כנס איגוד המשתמשים בצל הצפיפות בנמלים

השר מופז: בהשקעה נמוכה ושינויים ארגוניים ניתן יהיה להגביר את היקף הפעילות בנמלים; גד שפר: אמרנו בעבר שיותר גרוע לא יכול להיות ואנו אומרים זאת גם כיום. אך לצערנו, לא לזה ציפינו


00:00 ,24.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים קיים אתמול כנס רב משתתפים שעסק בהובלה הימית לאחר הרפורמה בנמלים, לקראת השינוי הצפוי במבנה התעריפים, תוך הצגת תכניות פיתוח.
 
הכנס, בהנחיית ד"ר יורם זבה- סגן יו"ר צים, דן במגוון רחב של נושאים וזו גם היתה למעשה הפעם הופעתו הראשונה של שר התחבורה הנכנס, שאול מופז, בכנס מקצועי בנושא הנמלים. השר הציג בדבריו את התלות בהובלה הימית שהיא כמעט מוחלטת. השר מופז הדגיש את החשיבות בקביעת יעדים ברורים וברי השגה. "אני מאמין בתכניות רב שנתיות מתוקצבות המבוססות על עקרון ה- top down. משנת היעד ומטה. מדינת ישראל מתוקצבת משנה לשנה ולכן, חלק גדול מהפרוייקטים מתוכננים מלמטה למעלה כי לא הובטח תקציב רב שנתי אלא חד שנתי. קשה כך להגיע למיצוי המשאבים".
 
השר הדיג שאת הצורך להגיע ליעדים בדרך של הידברות והסכמה. "הליכה 'ראש בקיר' יוצרת נזקים ותפוקתם מזערית. האם צריך לשנות? כן. האם להנחית כפקודה? לא. אני מאמין בהידברות". 
 

לדברי השר, הרפורמה בנמלים ב- 2005, לאחר כמה נסיונות שכשלו, הניחה יסודות ראשוניים לפעילות נכונה יותר של הנמלים. "אני רואה בעיני רוחי יותר ממפעיל אחד בכל נמל". לדבריו, ההקמה של שלוש חברות נמל עצמאיות יצרה ראשוניות בתמריצים להתייעלות ורווחיות. "זה לא סוף פסוק. יש לעשות תכנית יותר מתקדמת. זה לא שאלה של שבועות או חודשים אלא של שנים".
 
"בהשקעה נמוכה ושינויים ארגוניים ניתן יהיה להגביר את היקף הפעילות בנמלים", אמר מופז והוסיף: "אני מאמין שניתן לכווץ את לוחות הזמנים של פרוייקטים עתירי משאבים לטובת פיתוח תכניות באופן מהיר".
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, פתח דבריו באומרו: "אמרנו בעבר שיותר גרוע לא יכול להיות ואנו אומרים זאת גם כיום. אך לצערנו, לא לזה ציפינו". לדבריו, עובדי אשדוד משבשים חדשות לבקרים את העבודה ואילו בחיפה ההנהלה מאפשרת הכנסת מכולות שטעון כמעט ללא הגבלה. "התרומה למשק קטנה אך הנזק למשתמשים הוא רב", אמר שפר והוסיף: "התוצאה הבלתי נמנעת היא לחץ של חברות הספנות להטלת היטל צפיפות הן בנמל אשדוד והן בנמל חיפה".
 
שפר ציין שהוא צופה שחברות פרטיות יגישו תביעות בגין נזקים ומתח ביקורת על הרכבי הדירקטוריונים בנמלים, שהרכבם אינו כולל אנשי מקצוע מהארגונים השונים.
 
הכנס אורגן בהצלחה רבה על ידי הגברת מרים אלפרט-צוק.