דוד חרמש דוחה הביקורת על הרפורמה: זה כמו להגיד לילד בן שנה 'למה אתה לא יודע לנגן?'

הנהלת חיפה נפגשה אתמול בכנס ייחודי עם המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס. עוזני הציג תוכניות פיתוח מעודדות וגם חרמש טען כי התחרות בכלל נמצאת בפיראוס ופורט סעיד


00:00 ,11.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת חיפה נפגשה אתמול בכנס ייחודי עם המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס. עוזני הציג תוכניות פיתוח מעודדות וגם חרמש טען כי התחרות בכלל נמצאת בפיראוס ופורט סעיד
 
למפגש המשלחים הבינלאומיים שהתקיים אתמול במלון קרלטון בתל אביב ביוזמת הנהלת חברת נמל חיפה הגיעו עשרות משלחים בינלאומיים וסוכני מכס אשר יכלו לדבר באופן ישיר עם נציגי נמל חיפה בהם מנכ"ל חברת הנמל עמוס עוזני, יו"ר הדירקטוריון דוד חרמש, דוד לאסקי, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ולשטוח בפניהם את טענותיהם, מענותיהם ומדי פעם אפילו לזרוק איזו מילה טובה.
 
שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, השווה את תפקודו הנוכחי של הנמל לפעילותו של בית חולים בעל ציוד יקר ערך אשר משתמש בו רק 7 שעות ביממה, חמישה ימים מתוך שבעה.
 
דוד לאסקי סיפר כי נפח הפעילות עם ירדן עלה בכ- 50% בפעילות היצוא מירדן דרך הנמל, ברבעון הראשון של 2006. 
 

עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, ביקש להפריד בין נמל אשדוד וחיפה, "חיפה זה לא אשדוד, אשדוד זה לא חיפה, יש הבדל מאוד משמעותי. גם כשיש בעיות ביחסי העבודה התוצאות הן אחרות".
 
עוזני טען כי הרפורמה יצרה הסדר בין עובדי הנמלים והממשלה, אך לא ניתנו מספיק כלים כדי שתהיה תחרות. כגון: מבנה תעריפים ומחירים מירביים. "קשה לדבר במונחי תחרות אלא רק במונחי שירות. הרפורמה, אמר עוזני, לא טיפלה בתחרות, רק יצרה את האופציה לתחרות.
 
עוזני סיפר כי החודש נוספו לנמל 40 עובדים חדשים. סה"כ עד סוף השנה צפויים להגיע ל-100 עובדים חדשים.
 
לגבי תוכניות לעתיד, עוזני סיפר כי "היום, עוד לפני פתיחת נמל כרמל, אנחנו עובדים במינוס תפוקה של בין 20% ל-25%, וזאת, כאמור, ברציפים הקיימים. אנו עובדים 21 שעות ביממה, ואין סיבה שלא נעבוד 24 שעות ביממה. היינו רוצים לעבוד לפחות משמרת אחת נוספת בשבת והדבר היה מעניק לנו יתרון אדיר. השנה אנחנו מתכוונים לרכוש עוד 6 מנופי גשר פוסט פאנאמקס. בכוונתנו להוציא 4 מנופים נמוכים ולהחליפם ב-4 גבוהים, כך שיהיו 10 מנופים גבוהים ברציפים".
 
לגבי הטיפול בעורף, עוזני סיפר כי ישנה תכנית להגבהת כל 15 מנופי השער, "כדי שנוכל לאחסן בגובה 4 במקום בגובה 3. יש לזה משמעות אדירה של עוד 25%. טיפלנו ברכישת קרקעות של חברת שמן, ואנחנו מטפלים גם בצד הקרקע וגם בצד הכלים. זה יכול לתת לנו הרבה".
 
בשבועיים האחרונים, סיפר עוזני לנוכחים, היתה הקלה כיוון שהעובדים חזרו לעבודה. עוזני הוסיף "ביקשנו מצים להוריד קצת את כמות מכולות השטעון", כדי לא לסתום את הנמל.
 
עוזני המשיך וסיפר על השיפורים שהוכנסו לנמל השנה: "2 דברים עוד יקרו השנה – הכנסת ה- TOS והטמעת ERP שמשמעותם הכנסת שינויים בתהליכי העבודה"
 
עוזני הסביר לנוכחים כי "עם העובדים אנחנו נמצאים בהידברות, במו"מ, לצערי אני לא יכול להבטיח שיהיה שקט בנמל עד 2010. שני הצדדים הפיקו לקחים מה'קלאש' שהיה בינינו לפני כמה שבועות".
 
עוזני גם עודד את הנוכחים במפגש להגיש תביעות אם הם חשים כי הם נפגעו משביתות או עבודה "לפי הספר", והבטיח לגלגל את התביעה למקומות הנכונים.
 
אחרי עוזני עלה לדוד חרמש, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה לדבר, והוא בחר להגיב על הטענות שהופנו כנגד הרפורמה בשבועות האחרונים וכנגד אלה שמיהרו להספידה ככישלון. "תינוק שנולד הוא לפחות שנה בוכה. אז אנחנו בכינו שנה. ואחרי זה הוא מתחיל לזחול ואחרי זה הוא מתחיל ללכת ואחרי זה הוא מתחיל לרוץ. לבוא ולהגיד 'הרפורמה נכשלה'. לבוא ולהגיד 'אני לא רוצה להתמודד עם כשלונות הרפרומה' זה כמו להגיד לילד קטן שנולד אחרי שנה 'למה אתה לא יודע לדבר או לנגן?"
 
חרמש הביא נתונים התומכים לטענתו באי-כשלונה של הרפורמה. ברבעון הראשון של 2004 עברו בנמל במונחי TEU כ- 259 אלף, וברבעון הראשון של 2005 עברו בנמל 252 אלף. ירידה של 7,000 TEU. ברבעון הראשון של 2006 עברו בנמל 298 אלף TEU, שזה תוספת של 15% לעמות 2004 ותוספת של 10% לעומת 2005 – "זה אומנם לא הישג גדול אבל זה בהחלט לא כישלון", הוא אמר. 
 
חרמש דווקא בחר להתמקד בתוכניות וורודות על עתיד הנמל וטען כי לפי דעתו בידי ההנהלה והעובדים יש יכולת להגדיל התפוקה ב-4 השנים הבאות ב-50%, וטען כי "התחרות שלנו היא לא מול נמל אשדוד אלא עם נמלים אחרים בים התיכון כמו פורט סעיד ופיראוס, לימסול, נמלים בים השחור וכדומה".
 
לבסוף שיגר חרמש הערה על כך שחברת צים אשר משאירה את מכולותיה בנמל לתקופה של 30 יום על אף שמותר לה להשאירן במשך 10 ימים בלבד. חרמש הבטיח לשים סוף לדבר.