למרות החלטת ביה"ד לעבודה: העובדים טרם שבו לעבודה מלאה

בית הדין הארצי הורה אתמול לעובדים לשוב לעבודה מלאה והקפיא במקביל את הליכי החקיקה של הצעת הלנד-לורד. גד שפר: אם העובדים ישובו לשבות נהיה עדים לקריסת מפעלים. התעשיינים: החלטת ביה"ד שקולה ומאוזנת. ההסתדרות על החלטת ביה"ד: הישג חסר תקדים, נכבד את צו בית הדין


00:00 ,03.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בית הדין הארצי הורה אתמול לעובדים לשוב לעבודה מלאה והקפיא במקביל את הליכי החקיקה של הצעת הלנד-לורד. גד שפר: אם העובדים ישובו לשבות נהיה עדים לקריסת מפעלים. התעשיינים: החלטת ביה"ד שקולה ומאוזנת. ההסתדרות על החלטת ביה"ד: הישג חסר תקדים, נכבד את צו בית הדין
 
בית הדין הארצי לעבודה התכנס אתמול בלילה לדיון בנוכחות נציגי התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, נציגי ההסתדרות, העובדים וכן נציגי משרד האוצר. בתום הדיון הורה בית הדין לעובדים לחזור לעבודה מלאה ובמקביל לקיים משא ומתן בין כל הצדדים הנוגעים בדבר על מנת לפתור את משבר יחסי העבודה בנמלים.
 
בית הדין קבע כי אם עד ה-21 בספטמבר לא תחול התקדמות בשיחות בין הצדדים עליהם לשוב ולהיפגש בבית הדין הארצי לעבודה בתאריך זה.
 
יש לציין כי בנוסף להחלטה זאת הקפיא בית הדין הארצי את כל ההליכים הקשורים בהצעת הלנד-לורד כפי שהוצגה בחוק ההסדרים, וכאמור, עד ה-21 בספטמבר החלטת הממשלה בנושא הנמלים לא תהווה חלק מתהליכי החקיקה לחוק ההסדרים לשנת 2009 ולא תיעשה אף פעולה לקידומה.
 
למערכת Port2port הגיעו הבוקר דיווחים כי העבודה בנמלים ממשיכה להתנהל באיטיות רבה וכי התפוקות עדיין נמוכות מאוד, אם כי באשדוד חל שיפור קל לעומת התנהלות העבודה אתמול.
 
ההסתדרות: לא נפר צווים של בית הדין
 
אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, ציין הבוקר בשיחה עם מערכת Port2port כי החלטת בית הדין הארצי לעבודה הינה בגדר הישג גדול לעובדים ולהסתדרות. "מדובר בהישג – אומנם הישג זמני אך בהחלט הישג. בית הדין הורה לממשלה לעצור את הליך החקיקה שזה דבר חסר תקדים".
 
אדרי הוסיף כי הוא לא הופתע מהחלטת בית הדין להורות לעובדים לחזור לעבודה וציין כי ההסתדרות אינה מפרה צווים של בית הדין וכי במהלך היום ועדי העובדים יכנסו את העובדים בנמלים לאסיפות הסברה.
 
אדרי ציין כי הוא מעריך שבהתאם לבקשת בית הדין הארצי לעבודה, יהיה מפגש בין ראש ההסתדרות עופר עיני לבין שר האוצר רוני בר און ושר התחבורה שאול מופז. "הצדדים חייבים להיפגש אבל אני רוצה להדגיש כי העמדה שלנו לא השתנתה. אי אפשר לאיים עלינו בחקיקה וכל מהלך חייב להיות צו צדדי ולכלול הידברות ומשא ומתן בין הצדדים. בשורה התחתונה- חייבים להסיר את איום החקיקה".
 
לין: החלטת בית הדין תאפשר הידברות בין הצדדים
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר הבוקר בתגובה להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה כי "החלטה זו היתה ההחלטה ההגיונית והנכונה ביותר בנסיבות העניין". לדברי לין, "היה ברור לכל כי עיצומי העובדים בנמלים בלתי חוקיים בעליל ונעשו בתקופת הצינון, למרות שהם הונעו מחמת החלטת הממשלה".
 
לין הוסיף כי "החלטת ביה"ד הארצי לעבודה להקפיא את הצעת הממשלה תאפשר הידברות בין האוצר והעובדים, במיוחד כאשר העובדים לא שללו הליך של הידברות והצהירו על נכונותם להידבר".
 
לין הדגיש כי "להחלטה יש חשיבות עצומה במיוחד כשמדובר בעיצומים לקראת החגים, העלולים לגרום לפגיעה אנושה ביצואנים, יבואנים ובמשק כולו. פגיעה שהייתה הולכת ומתעצמת בכל יום נוסף של עיצומים, שכבר גרמו לכך שמספר גדול של אוניות לא פוקד את נמלי הארץ ומטענים וסחורות נפרקים בנמלי מדינות זרות".
 
ברוש: החלטת בית הדין הארצי לעבודה הינה שקולה ומאוזנת
 
התאחדות התעשיינים קיבלה בסיפוק את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, המסיימת את העיצומים בנמלים. כך אמר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
לדעת ברוש, החלטת בית הדין הינה שקולה ומאוזנת, שכן מחד היא מורה להסתדרות, לוועדי העובדים ולעובדים, לחזור לעבודה תקינה ומלאה לאלתר בנמלים, ומאידך היא מורה לממשלה ולהסתדרות להתחיל במהלכי הידברות.
 
נשיא התאחדות התעשיינים אמר כי הוא מקווה כי עובדי הנמלים ימלאו את צו בית הדין ויחזרו לעבודה מלאה בהקדם. ברוש ציין כי התעשייה במצבה הנוכחי ובעקבות ההאטה העולמית ושער הדולר הנמוך, איננה יכולה להרשות לעצמה ולו שעה אחת של שביתה או עיצומים בנמלים.
 

שפר: החלטת בית הדין לעבודה מבורכת אך האיום על המפעלים טרם הוסר
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, הגיב אף הוא הבוקר להחלטת בית הדין הארצי לעבודה והביע שביעות רצון מהוראת בית הדין לעבודה לעובדי הנמלים לשוב לעבודה סדירה, אולם, להערכתו, העיכובים בעבודת הנמלים שנגרמו עד עתה, בתשעת ימי העיצומים, הם כה כבדים, שספק אם ניתן להדביקם בתקופה שהותיר בית הדין למשא ומתן, גם אם העובדים יצייתו מייד להוראת בית הדין וישובו לעבודה תקינה ומלאה.
 
"ומה יקרה לאחר התקופה שהוקצתה למשא ומתן, אם העובדים לא יתרצו? הרי כבר עכשיו אנחנו מדברים על נזקים של מאות מיליוני שקלים. אם יתחדשו הצעדים הארגוניים לאחר התקופה שקצב בית הדין, נהיה עדים לקריסת מפעלים ולפיטורי עובדים תוך זמן קצר ביותר", הזהיר שפר.