השביתה באשדוד: ראשי המשק ומגזר הספנות קוראים להתערבות מיידית של שרי האוצר והתחבורה

ראובן צוק: "האחריות לשביתה בנמל אשדוד מוטלת על רשות החברות והממונה על השכר". ברוש ביקש מהירשזון וממופז לזמן לאלתר את פקידי האוצר הרלבנטיים ולהורות על סיום המחלוקת. גד שפר: הזדמנות להסדיר את יחסי העבודה בנמל. גבאי וכהן מהאוצר מגיבים: חלק מהתנאים העולים בטי


00:00 ,12.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ראובן צוק: "האחריות לשביתה בנמל אשדוד מוטלת על רשות החברות והממונה על השכר". ברוש ביקש מהירשזון וממופז לזמן לאלתר את פקידי האוצר הרלבנטיים ולהורות על סיום המחלוקת. גד שפר: הזדמנות להסדיר את יחסי העבודה בנמל. גבאי וכהן מהאוצר מגיבים: חלק מהתנאים העולים בטיוטת ההסכם גובלים בשערורייה ציבורית
 
על רקע השבתת נמל אשדוד, מתריע ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, כי עיתוי השביתה ערב הפסח ובשיאה של עונת היצוא החקלאי הינו הרה אסון לכלל משתמשי הנמלים. עוד לפני השביתה עוכבו אוניות לימים רבים מחוץ לנמל ועתה רק ילך המצב ויחמיר. מטעני יבוא יפורקו שלא בנמלי היעד ומטעני יצוא יעוכבו או לא יוטענו כלל. הנזק אדיר ובלתי הפיך.
 
לדברי צוק, את השביתה הזאת ניתן היה למנוע והוא מטיל האחריות כולה על רשות החברות והממונה על השכר: "בעצה אחת עם משרדי התחבורה והאוצר התקיימה סדרת  פגישות בהשתתפות נציגות של התאחדות התעשיינים ולשכת הספנות  שהולידה הסכם בין ההנהלה לעובדים שאושר גם על ידי דירקטוריון חברת נמל אשדוד. רשות החברות והממונה על השכר בחרו שלא לאשר ההסכם והתעלמו מכל ההזהרות בגין השביתה הצפויה. האחריות כולה מוטלת לפתחם,  ולשכת הספנות קוראת לשרי האוצר והתחבורה להתערב מיד על מנת לאשר ההסכם שנוצר בהשראתם ולהביא מיידית לסיומה של השביתה באשדוד".
 
גד שפר: העובדים משבשים את העבודה ופוגעים בסחר החוץ פגיעה אנושה
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, אומר כי השביתה שפרצה אמש בנמל אשדוד היא שיאם של צעדים חסרי אחריות שנוקטים עובדי נמל אשדוד במשך תקופה ארוכה. על אף הנזקים הכבדים לבעלי המטענים, מציע שפר לראות במשבר זה הזדמנות להסדיר את יחסי העבודה בנמל אשדוד ולהפסיק מצב בלתי נסבל שבו העובדים מעלים דרישות חדשות לבקרים, משבשים את העבודה ופוגעים בסחר החוץ פגיעה אנושה.
 
"הנהלת הנמל נכנעה לדרישות אלה מכורח הנסיבות, וזה, כלל הנראה, סימן את המסלול ביחסי העבודה בנמל זה. ההסכם בנמל אשדוד, שאי אישורו על ידי רשות החברות הממשלתיות הוא עילת השביתה הנוכחית, הוא שלב נוסף של כניעה להתנהגות בריונית. הגיע הזמן להפסיק את הכאוס בנמלים, לדרוש מהעובדים ומההסתדרות לקיים את ההסכמים עליהם חתמו עם החלת הרפורמה בנמלים, הסכמים עבורם קיבלו תשלומים נכבדים. לו היתה ממשלת ישראל מקבל את תביעת איגוד המשתמשים בהובלה ימית להשבית את נמל אשדוד השבתת מגן, ניתן היה למזער את הנזקים למשק. עתה, כשפרצה השביתה בנמל, אנו עלולים להיקלע שוב למצב שבט כדי לכבות שריפות, יינקטו צעדי כניעה לעובדים, צעדים שיביאו ישירות לצעד הבא".
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה לשר התחבורה ולמנהל רשות החברות הממשלתיות בקריאה לעשות מאצץ עליון כדי למצוא דרך לפתרון הסכסוך בנמל אשדוד.
 
לאור השביתה קרא שפר לחברות הספנות הפוקדות את נמלי ישראל להפסיק לנפק שטרי מטען לנמל אשדוד ולהסיט את האוניות שהיו אמורות לפקוד את נמל אשדוד לנמל חיפה. פנייה דומה עשה האיגוד גם לבעלי המטענים המשתמשים בשירותי חברות הספנות.
 
ברוש: דורש כי משרד האוצר ישלם את היטלי הצפיפות בנמל
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, פנה הבוקר לשר האוצר, אברהם הירשזון, ולשר התחבורה, שאול מופז, בדרישה לפתור לאלתר את הסכסוך בנמל אשדוד. ברוש ביקש מהירשזון וממופז לזמן לאלתר את פקידי האוצר הרלבנטיים ולהורות על סיום המחלוקת בין רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר באוצר, לבין הנהלת נמל אשדוד.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מדגיש כי הנזק של יום שביתה אחד גבוה במאות אחוזים מסכום המחלוקת כולה.
 
ברוש  טוען כי סחורות יצוא בהיקף של כ-35 מיליון דולר תקועות בנמל אשדוד וכי הנזק הישיר לתעשייה נאמד בכ-15 מיליון שקל ביום, זאת מבלי לקחת בחשבון את הנזקים לתפקוד התעשייה כתוצאה ממחסור בחומרי גלם שעלול להיווצר אם השביתה תיארך להפסד לקוחות ולנזק למוניטין של התעשייה בישראלית.
 
ברוש גילה כי כבר היום יש אוניות המשנות את נתיב ההפלגה שלהן ופוסחות על נמל אשדוד, מקצתן מעדיפות להמתין עד יעבור זעם.
 
בנוסף, פנה שרגא ברוש לשר האוצר בעניין היטלי צפיפות בנמלי חיפה ואשדוד. במכתב דורש ברוש שהאוצר יכסה את היטלי הצפיפות בנמלים, אשר על פי הערכה זהירה יסתכמו בחודשים דצמבר 2006 - פברואר 2007 ב-8.2 מליון דולר.
 
ברוש מציין במכתב, כי כפועל יוצא משיבושי העבודה בנמל חיפה ואשדוד ב-3 החודשים האחרונים, הוטלו היטלי צפיפות (קנס) על היבוא והיצוא. ההיטלים הגיעו ל-26 דולר עבור כל מכולה בנמל חיפה ו-19 דולר עבור כל מכולה בנמל אשדוד.
 
ברוש מציין במכתב כי שיבושי העבודה בנמלים (בחודשים דצמבר 2006 - פברואר 2007)  נוצרו כתוצאה מיחסי עבודה עכורים שנגרמו על ידי הנהלות הנמלים, יחד עם רשות החברות והממונה על השכר באוצר - מול ועדי העובדים.
 
לין: "הנהגות העובדים מהווה דוגמה להתנהגות כוחנית לשמה"
 
בתגובה להשבתת נמל אשדוד הבוקר (12.3.07), מתח אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ביקורת חריפה על ועדי העובדים, אשר התנהגותם מהווה דוגמה להתנהלות כוחנית לשמה.
 
"הוועדים מרשים לעצמם להעמיד את האינטרס האנוכי הצר שלהם ברמת חשיבות גבוהה יותר מהאינטרסים הכלכליים והחברתיים הכלל לאומיים של מדינת ישראל. פה לא מדובר חלילה על אי קבלת שכר, אלא על מצב שתמיד רוצים עוד ועוד ומשתמשים בכוח שיש בידם כנותני שירות חיוני שהמדינה מחויבת לספק, לצורך קידום אינטרסים, הטבות שכר וזכויות יתר נוספות."
 
לדברי לין, "איגוד לשכות המסחר מצפה שההסתדרות הכללית תיטול אחריות ותשלול מכל מקום את ההתנהגות הזו שפוגעת קשה באינטרסים של המדינה ובסופו של דבר תפגע קשה גם באינטרסים של העובדים החדשים. עליה לחייב את ועדי העובדים לחזור לעבודה מיידית על פי התחייבותם לשקט תעשייתי. התחייבות שאף היא עלתה למדינה בכסף רב."
 
להערכת האיגוד, ההפסד למגזר העסקי כתוצאה מיום שביתה בנמל מסתכם בכ-50 מיליון שקל בממוצע. עלות זו איננה כוללת את היטלי צפיפות על יבוא ויצוא. מבדיקת האיגוד מהבוקר עולה כי מוצרי מזון וסחורות שהוזמנו במיוחד לחג הפסח תקועים בנמל ואי שחרורם גורם נזק בלתי הפיך ליבואנים. נזק אדיר יגרם בנוסף בעיקר לצרכנים, שכן ייווצר מחסור בשוק במוצרים ייחודיים לפסח.
 
גבאי וכהן: טיוטת הסכם השכר באשדוד עומד בסתירה למדיניות השכר של הממשלה
 
מנהל רשות החברות, איל גבאי, והממונה על השכר, אלי כהן, הודיעו להנהלת חברת נמל אשדוד כי אין בכוונתם לאשר את טיוטת הסכם השכר עם עובדי התפעול בחברה, אשר לא אושרה על ידי מנהל הרשות והממונה על השכר, ושאינה עולה בקנה אחד עם מדיניות השכר של הממשלה והסכמים קודמים.
 
גבאי וכהן ציינו כי עם ההגעה להסכם במסגרת הרפורמה בנמלים, במסגרתה קיבלו העובדים בונוסים ותוספות שכר משמעותיות, סוכם על שקט תעשייתי לחמש שנים (ראה שכר העובדים לשנת 2005). במשרד האוצר תמהים כי חלפו רק שנתיים ימים, והעובדים שבים ומעלים דרישות נוספות.
 
חלק מהתנאים העולים בטיוטת ההסכם גובלים בשערורייה ציבורית וחלקם אף מעבירים את השליטה בנמל, דה פקטו, לידי ועד העובדים. כך למשל, על פי טיוטת ההסכם, בירור משמעתי כנגד עובד בנמל ייפסק מיידית אם העובד יטען כי ביצע את העבירה המשמעתית על פי הנחיית הועד. כמו כן, על פי הטיוטה, מעתה נדרשת הסכמת הועד לכל הפעלה של גורמי חוץ בנמל.
 
יצוין כי העובדים אינם מתחייבים לשקט תעשייתי במסגרת טיוטת ההסכם כך שהסכם זה עלול להוות את הבסיס לשביתה הבאה בגין דרישות נוספות חדשות לבקרים.
 
במשרד האוצר מציינים כי כל הסכם עבודה בחברות ממשלתיות מחייב על פי חוק אישור מראש על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר. עובדה זו ידועה היטב לכל המעורבים, לרבות ועד העובדים וההסתדרות. זאת ועוד, אף הייעוץ המשפטי של הנהלת הנמל הסתייג מטיוטת ההסכם ומתנאיו.
 
יש לציין, כי כבר בתאריך 20 בפברואר 2007 פנתה רשות החברות אל הנהלת החברה וציינה כי ההסכם המתגבש לא קיבל את אישור משרד האוצר וכן בתאריך 26 בפברואר 2007 פנו מנהל רשות החברות והממונה על השכר להנהלת החברה, וזו נתבקשה להעביר למשרד האוצר את כל הטיוטות וההסכמים ולא להתחייב בפני העובדים בכל דבר בענייני שכר ותנאי עבודה שאינם עולים בקנה אחד עם מדיניות השכר של הממשלה והסכמים קודמים.