ייחל שימוש בנמלים סמוכים ; מספנות ישראל יתפקד כנמל אלטרנטיבי

בפגישת עבודה שנתקיימה אתמול הוחלט מיידית על הפעלת חלופות לנמלי הים של ישראל, הכוללות שימוש בנמלים סמוכים. לפנות בוקר חתם השר ליברמן על צו המתיר למספנות ישראל לפעול כנמל אלטרנטיבי


00:00 ,01.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בפגישת עבודה שנתקיימה אתמול (יום ג') בשעה 15:00 במשרד התחבורה, הוחלט מיידית על הפעלת חלופות לנמלי הים של ישראל, שהכריזו על שביתה ללא הגבלת זמן. החלופות כוללות שימוש בנמלים סמוכים.

בפגישה נכחו מר איתן רוב – מנהל המכס, מר עמי סגל – משנה למנהל המכס, סגן הממונה על התקציבים באוצר – מר שאול צמח, מר אריה רונה – מנהל הספנות במשרד התחבורה, היועצת המשפטית במשרד התחבורה, ראשי הארגונים הכלכליים שכללו את נשיא איגוד לשכות המסחר - אוריאל לין, נשיא התאחדות התעשיינים - עודד טירה, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים - אמיר שני ויו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית - אייל מלמוד.

על פי תוכנית האוצר והתחבורה תוצע חלופה מיידית לנמלי הים של ישראל, וזאת על ידי שימוש בנמלים סמוכים – עקבה בירדן, פורט סעיד (ואולי דמייטה) במצרים, ומשם בהובלה יבשתית לישראל. מדובר על שימוש בנמלים אלו ביבוא וביצוא, כאשר משאיות ישראליות תגענה למעברי הגבול ערבה, רפיח וניצנה. מהצד השני תגענה משאיות ירדניות מעקבה או מצריות מפורט סעיד ומדמייטה, שם יפורק או יוטען המטען, במעברי הגבול.

המעברים ישמשו רק כטרנזיט, יוכשרו בהם שטחים לפריקה וטעינה של מכולות ובמקום יוצבו מלגזות ומנופים, בכדי לאפשר העברה רצופה לאורך 24 שעות ביממה. שחרור המטענים ייעשה רק בטרמינל הסופי, כמו הטרמינלים העורפיים באשדוד ובחיפה.

עוד נמסר כי כבר תוך 48 שעות ניתן יהיה להתחיל בתוכנית ועל הפעולה מופקד מר איתן רוב מנהל המכס. אגף המכס מעורב בתוכנית כך שההוצאות העודפות מהמעברים היבשתיים ומההובלה היבשתית יכוסו מיידית ברשומון ויוחזרו לבעל המטען. היבואנים והיצואנים יזכו ב"סבסוד" לצורך כיסוי ההוצאות הנוספות הכרוכות באלטרנטיבה זו. רשות הנמלים, על פי הצעת האוצר, תידרש להעביר אל קופת המדינה כ- 200 מליון ₪ והיא זו שתישא בעלות הכיסוי על ההוצאות העודפות.

בישיבה נמסר כי התכנית כוללת טיפול במאות מכולות בכל מעבר ובסה"כ מתוכנן להעביר בכל המעברים לפחות 1500 מכולות ביום.

מקור בכיר שנכח בפגישה מציין כי נראה שהממשלה נחושה בדעתה לפעול ולמצוא חלופות לשביתת הנמלים בכדי שלא תיפגע כלכלת ישראל. זהו מהלך חסר תקדים הנעשה בתיאום וגיבוי בין משרד ראש הממשלה עם משרדי האוצר והתחבורה, ציין.

בתוך כך נמסר לנו על ידי מר אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, כי ישנן הכנות מתקדמות לשימוש במעברי הגבול. "ציבור המשלחים וסוכני המכס נערכים למתן פתרונות לוגיסטיים, בכפוף להחלטת שר האוצר, להעברת מכולות דרך מעברי גבול יבשתיים מנמלים שכנים, וטיפול בתהליך המכסי של אותן מכולות, גם ביבוא וגם ביצוא", אמר.


מספנות ישראל תיהפכנה לנמל פרטי בצד נמל חיפה

ב- 3 לפנות בוקר חתם שר התחבורה מר אביגדור ליברמן על צו שבו מתאפשר למספנות ישראל להתחיל לפעול באופן מיידי כנמל לכל דבר.

מר שלומי פוגל, אחד הבעלים של מספנות ישראל טוען שיוכל להביא אוניות בנות 2500 מכולות עד לקרבת המעגן, ואז תועברנה מכולות ע"י מנוף האוניה לאוניית שטעון (פידר) המסוגלת לשאת מטען של 500-300 מכולות, ולהיכנס לרציף במספנות ע"י רב חובל האוניה ללא צורך בנתב.

בתוך כך תוכלנה שלוש אוניות (פידרים) לעמוד ברציפי המספנות בו זמנית, והתפוקה יכולה להגיע עד 900 מכולות ליום. במקום ישנו מנוף אחד המסוגל לשנע את המכולות, ואם יהיה צורך יובאו מנופים נוספים.

מר שייקה רוזנפלד, יועץ התקשורת של שר התחבורה: "במשרד התחבורה מקווים שהוועדים יתעשתו ויחזרו לעבודה תקינה בנמלי ישראל מבלי שיהיה צורך להפעיל אמצעים אחרים, והוצאות כספיות מיותרות, בכדי לחזור למסלול החיים הרגיל".


האוצר והתחבורה מתכננים לנקוט בצעדים נוספים למאבק בשובתים

האוצר שוקל ביממה האחרונה להוציא צווי-מניעה לעובדי נמלי הים ועובדי המכס. מר יובל רכלבסקי, הממונה על השכר במשרד האוצר אמר כי בנוסף לניכוי שכר העבודה עבור הימים בהם נוקטים העובדים בעיצומים תשקל האפשרות להוציא להם מכתבי פיטורין.