ארגון הגג של סוכני המכס קיים דיון בנושא גניבת "תעודות שער" מגורמים הפועלים בנמלי הים

לאור ריבוי המקרים בהם נגנבים מסמכים מחוליות שונות לאורך השרשרת הלוגיסטית, דבר המוביל לגניבות של מכולות מלאות וריקות, יזם מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים


00:00 ,29.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
לאור ריבוי המקרים בהם נגנבים מסמכים מחוליות שונות לאורך השרשרת הלוגיסטית בכלל ובמרחב נמלי אשדוד וחיפה בפרט, דבר המוביל לגניבות של מכולות מלאות וריקות, יזם ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, דיון בנושא.

לדיון אשר התקיים ביום א' השבוע זומן ד"ר אלברטו ליאוצי, מנהל המחלקה הימית של חברת הביטוח "אליהו", כנציג של מגזר הביטוח הימי בדיון. בנוסף זומנו סוכני מכס, משלחים בינ"ל, נציגי מחסנים ומסופים ושמאים במטרה ללבן את הנושא ולחפש אפשרויות לטיפול בבעיה.

ארגון הגג של סוכני המכס קיים דיון בנושא גניבת "תעודות שער" מגורמים הפועלים בנמלי היםד"ר אלברטו ליאוצי פתח את הדיון וציין כי תופעת הגניבות בנמלים מתפשטת והולכת, הן ביבוא והן ביצוא. תופעת הגניבות חמורה בהובלה הימית אך בהחלט חמורה גם בהובלה האווירית. כיום,לטענת המבטחים, תופעת גניבות המסמכים קיימת בעיקר לאחר שחרור המטען ממכס, לפני מסירת המסמכים לחברות הובלה היבשתית או במהלך פרק הזמן שהמסמכים נמצאים בחזקת המוביל היבשתי.
ד"ר ליאוצי חשף כי רק בחודש וחצי האחרונים נגנבה סחורה מנמל חיפה בשווי של מליון וחצי דולר. על פי הבנתו, אחריותן של כל החוליות הלוגיסטיות, המטפלות במטען, משלב התרתו ממכס ועד מסירתו ללקוח, היא מרכזית ועליהן לעשות את המיטב כדי למנוע כל פגיעה במטען.
במסגרת זו מנה ד"ר ליאוצי שורה של כשלים, לכאורה, בעבודת החוליות השונות והעדר תשומת לב מספקת לחשיבות הרבה הטמונה ב"תעודות השער" אשר למיטב הבנתו, מהוות, צ'ק פתוח למשיכת הטובין מהנמל.

מר יורם ארבל, יו"ר לשכת סוכני המכס בחיפה והצפון דחה בתוקף כל טענה או רמיזה אפשרית כלפי סוכני המכס והבהיר כי סוכני המכס מהווים אומנם חוליה מרכזית בתהליך שחרור טובין בנמלים אולם אינם נושאים באחריות וזאת מאחר שההתקשרות של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים היא עם חברת הובלה יבשתית ולא עם נהג זה או אחר ועקב כך, אין לסוכני המכס יכולת לדעת, מראש, איזה נהג יישלח לביצוע ההובלה, ולכן אינם יכולים בשום אופן להיות בטוחים ביושרו של אותו הנהג.

מר עופר יוסף מחברת "מ.מ. סחר" התייחס ואמר שרצוי שמהדיון ייצאו כולם בתחושה שיש שיתוף פעולה של כל הרשויות על מנת להלחם בתופעה. כיום, לדעתו, אין כלל שיתוף פעולה מהמשטרה, מהמכס ומחברות הביטוח וכולם מתנערים מהנושא.
יתרה מזו, כאשר מזמינים הובלה מחברה גדולה להובלה יבשתית, הרי שייתכן מצב שאותו מוביל יבשתי "מגלגל" את העבודה הלאה לנהג מסוים שאינו משתייך לאותה חברה ושסוכן המכס כלל לא מכיר את זהותו, וזהו מצב חמור.

הגברת דבורה נויברג מחברת "גלובל" העלתה את הסוגיה: מדוע חברות הביטוח לא לוחצות להתקנת מסוף משטרתי ביציאה מהנמל, דבר שיאפשר לזהות תעודות זהות מזויפות או מספרי רישוי מזויפים.

מר יהושע לוין מחברת "קונטיננט" הזכיר כי בעבר הייתה הצעה למחשב את משרדיהם של המובילים היבשתיים בכדי שיהיו קשורים אל מחשבי המכס והנמל, וכל תעודת שער שעוברת את השער – בשער יודעים אם יצאה ממשרד זה או אחר, ובכך, זהות הנהג כבר אינה רלוונטית.

מר אריה קרמן ממסוף "קונטרם" באשדוד טען שמניסיונו הדבר היחידי אשר יכול למנוע תופעה זו הוא להעביר תמיד רשימה של נהגים מורשים. כל חברה תעביר לרשות המסוף את רשימת הנהגים המורשים מטעמה, ובכך נהג שאינו ברשימה לא יוכל לקבל המכולה.

ד"ר אלברטו ליאוצי סיכם ואמר כי לדעתו רצוי להקים פורום המאגד בתוכו מספר גורמים שכוללים את חברות הביטוח, המשטרה, סוכני המכס, המסופים והמשלחים.

מר יורם ארבל העלה בסוף הדיון רעיון אשר במסגרתו, במידה ויקרום עור וגידים , יקיימו נציגי חברות הביטוח יחד עם נציגות סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים דיונים במטרה להגיע לאמנת שרות משותפת אשר במסגרתה יוטל על סוכני המכס ליישם, במסגרת עבודתם, שורה של דרישות אשר ישפרו, מנקודת המבט הביטוחית, את תהליכי העבודה ובתמורה, תתחייבנה חברות הביטוח להימנע מהגשת תביעות שיבוב כנגד סוכני המכס.

סוכם כי תוך פרק זמן קצר יוקם פורום מקצועי שידאג, תוך תיאום עם שאר החוליות לרבות המשטרה, לטפל באופן נקודתי בבעיה.