המשתמשים: ההסתדרות מאיימת על פרנסת עובדי שכר המינימום

מתריעים כי העיצומים עתידיים להביא לסגירת קווי ייצור, לקריסה של מפעלים ואף לפיטורים המוניים. בישיבת חירום של הנהלת איגוד המשתמשים ציינו נציגי אגרקסקו כי "אנו שבויים בנמלי ישראל"


00:00 ,03.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מתריעים כי העיצומים עתידיים להביא לסגירת קווי ייצור, לקריסה של מפעלים ואף לפיטורים המוניים. בישיבת חירום של הנהלת איגוד המשתמשים ציינו נציגי אגרקסקו כי "אנו שבויים בנמלי ישראל"
 
הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית התכנסה אתמול אחר הצהרים לישיבת חירום, בה התריעו המשתתפים כי הנזקים הנגרמים בשל העיצומים עתידים להביא לסגירת קווי ייצור ואף לקריסה של מפעלים. אם יימשך המצב שבו אי אפשר לשלוח מטעני יצוא ולקבל יבוא של חומרי גלם – פיטורי עובדים צפויים עוד לפני החגים.
 
חברי ההנהלה קראו לוועדי העובדים במפעלים להבהיר את חומרת המצב להסתדרות ולקרוא לה להפסיק מיד מצב שבו היא מתייצבת לצדם של עובדים העוברים על החוק, היא תומכת בצעדים מיליטנטיים לא מוצדקים של עובדים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש, ומאיימת על פרנסתם של עובדים שמרוויחים שכר מינימום.
 
חברי ההנהלה אמרו כי ישקלו תביעות אישיות נגד חברי הוועדים, והביעו מחאה חריפה על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בנושא. לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה יזמו את הסעיף השנוי במחלוקת בחוק ההסדרים, נראה כי מסיבות לא ענייניות, משרד התחבורה נסוג בו והציע להעלות את הנושא לדיון נוסף. "הריבון אינו מושל ושיקולים זרים, כמו הפריימריס בקדימה, משפיעים על אי נקיטת צעדים להפסקת המצב המאיים על כל סחר החוץ של ישראל, סכסוך שלאופיו החריף אין תקדים" אמר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, "איך חושבים לפתור את המצב אם שרי הממשלה הנוגעים בדבר אינם מסוגלים להידבר ולהגיע לעמדה מוסכמת?" הוא הביע חשש כי גם אם בעקבות דיוני בית הדין לעבודה יחזרו העובדים לעבודה סדירה, עלולים העיצומים והשביתות להתחדש כבר ב-10 בספטמבר, עם תום שבועיים להכרזת סכסוך העבודה".
 
בישיבה הציגו אחדים מחברי הנהלת האיגוד את הנזקים הישירים שכבר נגרמו להם. כך, למשל, אמר יעקב מלינוביץ מאגרקסקו: "התוצרת החקלאית גדלה, היא לא ממתינה שהעבודה בנמלים תתחדש. אנחנו שבויים בנמלי ישראל לצורכי יצוא התוצרת החקלאית, והפעם, שלא כמו בשביתות קודמות, אין אפילו ועדת חריגים שתאפשר את היצוא לפני שהתוצרת תירקב".
 
יוסי בן מנחם מפיניציה אמר כי עד היום ספג המפעל נזקים במיליון וחצי דולר. 150 מכולות יצוא מעוכבות, חומרי גלם אינם מגיעים ובמפעל שוקלים אם להמשיך לייצר. חבר הנהלה נוסף, מאחד הגופים התעשייתיים הגדולים במשק, מסר כי היצוא נעצר לגמרי. חומרי הגלם יספיקו לשבועיים וספקים מחו"ל כבר הודיעו כי הם עוצרים משלוחים לישראל בגלל חוסר הוודאות.
 
חברת הספנות הישראלית צים כבר הודיעה שלא תפקוד את נמלי ישראל ובאיגוד חוששים כי חברות נוספות צפויות ללכת בעקבותיהן.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, סיכם את ישיבת החירום ואמר "אנו עדים לשיאים חדשים בהחרפת יחסי העבודה בנמלים. לא זכורה לנו תגובה כה קיצונית וקשיחה של העובדים. נראה כי טובת המשק והחוק כלל אינם מעניינים את העובדים".