כללי רוטרדם: ההשפעה על מגזר השילוח הבינלאומי בישראל

במסגרת יום העיון המשותף ללשכת הספנות ולאגודה למשפט ימי יוצגו השלכות כללי רוטרדם החדשים גם על מגזר השילוח הבינלאומי


00:00 ,26.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת יום העיון המשותף ללשכת הספנות ולאגודה למשפט ימי יוצגו השלכות כללי רוטרדם החדשים גם על מגזר השילוח הבינלאומי
 
את הנושא יציג עו"ד שמואל גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים. עו"ד גד נשיץ יציג את כללי רוטרדם מנקודת מבטם של בעלי המטענים ועו"ד אמיר כהן דור, יציג את הכללים מנקודת מבטה של הספנות.
 
כידוע לכל, לפני מספר חודשים אימצה האסיפה הכללית של האו"ם אמנה חדשה להובלה ימית בינלאומית -  Convention on Contracts for the international Carriage of goods Wholly or Partly by Sea שאמורה להחליף את "אמנת / כללי האג" משנת 1924, על תיקוניה השונים. האמנה החדשה, המכונה "כללי רוטרדם," נחתמה ברוטרדם בסוף חודש ספטמבר 2009. הכללים יכנסו לתוקף רק לאחר שנה מהמועד שבו עשרים מדינות תאשררנה כללים אלו. נכון להיום, חתמו על האמנה 16 מדינות ואחרות יעשו זאת בעתיד הקרוב.
 
כללי רוטרדם יחוללו שינוי דרמטי במעמדם המשפטי בישראל של המשלחים הפועלים כמובילים חוזיים, אם וכאשר כללי רוטרדם יכנסו לתוקף מחייב, שהרי זו הפעם הראשונה שבה אחריותם של המשלחים הישראלים הפועלים כמובילים חוזיים תהיה מעוגנת בחוק. (חשוב לסייג, כי כוונת הדברים היא למשלחים בינלאומיים שלוקחים על עצמם התחייבות חוזית להוביל את המטען עבור בעל המטען (פועלים כמוביל חוזי), ולא למשלחים המשמשים כסוכן, המתאם את ההובלה עם מוביל ימי המתקשר ישירות עם בעל המטען בחוזה הובלה).
 
מלשכת הספנות הישראלית והאגודה למשפט ימי נמסר כי לנוכח השינוי הצפוי קיימת חשיבות רבה כי אנשי מקצוע מהתחום יגיעו וייקחו חלק ביום העיון "הספנות בראי המשפט" שיתקיים ב-10 בנובמבר במלון קרלטון בתל אביב.