בחיפה מרימים כוסית ומקווים לשקט תעשייתי

אמנם הרוחות עדיין לא נרגעו לחלוטין, אך זה לא מנע מאף אחד מהעובדים, הועדים או ההנהלה להתייצב ולקרוא להעדיף את דרך המו"מ. מראשון הדוברים ועד האחרון, כולם הביעו חששם שיחסי עבודה עכורים עלולים למנוע למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בנמל


00:00 ,05.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מאות אנשים נקבצו, כמדי שנה, בנמל חיפה לציין, בהרמת כוסית מסורתית, את חג הפסח.
 
אמנם הרוחות עדיין לא נרגעו לחלוטין, אך זה לא מנע מאף אחד מהעובדים, הועדים או ההנהלה להתייצב ולקרוא להעדיף את דרך המו"מ. מראשון הדוברים ועד האחרון, כולם הביעו חששם שיחסי עבודה עכורים עלולים למנוע למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בנמל.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה, היה ראשון הדוברים. הוא ציין שאילולא השבועות האחרונים, ניתן היה רק לשבח את התנהלות הנמל, אך לצערו השבועות האחרונים פגמו בכך. יחד עם זאת ציין פלר שיש שינוי באווירה ויש תוצאות. הוא פנה להנהלה ולעובדים להמשיך לפעול באחריות ולא להכניס את המשק כולו לסחרור נוסף.
 

דודו פרץ, מזכיר ועד טרנספורט, שב וציין שהעובדים לא נקטו בעיצומים. הוא הדגיש שאין ולא היתה לועדים ולעובדים שום כוונה לפגוע בהתנהלות הנמל או בלקוחות. "אין כאן איש שנפגע או שלא קיבל שירות כראוי", פנה פרץ לנוכחים.
 
יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, ברוך זלץ, הסכים עם קודמיו שהשנה שחלפה היתה מוצלחת, עם קצת קלקולים בדרך. "גם אם יש קצת קלקולים, אסור שזה יעיב על התוצאות", אמר. הוא יצא כנגד ההחלטה שלא לאפשר לקלוט לעבודה את בניהם ובנותיהם של עובדי הנמל.
 
"השנה שחלפה היתה נפלאה, אבל העיצומים של הימים האחרונים מעכירים את האווירה", אמר ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות. הוא ציין שבימים כתיקונם, הנמל ידע לעבוד בתפוקה מלאה ולתת שירות מצויין. הוא קרא להנהלה לפעול להרחבת שטחי העורף, לגייס כח אדם נוסף ולפתח את הנמל הקיים. "במקום לעסוק בעיקר, אנו מוצאים עצמנו עוסקים בעימות הגלוי בין ההנהלה לבין העובדים. כתוצאה מכך, אניות ממתינות, מטענים מתעכבים והתפוקות נמוכות. הוא קרא להנהלה ולעובדים להגיע להסכמות בדרך של מו"מ. "כשהנמל עובד ומתפקד – זה לתפארת כולנו".
 
ראש העיר של חיפה, יונה יהב, הדגיש את החשיבות האדירה בפיתוח הנמל לטובת העיר חיפה. יחד עם זאת, יהב ציין את חילוקי הדעות בקשר בין הנמל לבין העיר שמאחוריו. "זה עדיין לא הוטמע. יש עדיין ויכוחים עם הנהלת הנמל. בסוף האסימון יפול".
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, ציין שאת שנת 2005 עבר הנמל בצורה טובה. לדבריו, הנמל פועל במסגרת תכנית פיתוח מאד אינטנסיבית הנחלקת לפיתוח עד הקמת רציף הכרמל ולפיתוח שלאחריו. הוא קרא לחברת צים להגביר את פעילות השטעונים בנמל. בהקשר לארועי הימים האחרונים ולעימות עם העובדים ציין עוזני שהחומה נסדקה. לדבריו, הנזק כתוצאה מכך שלא התנהלה עבודה בשבת האחרונה הוא מינורי לעומת הנזק התדמיתי. "אני מקוה שהאחריות תיגבר ונחזור למלא את שהוטל עלינו".
 
דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, התייחס בקצרה לארועי הימים האחרונים, אך בחר להדגיש דוקא את הפוטנציאל הגלום בנמל. לדבריו, עוד לפני השלמת בנית רציף הכרמל, ניתן להגיע, תוך שנתיים, לתנועה שנתית של 2 מליון TEUולאחר השלמת רציף הכרמל להוסיף עוד מליון TEUנוספים. "כלומר, אנו יכולים להכפיל ולשלש את התנועה. זו ברכה לעיר ולנמל".
 
הנואם האחרון היה שר התחבורה, מאיר שטרית. הוא ציין שבסה"כ המאזן, הרפורמה בנמלים חיובית. הוא הביע צערו על המחלוקות שצצו בימים האחרונים בין ההנהלות והנמלים באשדוד ובחיפה. "קשה לבנות שם טוב, אך קל מאד להרוס אותו". השר שטרית קרא לראש העיר של חיפה להתערב ולסייע בפתרון לבעית שטחי העורף בנמל, אחרת, לא תעמוד בפניו הברירה אלה לחתום על צו להפקעת שטחים. הוא ציין שלדעתו יש לנמל חיפה את הנתונים הטובים ביותר להפוך לנמל מוביל בים התיכון.