לראשונה מאז הרפורמה: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמל אשדוד

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אישרה אתמול שורה של סכסוכי עבודה במשק. בין סכסוכי העבודה שאושרו: אגפים שונים בנמל אשדוד, רכבת ישראל ורשות התעופה האזרחית. נמל אשדוד בתגובה: ההנהלה רואה בחומרה רבה את אישור ההסתדרות בייחוד לנוכח השיבושים


00:00 ,08.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אישרה אתמול שורה של סכסוכי עבודה במשק. בין סכסוכי העבודה שאושרו: אגפים שונים בנמל אשדוד, רכבת ישראל ורשות התעופה האזרחית. נמל אשדוד בתגובה: ההנהלה רואה בחומרה רבה את אישור ההסתדרות בייחוד לנוכח השיבושים האחרונים בנמל
 
בנמל אשדוד אושרו שורה של סכסוכי עבודה לכל סקטור בנפרד. סך הכל אושרו סכסוכי עבודה בכל הסקטורים בנמל, למעט אגף המנהל. זהו סכסוך העבודה הראשון שהוכרז באחד הנמלים מאז החתימה על הסכם העבודה, לפני שנתיים, בעקבות השינוי המבני ברשות הנמלים והפיכתם לחברות ממשלתיות נפרדות.
 
בתגובה להכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמל אשדוד פנה ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות בחוזר אל חברי הלשכה והזכיר להם כי "באם לא יגיעו הצדדים לכלל הסכמה, יש להביא בחשבון כי בעוד שבועיים ייתכנו שיבושים או גם השבתת העבודה בנמל אשדוד". צוק ביקש מחברי הלשכה ומקווי הספנות השונים להביא נתון זה בחשבון בשיקוליהם המסחריים והתפעוליים.
 
מנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי, צחי טבקמן, אמר כי "ההסתדרות נושכת שפתיים מזה כשנה, ואינה מכריזה על סכסוך עבודה, למרות מספר רב של משאים ומתנים, בעניין הסדרים שונים לאור השינויים אותם ההנהלה רוצה לעשות, שלא הוסדרו בהסכמי השינוי המבני, והקשורים לעבודה השוטפת בנמל". סכסוכי עבודה הוכרזו בסקטור עובדי מנהלי העבודה באגף התפעול, במחלקת ים, במחלקת תפזורת, במחלקת בתי מלאכה וציוד ובסקטור תפעול ציוד מכני.
 
בסקטור מנהלי העבודה באגף התפעול טוענת ההסתדרות כי הנהלת הנמל נוקטת מזה כשנה בסחבת במו"מ. כמו-כן מסרבת ההנהלה לתת לעובדים תשובות בנוגע לשורת נושאים במו"מ. במחלקת ים טוענים העובדים לעומס חמור בכח אדם עד כדי חשיפת העובדים לבעיות בטיחות וסכנת חיים, זאת תוך נקיטת שיטה של הפחדות על העובדים ע"י המעסיק, על-מנת לחפות על המצוקה הקיימת. במחלקת התפזורת יש גם מבוי סתום בכל הנוגע להסכם הקיבוצי לגבי עתידו של המתקן וכן בנוגע להסכמי הפרישה לעובדים הקיימים במתקן. גם כאן יש השלכות על העובדים עקב מחסור בכח אדם. רב העובדים מבוגרים ונדרשים לבצע משמרות רבות מעבר לסידור הרגיל. במחלקת בתי המלאכה והציוד טוענים העובדים שההנהלה מפעילה עליהם לחץ בלתי הוגן להסכמה לשינוי בסדרי העבודה בביתי המלאכה.
 
‏מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי הנהלת הנמל רואה בחומרה רבה את האישור של ההסתדרות על הכרזת סכסוך עבודה של ועדי העובדים, זאת לנוכח שורה ארוכה של הסכמים אשר לא מבוצעים על ידי סקטורים שונים של עובדים בחברה וכן לנוכח שיבושי העבודה שהיו לאחרונה.
 
יש לציין כי ההסתדרות אף אישרה סכסוך עבודה ברכבת ישראל. זאת בשל מבוי סתום במו"מ לחתימתו של הסכם קיבוצי שהסתיים לפני שנה בדיוק. העובדים טוענים שגורמים ממשלתיים האמורים לאשר את ההסכמות עם ההנהלה מציבים אולטימטומים שאינם מאפשרים לחתום על ההסכם.