חברות המניה: נמל אשדוד מבצע הלאמת שירותים בחסות ההפרטה

פורום חברות המניה תקף בחריפות את הנהלת נמל אשדוד על כוונתה שלא לשתף את חברות המניה בתכנון תהליכי הפריקה והטעינה במסגרת ה- TOS; שטרק בתגובה: חברות המניה יוכלו להמשיך ולפעול ברציפי הנמל


00:00 ,28.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

פורום חברות המניה תקף השבוע בחריפות את הנהלת נמל אשדוד על כוונתה שלא לשתף את חברות המניה בתכנון תהליכי הפריקה והטעינה בנמל אשדוד, במסגרת מערכת ה- TOS; שטרק בתגובה: חברות המניה יוכלו להמשיך ולפעול ברציפי הנמל
 
כידוע, שירות המנייה (tally) הינו שירות שבו מתכננים את תהליכי הטעינה והפריקה ומתאמים בין הנמל לסוכן האנייה, עמיל המכס, מקבל המטען וכו'. סופרים, מזהים ורושמים את המטענים הנפרקים מהאנייה ונטענים עליה, משווים רישומים אלה להצהרת המטען ומדווחים על הפרשים ושינויים, נזקים ותפוקות העובדים. שירותים אלה ניתנים על ידי חברות פרטיות האמונות על ידי הנמלים ועל ידי סוכני האניות, מאז ימי המנדט הבריטי.
 
לאחרונה החלה הנהלת נמל אשדוד להריץ פיילוט תפעולי של מערכת ה- TOSברציפי היובל מתוך כוונה לשלב את המערכת בכל רציפי הנמל, עם סיום שלב ההרצה. ה- TOSהינה מערכת מחשב המטפלת במכולות מרגע כניסתן לנמל ועד ליציאתן. על פי התכנון, מפעיל המערכת הינו עובד נמל והוא זה שאמור לתכנן את תהליך הטעינה והפריקה עבור סוכני האניה ובכך בעצם, לבצע את תפקידם של חברות המניה.
 
ה- TOSמיועדת לנהל את פעילות הפריקה והטעינה מהאוניה בקו המים, את סדר פריקת המכולות ומיקומן ברציפי הנמל ובשטחי האחסון ועד לבקרה ממוחשבת של שער הנמל, שהקמתו תחל בקרוב. המערכת גם צפויה לסייע בהתייעלות ובקיצור זמני עבודה, ותבצע את הבקרה והתכנון באופן אוטומטי, בנמל הממוחשב.
 
לטענת פורום חברות המניה, המורכב מנציגי ששת החברות הפעילות בענף, האינטרס של לקוחות הנמל, קרי סוכני האניה, הוא להפקיד את תכנון הטעינה והפריקה בידי חברות פרטיות האמונות עליהן. זאת בין השאר מכיון שקיימים ניגודי אינטרסים מובנים בין סוכני האניות לבין הנמל בכל הקשור בתכנון סדר העבודה. גם לשכת הספנות הישראלית הביעה לאחרונה דעתה הנחרצת ודרשה להותיר את עבודת התכנון בידי קבלני המנייה. בנוסף, לטענת הפורום, במקרים של פריצה למכולה, נזק ו/או פיצוי, לנמל ולסוכני האניה יש אינטרסים מנוגדים.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון וגד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, המייצגים את בעלי המטענים, התייחסו לאחרונה לנושא ואמרו שחברות המנייה הן חלק בלתי נפרד מהתכנון והפיקוח על עבודות הפריקה והטעינה בנמלים. לדבריהם, מאחר שהן זוכות לאמון ולהכרה הן מצד הנמלים והן מצד בעלי האניות וסוכניהן, הכרח הוא להמשיך ולשלב אותן בעבודת הנמלים, כחלק מה-TOS. פלר הוסיף ואמר כי המשך מתן שירותים של חברות המנייה תוך שילוב במערכת ה-TOS, ייתן את השילוב האופטימלי בין מערכות ממוחשבות, ידע מקצועי ותחרות, שילוב שיביא לייעול ולשירות הטוב ביותר, וזה צריך להיות גם האינטרס של הנמלים.
 
מתי זילברבוש, מנכ"ל קשרי גל ים החברה בפורום, אמר: "המנייה משקפת את עבודת הנמלים ומהווה מנוף לשיפור השירות ויעולו. אם השירות יהיה בידי הנמלים ולא בידיים פרטיות, איזה תמריץ יהיה לנמלים, בלי תחרות, לייעל שירות שאמור בין השאר לעקוב אחרי תפוקות עובדי הנמל ?".
 
זילברבוש ציין בנוסף כי ל- TOS כמה חסרונות מובנים: היא מטפלת רק במכולות ולא במטען כללי, היא אינה בודקת את הסגרים (פלומבות) שעל המכולות, למרות תקני הבטיחות הבינ"ל המחייבים מעקב מלא אחר סגרי המכולות. 
 
לדבריו, עד כה לא טרחו הנמלים לבדוק אפשרות של שילוב המניה ב- TOS כפי שמבקשים הלקוחות- סוכני האניות והמשתמשים. "אנו מציעים ליישם את הפתרון המתבקש ולנצל את היתרונות של שתי המערכות. מאחר שה-TOS היא מערכת מודולרית, ניתן ליצור ממשקים בינה לבין חברות המנייה, ולתאם את העבודה. בשעתו התנהל משא ומתן על ניהול חדר ה-TOS בידי המנייה, אך השינויים המבניים בנמלים עצרו משא ומתן זה".
 
"יש כאן פרדוקס", אומר זילברבוש, "בעידן של הפרטה ועידוד יוזמה פרטית, הנמלים לוקחים לידיהם שליטה בתחום שבו מתקיימת תחרות בריאה בין חברות קבלניות. למעשה, בחסות ההפרטה מתקיימת הלאמה של שירותים".
 
פורום חברות המניה מנסה בימים אלו לפנות להנהלת נמל אשדוד בכדי לפתוח ערוץ הידברות שיאפשר מחד לשלב את חברות המניה ב- TOS ומאידך להוזיל ולייעל את המערך התיפעולי של הנמל, הן לטובת הנמל והן לטובת הלקוחות.
 
הפורום מורכב מנציגי ששת חברות המניה: אבי סייג (אמקו ים), ג'ררד סקנאל (רוממא), דניאל גדז' (דניאל), רוני יוסף (נחשול), זאת וולק (איחוד הנמל), מתי זילברבוש (קשרי גל ים).
 
 
איריס שטרק בתגובה: "חברות המנייה יוכלו להמשיך ולפעול ברציפי הנמל ולספק שירותים שונים לסוכני האוניות"
 
מחברת נמל אשדוד נמסר הבוקר כתגובה שהפעלת נמל היובל כנמל הממוחשב הראשון בישראל - מחייבת הערכות מחודשת בין חברת הנמל וחברות המניה. לטענתם, במערכת ה- TOS, הפועלת בכ- 70 הנמלים המובילים בעולם, הושקעו כ- 5 מיליון דולר בחומרה ובהטמעה והמערכת תקנה לנמל אשדוד יתרון משמעותי בתנאי השוק התחרותי בישראל.
 
איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד התייחסה לדברים ואמרה: "הפעלת נמל היובל, כנמל הממוחשב הראשון בישראל מחייבת הסתגלות למציאות חדשה וזאת לאור העובדה שהמערכת הממוחשבת תמלא פונקציות מסוימות שעד כה נעשו באופן ידני. הטמעת טכנולוגיות מתקדמות מייעלת את סביבת העבודה ואנו עושים זאת, כחלק מתפיסתנו כחברה עסקית המעוניינת לעבוד על פי סטנדרטים בינ"ל לטובת לקוחותינו. חברות המנייה יוכלו להמשיך ולפעול ברציפי הנמל ולספק שירותים שונים לסוכני האוניות".
 
לדברי שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד "אנו מעוניינים בגיבוש מתכונת פעילות חדשה שתהיה מקובלת על עובדי חברות המניה, על אף שאינם עובדים של חברת הנמל. אין בכוונת חברת הנמל לפגוע בפעילות של חברות המניה. עובדי חברות המניה, ימשיכו בעבודתם למעט תכנון פריקה וטעינת האוניה".