חברות המנייה נגד נמל אשדוד – האשמות קשות לצד הידברות

הדיאלוג בין חברות המנייה לבין הנהלת נמל אשדוד התאפיין בחודשים האחרונים במאבקים תקשורתיים. בצל חילופי ההאשמות בין הצדדים נפגשת היום ועדה מיוחדת, המורכבת מנציגי הנמל, לשכת הספנות וחברות המנייה בכדי להמשיך בהידברות למציאת פתרון משביע רצון


00:00 ,06.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הדיאלוג בין חברות המנייה לבין הנהלת נמל אשדוד התאפיין בחודשים האחרונים במאבקים תקשורתיים. בצל חילופי ההאשמות בין הצדדים נפגשת היום ועדה מיוחדת, המורכבת מנציגי הנמל, לשכת הספנות וחברות המנייה בכדי להמשיך בהידברות למציאת פתרון משביע רצון
 
בסיס המחלוקת הוא רצונם של חברי פורום חברות המניה, בגיבוי לשכת הספנות ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית, להמשיך, במסגרת ה- TOS, לקחת חלק פעיל בתכנון תהליכי הפריקה והטעינה בנמל אשדוד. הפורום טוען שלמעשה מדובר בליבת העבודה של חברות המניה, אחרת אין הצדקה כלכלית להמשך קיומן של חברות המניה.
 
מנגד, בנמל אשדוד מבקשים להפעיל את מערכת ה- TOS על כל יכולותיה, כולל ניהול תהליך הטעינה והפריקה. הנהלת הנמל חזרה והדגישה בהודעות מטעמה שהם מעוניינים בגיבוש מתכונת פעילות חדשה שתהיה מקובלת על עובדי חברות המניה, על אף שאינם עובדים של חברת הנמל וכי עובדי חברות המניה ימשיכו בעבודתם, למעט תכנון פריקה וטעינת האוניה.
 
המאבק בין חברות המניה ובין הנהלת נמל אשדוד התנהל עד לאחרונה בצורה שקטה. חברות המניה ונציגי הנמל נפגשו לפני מספר שבועות ושם הוחלט על הקמת ועדה שתורכב מנציגי הנמל, מנציגי לשכת הספנות ומנציגי חברות המניה. הבוקר צפויה הועדה להתכנס לראשונה ולדון בנושאים שבמחלוקת.
 
 
רקע: מהו TOS ? מהי מניה ?
 
שירות המנייה (tally) הינו שירות שבו מתכננים את תהליכי הטעינה והפריקה ומתאמים בין הנמל לסוכן האנייה, עמיל המכס, מקבל המטען וכו'. עובדי המניה סופרים, מזהים ורושמים את המטענים הנפרקים מהאנייה ונטענים עליה, משווים רישומים אלה להצהרת המטען ומדווחים על הפרשים ושינויים, נזקים ותפוקות העובדים. שירותים אלה ניתנים על ידי חברות פרטיות האמונות על ידי הנמלים ועל ידי סוכני האניות, מאז ימי המנדט הבריטי.
 
ה- TOS הינה מערכת מחשב המטפלת במכולות מרגע כניסתן לנמל ועד ליציאתן. היא מיועדת לנהל את פעילות הפריקה והטעינה מהאוניה בקו המים, את סדר פריקת המכולות ומיקומן ברציפי הנמל ובשטחי האחסון ועד לבקרה ממוחשבת של שער הנמל, שהקמתו תחל בקרוב. מפעיל המערכת הינו עובד נמל והוא זה שאמור לתכנן את תהליך הטעינה והפריקה עבור סוכני האניה ובכך בעצם, לבצע את תפקידם של חברות המניה. יש לציין שהמערכת מטפלת רק במכולות ולא במטען כללי והיא אינה בודקת את הסגרים (פלומבות) שעל המכולות.
 
 
מלחמת כותרות
 
לפני ימים אחדים פורסמה ידיעה באחד העתונים הארציים תחת הכותרת: "חברת נמל אשדוד החליטה להפסיק את פעילות החברות לספירת מטענים". באותה ידיעה מצוטטת יו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, באומרה שבכוונת הנמל להוציא למכרזים חלק נרחב מהפעילות בנמל, בהם יוכלו ליטול חלק גם חברות המנייה. על כך הגיב נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי: "לשכת הספנות הישראלית משוכנעת שהשמועות שהנהלת נמל אשדוד רוצה לסלק את חברות המניה מהנמל מקורן, במקרה הטוב, בחוסר הבנה".
 
גנצרסקי ציין שהלשכה וחבריה הבהירו להנהלות הנמלים מספר פעמים כי חברות המניה חייבות להשתלב במערכת הממוחשבת של מסוף המכולות (מערכת ה- TOS) מכמה סיבות: חברות המניה הן נאמני הסוכן בנמל וגורמות לשקיפות בריאה בפעילות הנמל וכן בשל העובדה שחברות המניה המשמשות להרבה מאד חברות ספנות/סוכני אניות כמשרד נמל קדמי, הנן בעלות ניסיון עבודה מצטבר בעל ערך מוסף גבוה ביותר לרוב חברות הספנות וסוכני האניות.
 
גם איגוד המשתמשים בהובלה ימית הזדעק נוכח הכוונה, כביכול, של חברת נמל אשדוד להפסיק את פעילות חברות המניה. דב מרום, מנכ"ל האיגוד הגיב ואמר: "איגוד המשתמשים בהובלה ימית קרא בתמיהה את הידיעה בעיתון. הנהלת האיגוד מקווה שההודעה שהתפרסמה בטעות יסודה, שכן ההגינות מחייבת להמתין עם החלטה כזו לפחות עד לקיומה של הפגישה, ובודאי שלא להביא נושא כה חיוני לידיעת הנוגעים בדבר דרך העיתונות".
 
לדברי מרום, ההודעה תמוהה גם משום שחברות המנייה, העובדות בנמל אשדוד מיום היווסדו, פועלות גם בתחומים שבהם מערכות הטכנולוגיה החדישות של הנמל אינן פועלות (כמו מטעני צובר ומטענים כלליים. המערכת מטפלת רק במכולות). "החלטה להוציא את חברות המנייה, שהן גוף חוץ-נמלי, ולהעביר עבודות מגוף פרטי לידי הנמל היא תופעה של ריכוזיות יתר, המנוגדת לרוח ההפרטה שבשמה נעשתה הרפורמה בנמלים".
 
 
עמדת נמל אשדוד
 
איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד, הגיבה אתמול לפרסומים השונים. לטענתה, מערכת ה- TOS הוצגה לפני כשנה בלשכת הספנות בפני סוכני האוניות והעניין התקבל בברכה וכי רק לאחרונה, מתוך שיקולים לא רלבנטיים, פונות חברות המנייה להילחם בקדמה ובטכנולוגיה הגלומה במערכת ה- TOS.
 
לטענת שטרק, חברות המנייה, מטעמים השמורים עמן, יוצרות טשטוש מכוון בין שירותי המנייה המסורתיים אשר מקובלים בכל רחבי העולם, לבין שירות תכנון טעינת אוניות ופריקתן, שהוא חלק אינטגרלי השמור להנהלת הנמל  על כל שלביו, כולל שלב תכנון האוניה. היא ציינה ששירות זה במהותו אינו קשור כלל ועיקר לשירותי המנייה. 
 
כיום סובל הנמל מנתק במכלול פעולות ניהול המכולה, מרגע כניסתה לנמל, אחסנתה והכנתה להטענה ועד לשלב הטענתה על האונייה. לטענת שטרק, המעורבות של חברות המניה אך ורק בתכנון הטענת המכולות על האניות, תוך התעלמות מהשלבים הקודמים לכך (כגון סידור המכולות לפני קו המים), גורמת לחוסר יעילות בטעינת מכולות על האוניות, הארכת משך שהיית האונייה בנמל ועיכוב ביציאת המכולות מהנמל. "הנפגעים הישירים הם למעשה אתם, ציבור המשתמשים", ציינה.
 
"לעומת זאת, ה- TOS מאפשרת לחברת הנמל טיפול רציף במכולות ותכנון יעיל ומהיר של אחסנתן פריקתן וטעינתן של המכולות על האוניות. אופן פעולה הוא בין היתר על ידי יצירת תמונת ראי הפוכה של דרך אחסון המכולות למול מיקומן באונייה. שימוש במערכת מאפשר אפוא שיפור השירות ללקוח והוזלת מחירים למשתמשים".
 
עמדת הנמל היא שחברות המנייה ימשיכו לספק שרותי מנייה מסורתיים לסוכני האניה וכי בכוונת ההנהלה לסייע בידם ככל הנדרש, בהמשך ביסוס מעמדם בתחום זה וביצירת תקשורת ועבודה מתואמת היטב שלהם עם הנמל. "הגדלנו לעשות והסכמנו שלחברות המנייה תהיה גישה לחדרי ה- TOS. ברם, לא נסכים להעביר את נושא תפעול  מערכת אינטגרטיבית זו לידי גורם אחר על מנת שלא ייווצר נתק וניהול לקוי של תחום המכולות, כפי שהכרנו בעבר", אמרה.
 
שטרק התייחסה לטענת ה"נייטרליות" של חברות המנייה בתהליך. לטענתה, חברות המנייה הן שלוחות של סוכני האוניות, מהן הן מקבלות שכר עבור פעולתן ולכן עבודתן לעתים לוקה בטעויות לטובת שולחיהן (סוכני האוניות). "יחד עם זאת, אין בכוונתנו לפגוע בעיסוקן של חברות המנייה בתחום שירותי המנייה המסורתיים".
 
היא הביעה את צערה שחברות המנייה בחרו לפנות לערוץ משפטי, שלטענתה לא צלח, והן ממשיכות בכוחניות ותוך התעלמות מצרכי המשתמשים לכפות על הנמל שירות אנכרוניסטי.
 
לטענת שטרק, הנהלת הנמל מבקשת לקיים עם חברות המנייה וסוכני האוניות דיאלוג שמטרתו המשך קליטת המערכת. היא ציינה את החשיבות במציאת דרכים משותפות להמשך פעולת חברות המנייה בנמל. "הקדמה בפתח ואין דרך חזרה, נשמח לשתף פעולה עם חברות המנייה ולמצוא דרך משותפת לעבודה אשר עדיין נחוצה בעידן זה"
 
 
עמדת חברות המנייה
 
פורום חברות המנייה, כמו גורמים אחרים בענף, ברכו על הכנסתה של ה- TOS לפעולה בנמל, אך הביע חששו מהמשך ריכוז הכח בידי חברת הנמל הפועלת, לטענתו, בסביבה של מונופול בהעדר תחרות אמיתית בין הנמלים בארץ. "אנו מתנגדים לאופן יישום המערכת באמצעות עובדי נמל תוך הגדלת הריכוזיות של הנמל וניצול הכוח המונופוליסטי של הנמל. מעבר לכך אך חשוב לא פחות, מדובר על פגיעה בלקוחות הנמל שלא יזכו לרמת השירות הגבוהה שניתנה להם על ידי חברות המניה וכן ציבור הצרכנים שישלמו יותר על מוצרי יסוד כתוצאה משילוב מערכת ה-TOS ללא חברות המניה", אמר מתי זילברבוש, מנכ"ל קשרי גל ים, החברה בפורום.
 
הפורום טוען בהקשר זה שמערכת ה- TOS הינה מערכת מודולרית והפעלת מודול התכנון בידי חברה חיצונית לא תיפגע בשום צורה ואופן בתפעול המערכת, וכי גם הנמל עצמו מפעיל את מודול התכנון באמצעות עובדים ייעודיים שהכשיר לטובת מטרה זו בלבד בעוד שאר המודולים של ה-TOS מופעלים בידי צוותים אחרים.
 
לטענת הפורום ובתגובה לדברי שטרק, חברות המנייה אינן יוצרות טשטוש, אלא הם חוזרים ומדגישים כי מדובר בשני שירותים נפרדים, המסופקים בידי חברות המניה בארץ מיום היווסדם של הנמלים.
 
"על ידי הפקעת התכנון מידי חברות המניה הפרטיות, ייפטר הנמל מהגורם האובייקטיבי היחיד שהיה מעורב עד כה בתהליך ואשר ביצע את בקרת התהליך בעבור הלקוחות. הנמל יגדיל את כוחו וישלוט מעתה גם ב"קו המים" – נקודה קריטית מבחינת לקוחות הנמל", הוסיף זילברבוש.
 
הפורום דחה את טענת שטרק וציין שחברות המניה כלל לא פנו לערוץ המשפטי עדיין, אולם אינן פוסלות פניה לבית המשפט על מנת להגן על האינטרסים שלהן.
 
לטענת הפורום, ההפעלה הניסיונית של המערכת מזה 4 חודשים בנמל אשדוד נחלה כשלון צורם, התפוקות ממשיכות להיות נמוכות באופן מביך וטעויות טעינה שנגרמות חדשות לבקרים נמנעות הודות לערנות אנשי המנייה הנוכחים במקום ומסייעים לתיקון הטעויות.