הובלת צובר – מעבר להובלה במכולות ?

כלכלן בכיר בחברת הייעוץ הכלכלית ECONSHIPS LTD צופה כי נקודת הכדאיות הכלכלית להסטת מטענים המובלים כיום בצובר להובלה במכולות הולכת וקרבה. להערכתו, מגזר המכולות עומד כיום בפני נקודת מפנה


00:00 ,30.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כלכלן בכיר בחברת הייעוץ הכלכלית ECONSHIPS LTD צופה כי נקודת הכדאיות הכלכלית להסטת מטענים המובלים כיום בצובר להובלה במכולות הולכת וקרבה. להערכתו, מגזר המכולות עומד כיום בפני נקודת מפנה בעלת משמעות חסרת תקדים שבה כמות לא מבוטלת של מטעני צובר יוסטו, מסיבות כלכליות, למגזר המכולות והנובעת ממספר גורמים.

הסיבה המרכזית היא, לדעת היועץ, "הגורם הסיני" (CHINA EFFECT) אשר הביא לעלייה החריגה בתעריפי הובלת מטעני צובר וזאת בעקבות הביקוש הגדל והולך בסין לחומרי גלם. אלה הגיעו לאחרונה לרמה של 30$ לטון ומגמת העלייה נמשכת.

עליה זו עלולה להפוך את הובלת מטענים המוגדרים כ – MINOR BULK במכולות לא רק לכדאית ליצואן אלא גם לבעלי האוניות המובילים אותם בנתיב ההובלה הפחות מלא – EMPTY LEG .

כבר כיום, טוען היועץ, הוצאות ההובלה היבשתית והוצאות השינוע מאפשר לחברות ספנות המפעילות מכולות להתחרות עם אוניות הצובר במטענים כמו : גרוטאות ברזל ומזון לבהמות המובלים כבר היום מארה"ב ליפן במכולות.

השאלה המרכזית היא האם תוכל הכלכלה הסינית לשמר את קצב גידולה מחד ואת קצב גידול מרכיב סחר החוץ. להערכת היועץ תוכל סין לשמר את הגידול בכלכלתה במהלך השנים הקרובות. הנחה זו מבוססת על העובדה שכבר כיום מתחלקת הכלכלה הסינית 50/50 בין הביקושים מבית והביקושים מבחוץ והולכת ומסתמנת המגמה שחלקו של הביקוש המקומי יהיה אף גדול מהביקוש החיצוני דבר המבטיח את המשך הביקוש לחומרי גלם המובלים בצובר.


הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומים.