היטלי צפיפות בנמלי חיפה ואשדוד

בחיפה יהיה שיעור ההיטל 19 דולר למכולה ובאשדוד 7 דולר למכולה. איגוד המשתמשים בהובלה ימית מכיר בעובדות ותובע מהממשלה להכריז מיד על השבתת מגן בנמל אשדוד שם עובדים בשליש מהתפוקה. מנכ"ל א.מ.א: יש הצדקה מלאה להטיל היטלי צפיפות בנמלים


00:00 ,01.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בחיפה יהיה שיעור ההיטל 19 דולר למכולה ובאשדוד 7 דולר למכולה. איגוד המשתמשים בהובלה ימית מכיר בעובדות ותובע מהממשלה להכריז מיד על השבתת מגן בנמל אשדוד שם עובדים בשליש מהתפוקה. מנכ"ל א.מ.א: יש הצדקה מלאה להטיל היטלי צפיפות בנמלים
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית תובע מהנהלות הנמלים לנקוט לאלתר צעדים שיאפשרו עבודה סדירה בנמלים. תובע מהממשלה השבתת מגן בנמל אשדוד.
 
קונפרנס EMTA צפון- מערב אירופה - ישראל הודיע כי בכוונתו להטיל היטלי צפיפות על נמלי ישראל החל מהיום (יום חמישי) בעקבות המתנות ממושכות של אוניות בנמלי חיפה ואשדוד. בחיפה יהיה שיעור ההיטל 19 דולר למכולה ובאשדוד 7 דולר למכולה. יש לשער כי שאר חברות הספנות יילכו בעקבות קונפרנס EMTA.
 
הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית מכנסת כינוס דחוף כדי לדון בהיטלים העתידים לגרום לבעלי המטענים נזקים כבדים ביותר. "אנו מתקשים לשאת היטלי צפיפות אלה, אך מכירים בעובדות כי בנמלי ישראל יש צפיפות בלתי נסבלת" אמר יו"ר האיגוד, גד שפר.
 
שפר תובע מהממשלה להכריז מיד על השבתת מגן בנמל אשדוד, שכן, בלי להודיע רשמית על צעדים ארגוניים, בנמל אשדוד עובדים בשליש מהתפוקה ולכן אוניות ממתינות בנמל זמן ממושך. "רק השבתת מגן תביא את העובדים וההסתדרות להכרה בצורך לשוב לעבודה סדירה וליישב חילוקי דעות ליד שולחן הדיונים ולא בעיצומים חסרי אחריות שגורמים עכשיו לנזקים של מיליוני דולרים לבעלי המטענים ולאובדן לקוחות ומוניטין שפוגעים בכל סחר החוץ הישראלי" אמר שפר.
 
"בשל העיצומים בנמל אשדוד אוניות רבות מעדיפות לפקוד את נמל חיפה וזהו אחד הגורמים לצפיפות בנמל זה. גורם נוסף הוא העסקת רציפי הנמל במטעני שטעון (מטענים הנמצאים במעבר בין נמלים), דבר המעכב טיפול במטעני יבוא ויצוא וכן גורמים לצפיפות שיבושי עבודה בנמל, אם כי חומרתם בחיפה פחותה מזו שבאשדוד".

שפר תבע ממנכ"ל נמל חיפה, עמוס עוזני, לנקוט לאלתר את הצעדים הדרושים, כדי למנוע המתנות של פרקי זמן בלתי סבירים של אוניות בנמל.
 
"מאסנו לשלם את המחיר הגבוה של ניהול שמתעלם מצרכי המשק ושל התנהלות לא אחראית של עובדים בנמלים" אומר שפר בעקבות הטלת היטלי הצפיפות.
 
מנכ"ל א.מ.א: קיימת בעיית צפיפות חמורה בנמלים
 
יורם הופמן, מנכ"ל חברת א.מ.א ויו"ר ועדת התפעול של לשכת הספנות, מסכים כי קיימת בעיית צפיפות חמורה בנמל חיפה ובנמל אשדוד אך הגורמים לכך, לטענתו, שונים בין שני הנמלים. לדבריו, מקור הצפיפות בנמל חיפה הן התפוקות הנמוכות.
 
"כל התפוקות בנמל חיפה בקו המים יורדות בזמן העונה החקלאית. רוב מכולות הקירור נטענות כידוע מנמל חיפה שהוא בדרך כלל נמל הפקידה האחרון בישראל, וזה תורם לתפוקות נמוכות במיוחד. בנוסף יש בעיה מאוד רצינית  באזור ה-Stacking Area - יש לחץ אדירבאזור אחסון המכולות המוגבל בנמל ובמיוחד למכולות קירור שנדרש לחברם לחשמל - וכל אלו הם גורמים שמשפיעים על תפוקות נמוכות במיוחד בטעינה ולצפיפות בנמל. מה שמעיד על כך יותר מכל הן המשאיות שממתינות – הן הרי לא מחכות לאוניות מחוץ לנמל אלא לאוניות שכבר נמצאות ועובדות ברציפים אבל זה לא סיפור חדש שמפתיע דווקא השנה.
 
"בנמל אשדוד לעומת זאת" מציין הופמן, "יש בעיות אחרות - יש בעיית מחסור רצינית של כוח אדם שקיימת כבר כמה שנים ומלבד זאת יש שם הרבה ציוד מקולקל – מנופים ומנופים בתוך הערוגות שלא עובדים ונתקעים. מחסור כללי בציוד כמו מלגזות, טאגים וכו' כך שאוניות מכולה וקונבנציונליות מכל הסוגים ממתינות זמן בלתי סביר בגלל מכלול הבעיות האלה ובעיות אחרות בשני הנמלים.
 
הופמן הוסיף וציין כי "במצב המתמשך הזה בשני הנמלים יש הצדקה מלאה לאור האיחורים, ההמתנות והנזקים לספנות להפעיל היטלי צפיפות".