הטלת היטל ה-THC מעורר תגובות

לאחר שחברות הספנות החברות בקונפרנס הצפון אירופאיEuropean Mediterranean Trade Agreement - EMTA, המשרתות את הקו ישראל-צפון מערב אירופה, מתכוונות להטיל את ה-THC Terminal Handling Charges, החל מ-20 בינואר 2003, המתבטא בתוספת תשלום של 40 דולר למכולה 20 רגל ו-6


00:00 ,17.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
לאחר שחברות הספנות החברות בקונפרנס הצפון אירופאיEuropean Mediterranean Trade Agreement - EMTA, המשרתות את הקו ישראל-צפון מערב אירופה, מתכוונות להטיל את ה-THC Terminal Handling Charges, החל מ-20 בינואר 2003, המתבטא בתוספת תשלום של 40 דולר למכולה 20 רגל ו-60 דולר למכולה 40 רגל (היטל החל על היבוא ועל היצוא בסכומים זהים), פנה אייל מלמוד, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית אל חברי האיגוד והסביר את הסיבות להתנגדות האיגוד לתשלום ההיטל הנ"ל.
לדבריו אין כל סיבה כלכלית לדרישה הזו מכיוון שלא חל כל שינוי בעלויות השינוע בנמלי ישראל וכי ההיטל כלול בדמי ההובלה, ולדבריו מדובר בכפל תשלום.

כמו כן, נמסר לפי לשון הודעתו, כי בידי האיגוד חוות דעת משפטיות כי פעולה מתואמת של המובילים לגבי ההיטל היא בניגוד לחוק בישראל ובשוק האירופי המשותף וכי בדעת האיגוד לפנות לבית המשפט בעניין זה. מר מלמוד ציין כי המצב הכלכלי כיום הוא כזה שלא מאפשר לעוסקים בסחר חוץ להגדיל את התשלומים עבור הובלה ימית.
בסיום דבריו קרא מר מלמוד לחברי האיגוד להתגייס למערכה ציבורית עיקשת נגד גביית ההיטל, ולא לשלם את ההחיוב. בכל מקרה מתכנסת הנהלת האיגוד לדיון חירום, מחר – יום רביעי, בכדי להחליט על הצעדים שיינקטו במאבק נגד הטלת ה-THC בנמלי ישראל.

כתגובה לכל הנ"ל, נמסר לעתון "שי ספנות ותעופה" מחברת צים, כי הקונפרנס EMTA, שבו חברות ZIM, ISCONT, PONL ,ELLERMAN, K-LINE ,SAFMARINE, MAERSK ו-MSC ניהל מו"מ ארוך עם איגוד המשתמשים במשך חודשים רבים וניסה להגיע להסכמה כאשר האיגוד מציע במקום להטיל היטל THC, כפי שקיים בהרבה מדינות בעולם, להעלות את דמי ההובלה בהתאמה (כלומר להוסיף לדמי ההובלה 40 דולר ו-60 דולר למכולות 20 ו-40 רגל).

הקונפרנס דן בהצעה זו ולאחר שבדק עם יועציו המשפטיים בארץ ובאירופה בחר לפעול בדרך ההיטל ולא בדרך של העלאת דמי ההובלה (דבר שבסופו של עניין אינו משנה ללקוח).

מחברת צים נמסר כי ראוי לציין שדמי ההובלה נשחקו בצורה רבה בשנים האחרונות וכתוצאה מכך החליטו המובילים בקונפרנס להפסיק ולספוג את ה-THC בעצמם (שלעצמו נמוך מהשחיקה הכוללת) ולהעביר זאת ללקוחות. כאמור היטל כזה קיים בארצות רבות בעולם כולל בארצות אירופה בהן קונפרנס EMTA קיים.