ארה"ב – ביקורת קשה על מערך מעקב המכולות ביבוא לארה"ב

חברי הסנט האמריקאי, הסנטורית סוזאן קולינס והסנטור ג'ו ליברמן הביעו בפני סגן השר לביטחון פנים אי שביעות גלויה בגין חולשות,לכאורה, בשרשרת המעקב אחר מכולות המיובאות לארה"ב


00:00 ,06.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חברי הסנט האמריקאי, הסנטורית סוזאן קולינס והסנטור ג'ו ליברמן הביעו בפני סגן השר לביטחון פנים אי שביעות גלויה בגין חולשות,לכאורה, בשרשרת המעקב אחר מכולות המיובאות לארה"ב. הסנטורים, העלו שורה של שאלות הדנות בעיקר בזרימת המידע והבקרות המתבצעות על ידי רשות המכס לגבי מכולות המוגדרות כבעלות סיכון גבוה (HIGH RISK) וכן לגבי מכולות המוגדרות כבעלות סיכון נמוך (LOW RISK).

בפנייתם הדגישו הסנטורים כי 361 נמלי הים הפועלים בארה"ב, הם למעשה עקב אכילס של המערכת אותה הרכיב הממשל לצורך במלחמה כנגד הטרור. לטענתם, מספר המכולות הנבדקות ביבוא כה זעום ולכן קיימים סיכויים גבוהים שמכולות חודרות לתוך ארה"ב ללא כל בדיקה. הסכנות הטמונות בחדירת מכולות לשטחה של ארה"ב, כה גדולות ולכן חלה חובה על מערך המכס לפתח שיטות מעקב וגילוי משוכללות יותר, הוסיפו.

לטענתם, המידע הקיים בידי המכס הינו מידע הנשאב ממצהרי האוניות בלבד. מצהר האונייה היה בעבר בעל חשיבות רבה לרשויות אולם מגבלת המידע הקיימת במצהרים הכוללים כמות מידע מצומצמת מהווה, לדעתם, סיכון ביטחוני רב ולכן יש לחשוב על דרכים לשפר את רמת המידע ואף לדרוש הכללת מידע נוסף במצהרים. שני הסנטורים בדעה כי לרשות המכס אין כל תוכנית אב להרחיב את מערך איתור המכולות הבעייתיות באותם מקרים בהם המכולות מועברות מנמל אחד למשנהו בדרכן לארה"ב.

לדעתם, קיים פער מידע בין הרצוי למצוי אותו יכולים גורמי הטרור לנצל ולהעביר מכולות דרך מספר נמלים לצורך החדרת חומרי מלחמה לארה"ב. על רשות המכס לפעול בכל הדרכים האפשריות לקבלת מידע רציף אודות מכולות המעברות דרך נמלי ביניים לארה"ב.הסנטורים הביעו בנוסף את מורת רוחם מהעדר כל יכולת מוכחת ברשות המכס לבדוק את החברות המצטרפות לתוכנית ה – C-TPAT (בשמה המלא: CUSTOMS-TRADE PARTNERSHIP AGAINST TERRORISM) אשר במסגרתה משתלבות חברות אמריקאיות וזרות למערך שיתוף פעולה גלובלי למניעת טרור מול רשות המכס האמריקאית. העדר יכולת מוכחת תגרום לכך שחברות המבקשות להצטרף אינו מדרשות לבצע את ההשקעות הדרושות כדי לאמץ נהלי אבטחה מחמירים ובנוסף המערכת אינה בודקת את החברות לאחר הצטרפותן.


הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.