התעשיינים: נבדוק טענות היצואנים בדבר היטלי דלק מופקעים

ועדת תובלה בהתאחדות מרכזת בימים אלה נתונים בדבר גובה היטל הדלק לעומת מחירי הדלק ובכוונתה לבדוק את הנושא לעומק. ראובן צוק: בהתאחדות קודם קופצים למסקנות ואחר כך עושים את הבדיקה


00:00 ,23.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת תובלה בהתאחדות מרכזת בימים אלה נתונים בדבר גובה היטל הדלק לעומת מחירי הדלק ובכוונתה לבדוק את הנושא לעומק. ראובן צוק: בהתאחדות קודם קופצים למסקנות ואחר כך עושים את הבדיקה 
 
ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים הודיעה לאחרונה על כוונתה לבדוק את גובה היטל הדלק שגובות חברות הספנות מלקוחותיהן, זאת בעקבות פניות של מספר יצואנים בהם גדי ברק מחברת מהדרין.
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אמר בתגובה לדברים כי הוא מציע להתאחדות לבדוק את הנוסחאות הקיימות בין הקונפרנסים ואיגוד המשתמשים ורק אחר כך להגיע למסקנות. לדברי צוק, "יש הרגשה שבהתאחדות התעשיינים קודם קופצים למסקנות ואחר כך עושים את הבדיקה". צוק הוסיף כי לשכת הספנות הישראלית אינה עוסקת בהיטלי דלק. 


לטענת ברק, מנהל הלוגיסטיקה של חברת מהדרין, היטל הדלק הפך על ידי חברות הספנות למנגנון דרכו הן גובות סכומים גדולים, ומנצלות את ביטול קונפרנס EMTAואת חוסר הידע של היבואנים והיצואנים בתחום. לדבריו, מדובר בעלות נוספת של 112 דולר עד 656 דולר למכולה 40 רגל כאשר ההבדל נעוץ ביעדה של המכולה.
 
על פי השוואה שערך גדי ברק ניתן לראות כי מחירה הובלה של מכולה 40 רגל ביצוא אל עבר צפון אירופה ואנגליה עלה בשנת 2006 כ-138 דולר בעוד שיצוא של מכולה דומה ליעד דומה בשנת 2008 מגיע כיום ל-360 דולר, זאת על אף העובדה שמחירי הדלק ירדו במהלך השנה האחרונה. בדוגמה נוספת ניתן לראות כי מכולה של 40 רגל שעשתה את דרכה ביצוא לעבר ארה"ב וקנדה ושילמה בשנת 2006 504 דולר משלמת כיום על אותו מסלול בדיוק סכום של 1006 דולר. על פי השוואה זאת ניתן לראות עוד כי מכולה של 40 רגל שהגיעה ביבוא מהמזרח ועלות הובלתה בשנת 2006 עמדה על 208 דולר תעלה כיום כ-416 דולר.
 
כאמור, התאחדות התעשיינים נמצאת כעת בשלב של איסוף נתונים ומספרים בנוגע לטענות היצואנים והיבואנים, ובכוונתה לשקול את צעדיה אל מול חברות הספנות עם היוודע תוצאות הבדיקה.
 
יש לציין כי נושא היטלי הדלק מצוי מאז ומתמיד במעקב שוטף של הכלכלים באיגוד המשתמשים בהובלה ימית ומעודכן באופן חודשי לפי נוסחאות מוסכמות ומוגדרות. מנגנון זה למעשה מחייב את כלל חברות הספנות להיצמד להנחיות איגוד המשתמשים ולא לקבוע כל אחת היטלים משל עצמה.