הממונה על ההגבלים העסקיים: היטל ה-THC שמטילות חברות ההובלה הימית – הינו הסדר כובל

עו"ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים, פסק כי ההסדר בין חברות ההובלה הימית מאירופה, לפיו הן מבקשות לגבות באופן מתואם ואחיד את הקנס בגין טיפול במטענים במסוף, הינו הסדר כובל


00:00 ,30.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מר טומי שטרמר, סמנכ"ל למסחר בחברת צים בתגובה : "הממונה התייחס רק למרכיב אחד מתוך מכלול של סעיפים, ובהתאם לכך הוא פסל את הכל. הנושא ישוב וייבדק, תיערך רביזיה של כלל הסעיפים, ובהתאם לכך תועבר שוב לאגוד המשתמשים בהובלה ימית דרישה להיטל ה- THC"

שישים יום לאחר שהוגשה תלונת איגוד המשתמשים בהובלה ימית לרשות ההגבלים העסקיים, פסק הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום כי ההסדר בין חברות ההובלה הימית מאירופה, לפיו הן מבקשות לגבות באופן מתואם ואחיד את הקנס בגין טיפול במטענים במסוף, דהיינו היטל ה- THC - Terminal Handling Charges מהמשתמשים בהובלה ימית בישראל, הינו הסדר כובל האסור על פי חוק ההגבלים העסקיים.

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות הממונה דרור שטרום, הודיעה בסוף השבוע שעבר לראשי תאגיד הספנות המערב אירופאי EMTA, השולט על רוב קווי הספנות מאירופה לישראל, כי החלטתה להטיל את תשלומי המסוף הינה הסדר כובל האסור על פי חוק ההגבלים העסקיים. מאגוד המשתמשים מציינים כי החלטה זו שמה קץ לעיוות היסטורי שאיפשר במשך שנים רבות את גבייתם של היטלים חסרי הצדקה, אך ורק בזכות העובדה שקווי ספנות נשלטים על ידי קרטלים המנצלים לרעה את כוחם.

"החלטתו של שטרום היא צעד אמיץ ומשמעותי, המעיד על השינויים המפליגים העוברים על עולם הספנות", אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית אייל מלמוד, "הקרטלים ששלטו בים מאז ומעולם, הצליחו עם השנים להרחיב את שליטתם מעבר לכל פרופורציה. ההיטל, אותו ניתן לכנות בתרגום חופשי כ'דמי טיפול לכיסוי עלויות נמל', היה מיסוי כפול של קווי הובלה. המדובר בצעד חשוב בכיוון כללי התנהגות ומסחר הרבה יותר תחרותיים והרבה יותר הוגנים".

החלטת הרשות התקבלה לאחר חודשיים בהם פרסו ראשי האיגוד את עמדותיהם בכתב, בעל-פה ובאמצעות מגוון אסמכתאות מהנעשה בעולם בתחום חשוב וחיוני זה למשק ולכלכלה. מטבע הדברים, טיעוני חברות ההובלה היו הפוכים.

"הטעם העיקרי להחלטת הממונה, הוא כי אין מדובר בהסדר שכל כבילותיו נוגעות בקשר הדוק ואינטימי לתובלה ימית או תובלה משולבת", הסביר עו"ד גולן קנטי מהמחלקה המשפטית ברשות, "הסדר זה לא אושר על ידי בית הדין להגבלים עסקיים, לא זכה להיתר זמני מאב בית הדין, או לפטור מהממונה מן החובה לקבל את אישורו של בית הדין. הסדר זה על פי תוכנו אינו נוגע מבחינת הזמן והמקום לעצם השירות של הובלה בינלאומית אלא לשירותים נמליים, וכך גם באשר להשפעתו של ההסדר". קנטי ציין עוד כי הממונה הכריע בעניין בדחיפות נוכח בקשת תאגידי הספנות, אך הוא עתיד לפרסם את מלוא נימוקיו בהחלטה מנומקת ומסודרת בעניין בתוך חודש ימים.

כזכור, ההיטל העתיד עתה להתבטל נוכח החלטת הממונה, נקבע בייבוא ובייצוא, וכלל תוספת של 40 דולר למכולה באורך של 20 רגל ותוספת של 60 דולר למכולה של 40 רגל.

מאגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר בנוסף כי השפעת הפסיקה צפויה להתרחב לחוגים בינלאומיים בשל מקומה הנכבד של ישראל בקהילת הספנות. עוד נמסר כי גורמים משפטיים בינלאומיים שעקבו אחר המאבק הישראלי, מצפים לפרסום ההחלטה המנומקת, לצורך המשך המאבק של איגודי המשתמשים בספנות במדינות אחרות בעולם, וההיטל מן הסוג אותו ביקש לגבות EMTA שימש מקור הכנסה לתאגידים נוספים.

כפי שצויין, ראשי איגוד המשתמשים בהובלה ימית באירופה החלו אף הם במאבק ציבורי ומשפטי, לאחר שקיבלו השראה מעמיתיהם בישראל. ניקולט ואן דר יאכט, מזכ"ל האיגוד האירופאי אמרה כי "האיגוד האירופאי, למעט מקרים חריגים במיוחד, התנגד מאז ומעולם להטלת היטלים נוספים, מתוך כוונה שהמשתמשים ישלמו מחיר הובלה ימית אחיד המגלם בתוכו את הכל. זאת הסיבה שאנו תומכים בקמפיין איגוד המשתמשים בהובלה ימית הישראלי ונעשה הכל כדי לוודא שהמלצות ה-OECD (הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי) ליצירת תחרות מסחרית מקובלת גם בעולם הספנות תהיינה בעלות השפעה בתוך אירופה ועל אירופה. מובילים ומשתמשים צריכים לשמור תמיד על האופציה לכללי משא ומתן הוגנים".

להלן תגובתן של מר טומי שטרמר, סמנכ"ל למסחר בחברת "צים" :
"הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, נתבקש לבדוק מכלול של נושאים בקשר להיטל ה- THC, נושאים שקשורים בעלויות הטעינה והפריקה. הממונה התבקש לבדוק מכלול של סעיפים, כאשר בתוכם הייתה התייחסות למרכיב ה- Administration Cost, מרכיב הקשור באחזקת משרד הנמל, וטען כי על סעיף זה אין אפשרות להטיל את ההיטל.

במילים אחרות, הממונה התייחס רק למרכיב אחד מתוך מכלול של סעיפים, ובהתאם לכך הוא פסל את הכל. הנושא ישוב וייבדק, תיערך רביזיה של כלל הסעיפים, ובהתאם לכך תועבר שוב לאגוד המשתמשים בהובלה ימית דרישה להיטל ה- THC".