בהמשך לפנייתו של יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אל מנהל קונפרנס EMTA היושב בלונדון פיטר וובר, פנה בסוף השבוע שעבר יו"ר האיגוד אל שר התחבורה מאיר שטרית וביקש את התערבותו לביטול היטל הצפיפות שגובות חברות הספנות בנמל אשדוד.
כידוע, במשך שנים רבות סבלו הספנות הישראלית והמשתמשים בהובלה הימית מצפיפות בנמלים, שנבעה, בדרך כלל, משיבושים בסדרי העבודה כמו שביתות ועיצומים. חברות הספנות והקונפרנסים הימיים, כדי לצמצם את נזקיהם בגין ימי ההמתנה הרבים של האוניות בנמלים, הנהיגו "היטל צפיפות" על המשתמשים בשירותיהם.
באיגוד המשתמשים טוענים שבניגוד לבעבר, אז נגבו היטלי הצפיפות על בסיס הסכמה בין חברות הספנות לבין איגוד המשתמשים, הסכמה שהתבססה על בדיקת נזקי הצפיפות, נשיאה משותפת בכיסוי נזקים אלה ופריסת ההיטל לתקופת זמן מוגדרת מראש, הרי שהיטל הצפיפות בנמל אשדוד, בגובה 7%, נגבה זה מספר שנים, ללא תיאום עם איגוד המשתמשים מבלי קביעת מועד לסיום גביית ההיטל.
איגוד המשתמשים בהובלה ימית פתח בימים אלו במאבק בחברות הספנות על מנת שאלו יבטלו את היטל הצפיפות באשדוד. יו"ר האיגוד, גד שפר, פנה אל כל אחת מחברות הספנות שגובות את ההיטל, הוא גם פנה בכתב למנהל קונפרנס צפון מערב אירופה (קונפרנס EMTA) ועתה החליט שפר לפנות גם אל שר התחבורה מאיר שטרית בנושא.
שפר ציין בפנייתו שמאז הונהגה הרפורמה בנמלים, בחודש פברואר האחרון, חל שינוי מבורך בנמל אשדוד שהתבטא בירידה של 77% בזמני ההמתנה של אניות כך שלמעשה אין כלל צפיפות בנמל. "משיחות עם הנהלת הנמל, ברור היום כי מגמה זו נמשכת ולא צפויה צפיפות בנמל אשדוד. למרות זאת, ממשיכות חברות הספנות לגבות היטל צפיפות בנמל אשדוד", כתב שפר.
יו"ר האיגוד ציין שהיטל הצפיפות הנגבה בנמל אשדוד הוא בשיעור חסר תקדים של 7% מדמי ההובלה, וזאת, לטענתו, מבלי להציג בפני המשתמשים את נזקי הצפיפות ובלי לקבוע פרק זמן לסיום גביית הקנס שהושת. "חברות הספנות הגובות את ההיטל, בעיקר חברי הקונפרנס צפון-מערב אירופה – ישראל, מנצלות את ריכוז מרבית הסחר הישראלי בקו זה והופכות את היטל הצפיפות לתוספת קבועה לדמי ההובלה לנמל אשדוד וממנו. גם הנהלת נמל אשדוד מעוניינת בביטולו של ההיטל, הגורם להפסד לקוחות לנמל".
שפר ציין בפני השר שפניות איגוד המשתמשים אל חברות הספנות ולקונפרנסים הימיים לבטל את ההיטל, נענו חלקית בלבד וכי רוב החברות ממשיכות לדרוש כספים אלה. הוא ציין שמיליוני דולרים מוזרמים, באמצעות ההיטל, מהמשק לחברות הספנות ואילו חברות הספנות נשענות, לטענת שפר, על חוק בן יותר מארבעים שנה שאיפשר חיאום מחירים בין חברות ספנות. זאת, לטענתו, בניגוד למקובל היום בנושא ההגבלים העסקיים, כדי להגן על הספנות הישראלית.
יו"ר איגוד המשתמשים ביקש מהשר שטרית להפעיל את השפעתו וסמכותו להפסקת גביית היטל הצפיפות בנמל אשדוד.
גד שפר קורא לשר שטרית לפעול לביטול היטל הצפיפות בנמל אשדוד
בהמשך לפנייתו של יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אל מנהל קונפרנס EMTA היושב בלונדון פיטר וובר, פנה בסוף השבוע שעבר יו"ר האיגוד אל שר התחבורה מאיר שטרית וביקש את התערבותו לביטול היטל הצפיפות שגובות חברות הספנות בנמל אשדוד.
00:00 ,04.09.2005
עשוי לעניין אותך

מארסק אירגנה סוף שבוע ייחודי בטורקיה ללקוחות נבחרים ממדינות האזור
הוקם מסוף מטענים חדש במעבר הגבול נהר הירדן
המע"מ ירד היום ב – 0.5%
גנצרסקי: ביטול התמריצים לעידוד הסחר בנמל אילת משמעו נסיגה מהבטחות האוצר לחברות הספנות
600 עובדים חדשים נקלטו בענף הריהוט במחצית הראשונה של השנה
איגוד המשתמשים להנהלת קונפרנס EMTA: בטלו מיידית היטל הצפיפות באשדוד