המכס פרסם הוראת נוהל חדשה בנושא איזוטנקים

אתמול פורסמה הוראת נוהל חדשה ביבוא וביצוא של מכולות איזוטנקים. התקנה, שנערכה על ידי המהנדס דוד חורי- מנהל תחום בכיר יצוא/כללי מקור באגף המכס, מכירה באיזוטנקים כמכולות, מגדירה מיהו "בעל איזוטנקרים" וככזה מחייבת בהגשת רשימון יבוא/יצוא על הטובין המיובאים ולא


00:00 ,05.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול פורסמה הוראת נוהל חדשה ביבוא וביצוא של מכולות איזוטנקים. התקנה, שנערכה על ידי המהנדס דוד חורי- מנהל תחום בכיר יצוא/כללי מקור באגף המכס, מכירה באיזוטנקים כמכולות, מגדירה מיהו "בעל איזוטנקרים" וככזה מחייבת אותו להגיש רשימון יבוא/יצוא על הטובין המיובאים ולא על כלי הקיבול
 
הוראת הנוהל, שנכנסה לתוקפה אתמול, מבוססת על אמנת המכס מס' 677 שעניינה מתן פטור מתשלום מיסי יבוא לכלי קיבול, שנעשתה בג'נבה ונכנסה לתוקף בישראל ביום 12.2.68.
 
עפ"י הנוהל החדש, המכס יצר, בדומה למדינות רבות בעולם, מעמד מיוחד לסוכני האיזוטנקים, בניגוד לכאלה שלא עומדים בקריטריונים ולא יוכרו כ"בעל איזונטקרים". הנוהל גם מכיר במיכלי המיכל (איזוטנקרים) כמכולות.
 
הנוהל מגדיר את "בעל האיזוטנקרים" כחברה העוסקת בהובלת נוזלים באמצעות איזוטנקרים לישראל וממנה או כחברה המשמשת סוכן של חברה זרה בישראל, המעמידה איזוטנקרים לרשות יבואנים ויצואנים לצורך יבוא טובין לישראל או ליצוא טובין ממנה, שהוכרה לצורך כך ע"י גובה המכס.
 
הנוהל קובע ש"בעל איזוטנקרים" ינהל רישום ממוחשב מלא ומעודכן של תנועת האיזוטנקרים שבבעלותו מעת פריקתם בנמל היבוא ועד לטעינתם בנמל היצוא. הנוהל גם מבדיל בין הרישום שיש לקיים תחת מעמד של "בעל איזוטנקרים" לעומת מקרה שבו האיזוטנק מושכר ללקוח אחר שאיננו היבואן.
 
הנוהל גם קובע שעל בעל איזוטנקרים מוטל להודיע בכתב למוסמך בבית המכס על איזוטנקרים שנשארו מחוץ לנמל, מעל לשלושה חודשים. כל הרישומים ישמרו במשרדי בעל האיזוטנקר לתקופה של 3 שנים ויועמדו לרשות מבקר ממינהל המכס בכל עת שיידרש.
 
הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס הודיעה שהיא מברכת על היוזמה שבה נקט המכס כדי לעודד את השימוש במכולות מיכל ולהוזיל את עלויות היבוא למכולות מיכל המגיעות ארצה בעיקר עם חומרי גלם לתעשייה.
 
 
נוהל היבוא
 
ביבוא איזוטנקרים מלאים ע"י יבואן מזדמן, באמצעות "בעל איזוטנקרים", יש להגיש רשימון יבוא על הטובין המיובאים ולא על האיזוטנקרים. רשימון היבוא יהיה על שם יבואן הטובין ויכלול את כל הפרטים המזהים של האיזוטנקרים. איזוטנקרים ריקים, שיובאו ע"י "בעל איזוטנקרים", ישוחררו כנגד תעודת מסירה ותעודת ליווי מהנמל על שם בעל האיזוטנקרים.
 
לעומת זאת, ביבוא איזוטנקרים ע"י יבואנים מזדמנים בעלי איזוטנקרים בין אם מלאים ובין אם ריקים, הם ישוחררו ברשימון יבוא עפ"י כל הנהלים החלים על יבוא טובין במסגרת פטור מותנה. האיזוטנקר, בין אם מלא ובין אם ריק, יסווג בפרט מכס 6-7000 (פטור מותנה) לנספח לצו תעריף המכס ומס קניה על הטובין.
 
 
נוהל היצוא
 
ביצוא איזוטנקרים מלאים ע"י יצואן מזדמן באמצעות "בעל איזוטנקר", יש להגיש רשימון יצוא על הטובין המיוצאים לא כולל האיזוטנקר. רשימון היצוא יהיה ע"ש יצואן הטובין ויכלול את כל הפרטים המזהים של האיזוטנקר. ביצוא איזוטנקר ריק ע"י בעל איזוטנקר, תוכר תעודת האחסנה של הנמל כמסמך קביל לצורך יצוא ואין צורך בהגשת רשימון יצוא במקרה זה.
 
לעומת זאת, ביצוא איזוטנקרים, ע"י יצואנים מזדמנים שלא באמצעות "בעל איזוטנקר", בין אם מלאים ובין אם ריקים יש להנפיק רשימון יצוא ע"ש היצואן, ולסווג את האיזוטנקר בפרט המכס המהותי. מודגש  כי קיימת חובת התאמה בין היבואן הרשום ברשימון היבוא לבין היצואן הרשום ברשימון היצוא לצורך קיום תנאי הפטור מותנה.
 
 
היה ו"בעל איזוטנקרים" יפר את הוראת הנוהל, רשאי גובה המכס לשלול את מעמד "בעל איזוטנקרים" שניתן לו.
 
 
אופן הגבייה בנמלים
 
כיום, הנמלים אינם מכירים בסוכני האיזוטנקרים כסוכני אניה ולכן הנמלים אינם פוטרים אותם מהאגרה, כפי שהם פוטרים את סוכני האניה או חברות הספנות. לכן, הנמלים מחייבים את סוכני האיזוטנקרים באגרת רציף של 0.2% מערך המטען כפי שצויין ברשימון היצוא. לאחרונה, החליטו בנמלים לאחר קבלת חוות דעת מומחה, להתעלם מהערך הנקוב ברשימון ולקבוע שרירותית את ערך הטובין על סך 15,000$ ומזה נדרש סוכן האיזוטנק לשלם 0.2%, כלומר 30$ על כל איזוטנק.
 
ביבוא המצב הוא מעט שונה. אגרת הרציף שנגבית, על סך 1.01% מהערך שהוצהר ברשימון, נכללת למעשה בחשבון הספק, ולא על סוכן האיזונטקרים.
 
 
הנוהל המלא נשלח באדיבות ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.

File 1