שהוא נפתח במיוחד לשרת את הלקוחות בגלל אירועי המלחמה". ראובן צוק בתגובה: מועצת המובילים ממחזרת שוב טענות ישנות וחסרות שחר שמאחריהן כשלון אמיתי ברצון וביכולת להתארגנות נכונה
 
מועצת המובילים והמסיעים דורשת מסוכני האוניות ומלשכת הספנות להתעשת ולהכיר בעובדה שבצפון מתנהלת מלחמה קשה המחייבת גם אותם לפעול כמתחייב מחומרת השעה.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אומר: "חברות הספנות אינן רוצות לשתף פעולה בהפעלת נמל הקישון למרות שהוא נפתח במיוחד לשרת את הלקוחות בגלל אירועי המלחמה."
 
לאחרונה הודיע יואב מרגלית, ראש מחלקת מכולות בחברת נמל חיפה, כי בעקבות המצב המיוחד ועקב המעבר לפעילות חלקית של המסופים העורפיים בנמל חיפה ניתנת האפשרות לחברות ההובלה וללקוחות לאחסן ולשלח מכולות ריקות מנמל הקישון.
 
חרף הסדר זה, טוענת מועצת המובילים והמסיעים, אין חברות הספנות מספקות למובילים תעודת אחסנה  המיועדת לנמל הקישון, וללא תעודת אחסנה אין למשאיות וללקוחות כל אפשרות להפיק תועלת מההחלטה לפתוח את נמל הקישון.
 
המחסור במכולות ריקות התקועות על פי רוב בנמל אשדוד מעכבות העברת מטענים מהמפעלים בארץ בהם המפעלים בצפון הארץ.
 
בן הרוש אומר כי משלוחים ממפעלים בתפן, בשלומי ומקומות נוספים בצפון מתעכבים בגלל המחסור במכולות ריקות. השאלה המתבקשת היא, טוענת מועצת המוביילם והמסיעים, מדוע צריך לבצע נסיעה ריקה מחיפה לאשדוד כדי להביא משם את המכולות בעוד ניתן לאחסן אותן בחיפה?
 
בן הרוש מאשים את סוכני האוניות ולשכת הספנות באוזלת יד ובדאגה לענייניהם בלבד. "לא יעלה על הדעת כי בימים שבהם נוצר מחסור בנהגים ובמשאיות המשרתים את צורכי המלחמה, יצטרכו מאות משאיות  לבצע נסיעות מיותרות לאשדוד כדי להביא משם מכולות לחיפה".
 
בן הרוש טוען כי חרף מאמציהם של מנהלי הנמלים בחיפה ובאשדוד לקיים בנמלים אווירה ורוח עבודה של ימי מלחמה, עדיין נותרו בעיות בשטח. בן הרוש טוען כי המסופים העורפיים בחיפה אינם פועלים כלל וכי המסופים העורפיים באשדוד נסגרים בשעה 17:00 בערב.
 
תגובת לשכת הספנות
 
מלשכת הספנות נמסר בתגובה כי "לשכת הספנות דוחה את ניסיון ההתגוללות של מועצת המובילים, המנסה כדרכה לחפש אשמים לחוסר יכולתה להתמודד עם המצב ולהעלאות המחירים החריגות שהם מטילים על לקוחותיהם עבור הובלות בכלל ובצפון בפרט.

"נציגי המובילים והספנות משתתפים מאז תחילת הלחימה בדיונים רבים המנסים להביא להקלה על הלחץ בנמלים. חברי לשכת הספנות עושים מעל ומעבר על מנת לעמוד בדרישות ולספק כמעט כל נפח הובלה הנדרש ליבוא וליצוא של ישראל, כל זאת למרות הקשיים האדירים בנמלים, המצוקה בשטחי אחסנה למכולות ריקות ומליאות ובעיקר המחסור המוכח במשאיות.

"אין ספק שלמועצת המובילים ניסיון רב בגימיקים תקשורתיים אלא שהבנתם בבעיות הלוגיסטיות הקשורות באחסון מכולות והשמשתן ליצוא - אינה מושלמת.

"נמל הקישון יכול לשמש בקושי את הקווים הפוקדים עתה את חיפה. קווי הספנות השונים מאחסנים מכולות בנמלים ובמסופים לפי הדרישה המתוכננת של היצואנים והלקוחות, כמו גם לדרישותיהם הלוגיסטיות בחו"ל ולא לפי נוחיותם של המובילים היבשתיים.

"בדיונים משותפים שהתקיימו - הוצעו למועצת המובילים שטחי אחסון אלטרנטיביים הקרובים לחיפה וגם משמשים לקוחות רבים שהקישון איננו כלל פתרון עבורם.

"חבל מאוד שמועצת המובילים בחרה להתנפל על המסופים העורפיים שלמרות היותם חברות פרטיות התארגנו בחיפה ובאשדוד לעבודה בשעות שונות ומוזרות - הכל לטובת לקוחותיהם. המובילים היבשתיים יודעים זאת, מנצלים זאת, אבל במקום להודות לעובדי המסופים על עזרתם בחרו בדרך הלא נכונה  ויותר מכל בזמן הלא נכון.
 
"ללא עזרתם של המסופים העורפיים בפינוי מכולות מהנמל, אחסון מכולות יצוא, היה המצב בנמלים ובאשדוד בפרט חמור פי כמה כאשר שטחי האחסנה שם הולכים ומצטמצמים".
 
"מועצת המובילים יודעת שכל המסופים העורפיים באשדוד הביעו נכונותם לקלוט ולקבל מכולות ריקות גם בשעות הערב והלילה, באם תינתן להם התראה של מספר שעות להתארגנות. לקוחות רבים מנצלים כבר זמן רב אפשרויות אלו והמסופים נותנים את השירות ככל שנדרש.

ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, הוסיף כי הוא "מצר על כך שמועצת המובילים, שגם בעבר לא השכילה לארגן הובלות בשעות הלילה, ממחזרת שוב טענות ישנות וחסרות שחר כשהכותרת 'מלחמה' מוסיפה להן אולי נופך ציוני אבל מאחריהן כשלון אמיתי ברצון וביכולת להתארגנות נכונה".