לשכת הספנות יוצאת במאבק כנגד מבנה התעריפים החדש

מבנה התעריפים החדש, שאותה רוצה להנהיג רשות הנמלים, ממשיך לעורר התנגדות בקרב חברי לשכת הספנות ; עמוס רון מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה: "התעריפים החדשים יקבעו כתעריפים מירביים וכל נמל יוכל להעניק ללקוחותיו הנחה מהמחיר המירבי בהתאם לשיקוליו המסחריים"


00:00 ,24.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מבנה התעריפים החדש, שאותה רוצה להנהיג רשות הנמלים, ממשיך לעורר התנגדות בקרב חברי לשכת הספנות ; עמוס רון מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה : " התעריפים החדשים יקבעו כתעריפים מירביים וכל נמל יוכל להעניק ללקוחותיו הנחה מהמחיר המירבי בהתאם לשיקוליו המסחריים "
 
בישיבת ועד לשכת הספנות, שנערכה אתמול, נמסרו פרטים נוספים על מבנה התעריפים החדש של רשות הנמלים. מר איתן רפפורט, נשיא הלשכה הספיק בעבר להתבטא בנושא וציין כי מבנה התעריפים החדש מהווה שינוי לרעה הפוגע, לדבריו, במשתמשים, ביצואנים של תוצרת חקלאית ובסוכני האניות.
 
אתמול בפגישה שנערכה בלשכת הספנות, הוצגו בפני חברי הועד בלשכה נתונים מספריים (לא רשמיים) שהוצגו לפני ימים אחדים בפני נציגי הלשכה, בעל פה.
 
איתן רפפורט, נשיא הלשכה, ציין שהוחלט לפנות לארגונים נוספים ובינהם התאחדות התעשיינים, מכון היצוא ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית, בכדי לפעול במשותף על מנת למנוע או לצמצם את הנזקים שייגרמו, עפ"י רפפורט, למשתמשים. "אנחנו נפעל גם בדרכים ציבוריות מקובלות בכדי להיפגש עם חברי כנסת, תעשיינים, נציגים במכון היצוא ובהתאחדות התעשיינים וזאת בכדי שנוכל לשמור על המשתמשים, היצואנים וסוכני האניות שצפויים להיפגע", אמר.
 
 
להלן הנתונים שהוצגו אתמול בפגישה :
(מקור המידע – לשכת הספנות)
 
תעריף לכלי שיט
 
שינוי
באחוזים
תעריף קיים
תעריף תפעולי
אורך אנייה
%616
2,329
16,673
25 - 100
341%
5,425
23,913
150 - 101
51%
23,875
30,001
200 - 151
0%
40,327
40,388
300 - 251
33%
3
4
מינגש למטר אורך ל- 4 ש'
134%
399
433
מי שיפוליים לאנייה
44%
100
144
הוצאות אשפה ליום אנייה
260%
5
18
אספקת מים למ"ק
 
 
 
תעריפי ניטול
(סה"כ תשלום לטון/יחידה)
 
שינוי
באחוזים
לאחר הרפורמה
תעריף קיים
סוג המטען (יצוא - מסירה ישירה)
92%
25
13
מטען בצובר
300%
72
18
תוצרת חקלאית אחוד
 
שינוי
באחוזים
לאחר הרפורמה
תעריף קיים
סוג המטען (יצוא – מסירה עקיפה)
70%
831
488
מכולה מלאה ´20
212%
368
118
מכולה ריקה ´20
345%
98
22
תוצרת חקלאית אחודה
82%
788
434
שטעון מכולה מלאה ´20
 
שינוי
באחוזים
לאחר הרפורמה
תעריף קיים
סוג המטען (יבוא – מסירה ישירה)
-14%
18
21
מטען בצובר
19%
37
31
מתכות אחודות
55%
68
44
עץ אחוד בולים/לוחות
41%
38
27
שקים אחודים
 
שינוי
באחוזים
לאחר הרפורמה
תעריף קיים
סוג המטען (יבוא – מסירה עקיפה)
-50%
740
1489
מכולה מלאה ´20
153%
341
135
מכולה ריקה ´20
17%
49
42
מתכות אחודות
76%-
158
646
רכב מובל בנסיעה ´20
 
* תעריפי ניטול מטענים, כולל דמי תשתית לפי 0.2% מערך המטען (בשקלים חדשים נכון ל- 12/2001)
 
 
בנוסף, הוצגו אתמול גם 2 דוגמאות הממחישות, על פי הלשכה, את עמדתם שלפיה המבנה החדש מהווה שינוי דרסטי לרעה. להלן הדוגמאות :
 
דוגמא 1 - אנייה עם יצוא חקלאי
אורך האניה – 143 מטר, משקל המטען 4581 טון, תקופות מינגש - 16
 
שיעור השינוי
תשלומים אחרי הרפורמה
תשלומים לפני הרפורמה
 
198%
16,673
5,590
אגרת מעגן
130%
9,925
4,308
אגרת מינגש
68%
496
296
פנוי אשפה
172%
1,299
478
מי שפולים
367%
313,366
52,596
אגרת סווארות
 
 
14,449
אגרת סבלות
 
 
17,622
אגרת רציף
 
17,622
 
דמי תשתית
0%
496
496
אגרת איכות הסביבה הימית
0%
1,985
1,985
אגרת מגדלור
270%
361,862
97,820
סה"כ
270%
79
21
תשלום לטון
 
* תשלומי אגרות כלי שייט וניטול מטענים עבור אניה עם יצוא חקלאי. דמי תשתית בגובה  0.2% (בשקלים חדשים נכון ל- 12/2001)
 
 
 
דוגמא 2 - אניית מכולות
אורך האניה – 147 מטר, תקופות מינגש – 3
 
שיעור השינוי
תשלומים אחרי הרפורמה
תשלומים לפני הרפורמה
 
171%
23,913
8,840
אגרת מעגן
42%
1,913
1,350
אגרת מינגש
45%
285
197
פנוי אשפה
134%
1,369
585
מי שיפוליים
70%
216,277
76,766
אגרת סווארות
 
 
50,364
אגרת סבלות
 
 
245,528
אגרת רציף
-74%
64,682
---
דמי תשתית
0%
576
576
אגרת איכות הסביבה הימית
0%
2,040
2,040
אגרת מגדלור
-19%
311,050
386,246
סה"כ
-19%
735
913
תשלום לאניית מכולה ממוצעת
 
* תשלומי אגרות שייט וניטול אניית מכולות, עפ"י סל 2001 בשקלים חדשים, נכון ל- 12/2001. דמי תשתית 0.2%.
 
 
 

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים: התעריפים החדשים ייקבעו כתעריפים מירביים

 
מרשות הנמלים נמסר בתגובה כי על פי החלטת הממשלה בעניין השינוי המבני בנמלים מתוכננת גם רפורמה בתעריפים. הנהלת רשות הנמלים הכינה הצעה למבנה החדש של התעריפים, הצעה אשר תשמש כבסיס לרפורמה עליה יחליטו משרדי האוצר והתחבורה, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.
 
עמוס רון, מנכ"ל הרשות אמר בהתייחסו לנושא כי מבנה התעריפים החדש המוצע ימנע את הסבסוד הצולב הקיים היום בין השירותים הנמליים השונים. במבנה התעריפים הנוכחי, ישנם לקוחות המשלמים פחות מהעלות הישירה של אותו שירות, בעוד שלקוחות אחרים משלמים יותר ומסבסדים אותם. הרפורמה המתוכננת תתקן עיוות היסטורי זה.
 
לדבריו, בשונה מהמצב הקיים, התעריפים החדשים יקבעו כתעריפים מירביים וכל נמל יוכל להעניק ללקוחותיו הנחה מהמחיר המירבי בהתאם לשיקוליו המסחריים, מצב שיסייע בעידוד התחרות בין נמלי חיפה ואשדוד.
 
רון מסר בנוסף שבימים האחרונים, לפני הגיבוש הסופי של ההצעה, החלנו בתהליך שמיעת עמדותיהם ועצתם של הגורמים הנוגעים בדבר - הספנות, משתמשים בהובלה ימית, תעשיינים, יצואנים וגורמי משק אחרים.