בריטניה – ארגון המשלחים פתח במאבק כנגד המכס האמריקאי

ארגון המשלחים הבריטי BIFA שלח לאחרונה מכתב מחאה חריף לרשות המכס בארה"ב הכולל הבעת מורת רוח רבה מהדרך שבה הוחלו נוהלי המכס החדשים לגבי דיווח מוקדם של מטעני יבוא לארה"ב. במכתב אשר הופץ בין כלי התקשורת הכלכליים מבקש הארגון הבריטי להזהיר כי סעיפים בנהלים החדש


00:00 ,26.02.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ארגון המשלחים הבריטי BIFA שלח לאחרונה מכתב מחאה חריף לרשות המכס בארה"ב הכולל הבעת מורת רוח רבה מהדרך שבה הוחלו נוהלי המכס החדשים לגבי דיווח מוקדם של מטעני יבוא לארה"ב. במכתב אשר הופץ בין כלי התקשורת הכלכליים מבקש הארגון הבריטי להזהיר כי סעיפים בנהלים החדשים עלולים להעמיד את חברות השילוח הבינלאומי במצב בלתי אפשרי.
 
מחד קובעים הבריטים כי חובת הדיווח לגבי התכולה עשויה לפגוע ביחסי חברות השילוח מול הלקוחות בעיקר בשל העובדה שמידע הכלול בדיווחים עלול לדלוף לידיים בלתי אחראיות ולפגוע בלקוחות. בנוסף, מעלה הארגון הבריטי טיעון לגיטימי כי תיאור הטובין בשטר המטען כפי שדורשת רשות המכס האמריקאית עלול לחשוף את המשלחים בפני תביעות כספיות כבדות.
 
הארגון הבריטי מביע בראש ובראשונה את מחאתו על כך שרשות המכס האמריקאית מסרבת בכל תוקף לקבל את תיאור הטובין בשטר המטען תחת המינוח הוותיק "”SAID TO CONTAIN . לדעת הארגון הבריטי אין ולא צריכה להיות כל פגיעה מהותית במידע הנמסר למכס בכפוף להגדרה זו והדבר אינו פוגע כלל בשאיפת המכס האמריקאי להשגת "סביבה ספנותית" בעלת רמת ביטחון רבה יותר.
 
לטענת הארגון הבריטי, דרישת המכס האמריקאי לגבי תיאור הטובין בשטר המטען מציבה למעשה את חברות השילוח בעמדת אחריות בלתי אפשרית הזהה למעשה לזו של השוגר עצמו וציבור המשלחים הבינלאומיים עלול למצוא עצמם נתבעים על לא עוול בכפם.
 
הארגון הבריטי טוען כי המידע הנמסר להם מהשוגרים בדבר תכולת המכולות מהווה מקור המידע היחידי העומד לרשותם וכי אין בידי המשלחים הבינלאומיים כל מידע מעל ומעבר לנתונים אותם מקבלים המשלחים מהשוגרים ולכן אינם יכולים ליטול על עצמם אחריות כלשהי לגבי התכולה. בנוסף,הטלת החובה להצגת המידע המפורט על מנפיק שטרי מטען, אינה צודקת. עובדה זו מעוגנת, לדעת הבריטים,בחקיקה הבינלאומית וכי רצונה של רשות המכס להטיל אחריות זו על כתפי המשלחים הבינלאומיים אינה סבירה ואינה צודקת.
 
רשות המכס האמריקאי הדגישה כזכור כי בכוונתה לקבל אך ורק שטרי מטען אשר בהם יופיע המונח SHIPPERS LOAD AND COUNT אולם לדעת הבריטים, תיאור זה מתייחס אך ורק לגבי הכמות ולא לגבי אופי הטובין.
 
כדי לחזק את טענתם, הציגו הבריטים לרשות המכס תרחיש אפשרי שבו מתפוצץ מטען חבלה בנמל ניו יורק . מטען זה הוגדר מלכתחילה והוצג על ידי השוגר, בפני המשלח הבינלאומי, כחלקי חילוף לרכב. בהעדר כל אפשרות מצד המשלח לתאר הטובין בשטר המטען תחת הכותרת  SAID TO CONTAIN, עלול למצוא עצמו המשלח הבינלאומי, כגורם היחידי בשטר המטען אותו ניתן לתבוע בגין הנזק.
 
לגבי הנושא הנוסף, טוענים הבריטים כי משלח בינלאומי אשר קיבל לחזקתו מטען להובלה ללקוח בארה"ב והמעסיק לצורך כך גורם תובלתי / לוגיסטי נוסף כמו NVOCC נדרש לצורך כך להעביר לידי הגורם הנוסף את פרטי התכולה והשוגר. חובה זו עלולה להביא למצב שבו למרות התנגדותו של המשלח הוא חייב לחשוף בפני הגורם הלוגיסטי את פרטי השוגר ועלול במו ידיו לגרום למצב שבו הגורם השלישי יפנה ישירות ללקוחות.
 
ארגון המשלחים הבריטי העלה את הנושאים הללו בפני נציבות השוק האירופאי המשותף תוך הדגשה כי יש להתייחס לשלוש נקודות מהותיות :
  1. החלת תנאי סחר זהים בנתיב האטלנטי הן ליבוא והן ליצוא וכי יש למנוע מצב שבו עקרון ההדדיות אינו מיושם.
  2. דרישה כי נציבות השוק האירופאי תנהל מו"מ מהיר עם רשות המכס האמריקאי להגדרת המונח משלח בינלאומי כ- APPROVED OPERATOR    .
  3. הבהרות לגבי חבותו המשפטית של המשלח הבינלאומי הנובעת מנוהלי המכס החדשים.
 
 
הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.