התקדמות ניכרת בניסוח אמנת הובלה בינלאומית חדשה

למרות שטרם ניתן לכך פרסום רשמי ניראה שהוועדה העוסקת, מטעם האו"ם, בניסוח אמנת הובלה חדשה – UNCITRAL התקדמה באופן ניכר בניסוח האמנה והצליחה ככל הנראה להסיר שורה של התנגדויות אשר מנעו, עד כה, כל התקדמות בנושא.


00:00 ,13.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
למרות שטרם ניתן לכך פרסום רשמי ניראה שהוועדה העוסקת, מטעם האו"ם, בניסוח אמנת הובלה חדשה – UNCITRAL התקדמה באופן ניכר בניסוח האמנה והצליחה ככל הנראה להסיר שורה של התנגדויות אשר מנעו, עד כה, כל התקדמות בנושא.
 
השמועות בדבר ההתקדמות החלו נפוצות באירופה בתחילת החודש, זמן קצר לפני כינוסה של הוועדה בווינה, אוסטריה (17 – 6  אוקטובר 2003).
 
הוועדה הצליחה להתגבר, כאמור, על שורה ארוכה של בעיות ולהגיע ליצירת מכנה משותף אחיד בכל הנוגע לניסוחה של אמנה אשר תחיל אחידות גלובלית בכל הנוגע למגבלת האחריות של המובילים וכן תיצור אחידות בחוקי התובלה בעולם, לרבות התייעלות כוללת במערך הסחר הבינלאומי.
 
בהעדר מידע מדויק בדבר ההסכמות אשר הושגו, נודע לכתבים המכסים את האירוע כי :
  • האמנה החדשה תושתת על רעיון התומך במגבלת אחריות אחידה מדלת לדלת.
  • תאפשר לתובע לקבוע בעצמו את מקום הגשת התביעה.
  • תוסר החסינות הניתן כיום לאוניות במקרה של טעות בניווט.
  • שוגרים / נשגרים יוכלו להנות מעקרון חופש ההתקשרות החוזית ולהתקשר בחוזה עם מובילים ימיים, בלא שהאמנה תחול עליהם.
  • איחור בהגעה יוכר באמנה כנזק מסחרי לכל דבר ועניין וניתן יהיה לנהל בגינו מו"מ בין הצדדים. שיעור הפיצוי, במידה ולא נאמר אחרת בחוזה, יהיה מוגבל לערך הטובין במקרה ואירע נזק פיזי או אובדן לטובין.
  • יוכרו באמנה ההסתייגויות הנפוצות אותן נוהגים בעלי האוניות לציין בשטרי המטען כמו – SHIPPER LOAD AND COUNT .
 
טרם ניתן פומבי להחלטות הוועדה ונראה שרק לקראת סוף חודש דצמבר, עת תוגש הטיוטה הראשונה למזכיר האו"ם לא יפורסם כל מידע רשמי בנושא.
 
 
הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.