הרמת כוסית בנמל חיפה – ללא עובדי הנמל ותחושת פסימיות לקראת השביתה

אתמול קיים נמל חיפה כנס הרמת כוסית לקראת כניסתה של השנה החדשה, ללא הנוכחות של עובדי הנמל. את הכנס ליוותה ברקע התחושה הקשה של הנהלת הנמל ולקוחותיו נוכח השביתה העומדת בפתח


00:00 ,25.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
השר אביגדור ליברמן, שהיה אמור להיות נוכח, ביטל את השתתפותו ; מנכ"ל צים - ד"ר יורם זבה אמר בהקשר להשבתה הצפוייה : "אני מוכן לזחול על ארבע ולעשות כל שניתן, ואני גם מוכן לא לברר מי צודק ומי לא"

אתמול קיים נמל חיפה כנס הרמת כוסית לקראת כניסתה של השנה החדשה. בכינוס הנוכחי, בניגוד לשנים קודמות, לא נכחו עובדי הנמל כאות מחאה לקראת תחילת ההשבתה ב- 30 לספטמבר. את הכנס ליוותה ברקע התחושה הקשה של הנהלת הנמל ולקוחותיו נוכח השביתה העומדת בפתח שאיש, נכון לעכשיו, אינו יודע כיצד, מתי, ובאיזה תוצאות היא תסתיים.

את הארוע כיבדו בנוכחותם ראש העיר של חיפה – עו"ד יונה יהב, ראש עיריית נשר – מר דוד עמר, הגברת מרים פרקש – יו"ר נעמת בצפון והרב פולק שהופיע בשמו של הרב הראשי של חיפה הרב שאר-ישוב.

מקרב סוכני אניות נכחו, בין השאר, מר ראובן צוק מאלאלוף, מר משה מנו מחברת מנו ספנות, מר שלמה קסטל מסוכנות סקנדיבית, מר גדעון קורן מחברת טירן, מר זרי רוזנפלד מחברת א. רוזנפלד, מר משה פקר מחברת פקר ספנות, מר אנדרי פרלמן מחברת פרקו ים. בסה"כ נכחו למעלה מ- 100 מוזמנים.

מר מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, ניהל את הטקס. ראשון הדוברים היה עו"ד יונה יהב – ראש עיריית חיפה. מר יהב הביע את תקוותו כי השנה הבאה תהיה שנה "משעממת" ללא ארועים חריגים ואיחל המון הצלחה לקהל הנוכחים ולנמל.

אחריו נשא דברים ד"ר יורם זבה – מנכ"ל צים שבירך את הקהל "המצומצם" בשנת עסקים טובה. מר זבה ציין כי אנו עומדים בפתחה של תקופה קשה. "אני מוכן לזחול על ארבע ולעשות כל שניתן, ואני גם מוכן לא לברר מי צודק ומי לא אבל, כמו שאומרים אצלנו בספנות, כאשר אניה נמצאת בסערה לא מבררים איך היא נקלעה לסערה אלא חושבים איך מביאים אותה לחוף מבטחים", אמר ד"ר זבה, בהקשר לשביתות הצפויות בנמלים.

לאחר מכן עלה לדוכן הנואמים מר איתן רפפורט – נשיא לשכת הספנות שאמר כי כוונתו של שר התחבורה, אביגדור ליברמן, להחזיר לנמלי ישראל חברות ספנות שבחרו לפעול בנמלים קרובים, הנה צעד חשוב ומבורך אך ניתן לבצעו רק כשנמלי ישראל יהיו נמלים יציבים עם שקט תעשייתי ובעלי כושר תחרות בכל התחומים. "ברגעים אלה, של הדקה התשעים – כשנותר לנו פחות משבוע עד מימוש האיום של השבתת הנמלים – אני פונה לכל הנוגעים בדבר, מקובעי המדיניות ועד אחרון העובדים, לעשות את כל הניתן ולקיים דו-שיח אמיתי לפתרון המחלוקות – מאחר ורק בצורה זו ניתן להגיע לפתרון כלשהו – ולמנוע את הפגיעה בסחר הישראלי שגם כך מתמודד עם קשיים רבים", דברי רפופורט.

מר מלמוד – נשיא אגוד המשתמשים בהובלה ימית, נשא דברים לאחריו ואמר כי הם מוכנים לתמוך במשא ומתן ובהדברות עם עובדי הנמלים עד לאותו רגע שתהיה שביתה ואז, כשתפרוץ השביתה, הם יאלצו "לשנות כיוון".

לאחריו, עלה לדוכן הנואמים מר גבי בן הרוש – יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, שאמר בהקשר למאבקים הצפויים, כי יש כאן תסריט שידוע מראש של מאבקים שבסופו עולה לכולם הרבה כסף. "כבר היינו בסרט הזה של מאבקים ואני חושב שכולכם צריכים לתמוך בעובדים מסיבה פשוטה שנחתם הסכם עם הממשלה והממשלה החליטה להפר אותו".

לבסוף נשא דברים יו"ר האגוד המקצועי בהסתדרות במרחב חיפה, מר יגאל כהן. מר כהן הזכיר את הסכם ההתייעלות שנחתם בעבר ושגרם לתוצאות מיידיות בנמל חיפה. לדבריו, עברו רק חודשים ספורים בלבד ועתה באים שרים בממשלה ומחליטים לבטל את ההסכמים באופן חד צדדי וגורף. "אינני יודע כיצד לצאת מהסערה הזו ומי שישלם את המחיר זה אתם", אמר. מר כהן טען כי זוהי בושה גדולה שעודד טירה בא לעובדים ומנסה לשכנע אותם לגלות אחריות וללא לשבות, זאת לאחר שהוא עמד בראש המפגינים שהפגינו בשערי נמל חיפה, כנגד העובדים בהשבתה הקודמת לפני מספר חודשים. "לא נשב ונדבר איתם עד שיבטלו את ההחלטה שלהם. באותו יום שישבו לדבר איתם מבלי שיבטלו את ההחלטה – אני מתפטר ".

מר מנדי זלצמן ציין לטובה את פעילותו הרבה של ראש עיריית חיפה – עו"ד יונה יהב, לטובת נמל חיפה, וכן ציין לטובה את עובדי הנמל על עבודת המסורה ובירך את הנוכחים בשנה טובה יותר מהנוכחית.