הושגה הסכמה לגבי פעילות חברות המנייה בנמל אשדוד

לאחר חודשים ארוכים של דיונים מסתמן פתרון לבעיית פעילותן של חברות המנייה בנמל אשדוד גם בתחום המכולות; עפ"י הפתרון, יוכלו נציגי חברות המנייה להיות נוכחים בחדר ה-TOS בנמל אשדוד כנציגים מטעם חברות הספנות


00:00 ,05.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר חודשים ארוכים של דיונים מסתמן פתרון לבעיית פעילותן של חברות המנייה בנמל אשדוד גם בתחום המכולות; עפ"י הפתרון, יוכלו נציגי חברות המנייה להיות נוכחים בחדר ה-TOS בנמל אשדוד כנציגים מטעם חברות הספנות
 
איריס שטרק- יו"ר חברת נמל אשדוד, ראובן צוק- נשיא לשכת הספנות וגד שפר- יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, הגיעו להסכמה בנוגע לתפקידן של חברות המניה בנמל, בנושא סוגיית הנוכחות של חברות המניה בחדר ה- TOS. סוגיה זו התעוררה לאור הטמעתה של מערכת למחשוב מלא של נמל איתן (מערכת ה- TOS), המנהלת באופן ממוחשב את כל שרשרת הפריקה והטעינה של האוניות.
 
על פי הסיכום, סוכן אוניה המעוניין שחברת המניה תייצג אותו מול הנמל, בתיאום לתפעול האוניה על ידי חברת הנמל ובאמצעות חדר ה- TOS, יידרש להכין ייפוי כוח מטעם סוכן אוניה, המסמיך את חברת המניה לפעול בשם הסוכן.
 
עוד הוסכם שחברת נמל אשדוד תנהל את תפעול האוניה מול גורם אחד בלבד- נציג חברת המניה או סוכן האוניה (בהעדר ייפוי כוח כאמור). פעילות נציג חברת המניה (במקום נציג הסוכן), היא בהתאם להגדרות התפקיד והיא מיועדת לתיאומים בלבד, על בסיס פעילות האוניות, ולא באופן קבוע.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, הביע שביעות רצון מההסדר שהושג. להערכתו, ניתן יהיה בהסדר זה להפיק את מלוא היתרונות מהשילוב שבין הניסיון והידע של חברות המנייה ומהחדשנות הטכנולוגית של חדר ה-TOS.
 
לדברי איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד, "הסכם זה, מקובל על כל הצדדים הרלוונטיים לפעילות. מאחר והארגונים המייצגים את הקהילה הימית שותפים לגיבוש ההסדר , אנו מקווים שחברות המניה ישכילו לאמץ פתרון זה בהקדם. החלטה זו גובשה על בסיס ההכרה במערכת ה-TOSהממוחשבת ככלי ניהול מרכזי של חברת הנמל לייעול תהליכי העבודה ולקיצור זמני ההמתנה, לטובת לקוחותינו".
 
לדברי שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד "אנו מאפשרים לסוכן האוניה לבחור בנציג של חברות המנייה לייצגו, כל עוד תשמר הגדרת התפקיד והסמכויות, כנציג מפקח. כל פעילות הניהול השוטף וקבלת ההחלטות היא בידי עובדי חברת נמל אשדוד, הנושאים באחריות המלאה".
 
 
סלע המחלוקת
 
כזכור, עם הפעלת חדר ה-TOS בנמל אשדוד, הודיעה הנהלת הנמל כי ניהול העבודה באניות המכולה ייעשה רק באמצעות חדר ה-TOS, בידי עובדי הנמל. הודעה זו גרמה לדאגה בקרב בעלי האניות, הסוכנים והמשתמשים בהובלה הימית. גורמים אלה חששו מאבדן ניסיון העבודה והיעילות של חברות המנייה וגם מהאפשרות לבקרה על עבודת הנמל, שסיפקו חברות המנייה כגוף חיצוני.
 
גורמים ספנותיים העלו גם את החשש כי הרחקת חברות המנייה מתחום המכולות, תייקר מאד את עבודת המנייה במטענים כלליים ובצובר, שאינם מנוהלים על ידי ה-TOS. הנהלת נמל אשדוד מצידה הודיעה כי לא תאפשר הפעלת ה-TOS בידי גורם זר.
 
כאמור, לאחר שורה ארוכה של מגעים בניסיון לפתור את חילוקי הדעות, נמצא, בימים אלה פתרון, לפיו יוכלו נציגי חברות המנייה להיות נוכחים בחדר ה-TOS בנמל אשדוד, כנציגים מטעם חברות הספנות (ולא בנוסף להם).
 
 
רקע: מהו TOS ? מהי מניה ?
 
שירות המנייה (tally) הינו שירות שבו מתכננים את תהליכי הטעינה והפריקה ומתאמים בין הנמל לסוכן האנייה, עמיל המכס, מקבל המטען וכו'. עובדי המניה סופרים, מזהים ורושמים את המטענים הנפרקים מהאנייה ונטענים עליה, משווים רישומים אלה להצהרת המטען ומדווחים על הפרשים ושינויים, נזקים ותפוקות העובדים. שירותים אלה ניתנים על ידי חברות פרטיות האמונות על ידי הנמלים ועל ידי סוכני האניות, מאז ימי המנדט הבריטי.
 
ה- TOS הינה מערכת מחשב המטפלת במכולות מרגע כניסתן לנמל ועד ליציאתן. היא מיועדת לנהל את פעילות הפריקה והטעינה מהאוניה בקו המים, את סדר פריקת המכולות ומיקומן ברציפי הנמל ובשטחי האחסון ועד לבקרה ממוחשבת של שער הנמל, שהקמתו תחל בקרוב. מפעיל המערכת הינו עובד נמל והוא זה שאמור לתכנן את תהליך הטעינה והפריקה עבור סוכני האניה ובכך בעצם, לבצע את תפקידם של חברות המניה. יש לציין שהמערכת מטפלת רק במכולות ולא במטען כללי והיא אינה בודקת את הסגרים (פלומבות) שעל המכולות.