גד שפר- יו"ר אגוד המשתמשים לסוכני אוניות: דרישתכם להיטל מחשוב אינה חוקית

שפר הוציא היום מכתב חריף אל 14 סוכני אוניות ובעלי אוניות הפועלים בארץ, לאחר שאלה הודיעו ללקוחותיהם על הוספת תשלום חדש לחשבונות המטענים- היטל שידורי מחשוב, וזאת, בנוסף לכל התשלומים הקיימים; נשיא לשכת הספנות בתגובה: אין ללשכה קשר לדרישה הנ"ל


00:00 ,16.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, הוציא היום מכתב חריף אל 14 סוכני אוניות ובעלי אוניות הפועלים בארץ, לאחר שאלה הודיעו ללקוחותיהם על הוספת תשלום חדש לחשבונות המטענים- היטל שידורי מחשוב, וזאת, בנוסף לכל התשלומים הקיימים; נשיא לשכת הספנות בתגובה: אין ללשכה קשר לדרישה הנ"ל
 
דרישת התשלום החדש הועלתה בעקבות דרישת המכס לבצע שידור ממוחשב של מסרים, לכל פקודת מסירה.
גד שפר אומר כי בתקנות הנמלים (תעריף לשירותי סוכן אונייה) נקבע כי "תעריף התשלומים בעד שירותי סוכן אונייה ישולם לסוכן עם תום מתן השירות או במועד אחר, שעליו הוסכם עם בעל המטען".
 
לדבריו, רק ב-15 בדצמבר 2004 הועלו תעריפים אלו בפעם האחרונה, מ-37 ₪ ל-41 ₪ לכל פקודת מסירה. "גביה של תשלום נוסף עבור "שידור ממוחשב של מסרים", בנוסף לאגרת התקשורת הנ"ל מהווה הפרה של תקנות אלו, ואינה לגיטימית. גד שפר מציין כי אגרה זו אינה מקובלת גם על לשכת הספנות הישראלית".
 
כותב גד שפר במכתבו: "בדקנו עניינית את הטענה המוצגת בפנייתכם ללקוחות, לפיה הדרישה לשידור ממוחשב של מסרים יוצרת עלויות משמעותיות נוספות לסוכן האונייה. גם אם קיימות עלויות נוספות, הן זניחות ביחס לתשלום שאתם דורשים ואינן מצדיקות תשלום נפרד, שפרט להיותו בלתי חוקי, הוא יוצר גם סרבול נוסף ומיותר בחשבון המטענים".
 
באגוד המשתמשים בהובלה ימית אומרים שבמידה והיטל המחשוב לא יבוטל- הם יפנו בנדון למשרד התחבורה ולממונה על ההגבלים העסקיים.

תגובתו של מר נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות:

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות מוסר כי אין ללשכה קשר לדרישה הנ"ל, וכנראה שזוהי דרישה ספציפית של כל סוכן באופן עצמאי.

הלשכה מנועה מ"לארגן" תשלומים עקב המגבלות שחלות עליה לפי חוק ההגבלים, ולכן אין גנצרסקי יכול לאמר אם זה מקובל עליו או לא, ואין הוא יכול להתייחס לעניין.

עוד הוא מוסיף ואומר כי הלשכה לא היתה צד בעניין, וזה נודע לה עקב תלונות של איגוד המשתמשים. יש לציין כי המדובר ב-14 סוכנים מתוך קרוב ל-50 שהם פחות משליש.