ארגון התאגידים: הכרה במטענים אשר לגביהם הוכרז תום מסע, כהובלה במישרין

נמסר לנו כי ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל פנה פניה בדחיפות למר ראובן זלצר מהנהלת המכס במכתב מהיום שבו נאמר כי בכדי למנוע אי הבנות וסיבוכי יתר עם מעריכים לגבי סוגיית ההובלה הישירה, הנדרשת כדי לעמוד בתנאי ההכרה במקור, נודה באם תוצא הנחייה מתא


00:00 ,25.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נמסר לנו כי ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל פנה פניה בדחיפות למר ראובן זלצר מהנהלת המכס במכתב מהיום שבו נאמר כי בכדי למנוע אי הבנות וסיבוכי יתר עם מעריכים לגבי סוגיית ההובלה הישירה, הנדרשת כדי לעמוד בתנאי ההכרה במקור, מבקש שתוצא הנחייה מתאימה לתחנות הקובעת באופן גורף כי מטענים אשר פורקו בנמלי תום מסע והובאו ארצה עם תום השביתה יהיו קבילים, מבחינת ההסכמים, להכרה במקור ותעודת המקור לא תפסל.

מובא לידיעתו כי רק לאחרונה הובאה בפני הארגון סוגייה אשר עסקה במטען אשר הורד בנמל איטלקי בתקופת השביתה אשר הייתה בחודש נובמבר אשתקד ואשר לגביו תשובת המכס הייתה כלהלן:
"טובין ממקור ארה"ב ויובאו דרך נמל איטלקי. מבדיקה שנערכה לרשימון עולה כי הטובין לא מילאו את תנאי ההובלה במישרין ולכן תעודת מקור אינה קבילה".

גם אישורו של סוכן האונייה כי המטען אכן הורד בנמל האיטלקי, בשל השביתה בארץ, לא התקבל ההסבר על ידי המעריך המלומד אשר ענה כי :

" מכתב של נציג סוכנות הספנות אינו אסמכתא לקיום תנאי יבוא במישרין. לאור נסיבות המקרה יש להמציא את אישור המכס האיטלקי לפיו הטובין לא נכנסו לסחרה".

כדי להימנע מהצורך להתמודד עם חוסר גמישות והעדר התחשבות מוחלטת של מעריכים מסוימים בתחנות וכדי להקל על ציבור היבואנים המלקק פצעיו במהלך ואחרי השביתה, מבקש הארגון הנחיה מתאימה שתצא עוד במהלך היום לתחנות הים כדי למנוע הישנותם של מצבים כגון אלה.

לדעת ארגון התאגידים יש להדגיש למעריכים באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים כי אין לבקש את אישור רשות המכס האיטלקית, היוונית, הקפריסאית, המצרית, הירדנית והמלטזית במקרים כגון אלה.
נמסר כי המכס שוקל להענות בחיוב לבקשה.