אמנה למען פיתוחו של נמל חיפה

לקראת החלטה על השקעת 800 מיליון $ בנמלים – החליטו גופי כלכלה וציבור ארציים על שיתוף פעולה שבמסגרתו נחתמה אמנה הקוראת להפניית ההשקעה לנמל חיפה. נשיא לשכת המסחר חיפה: השקעה בנמל חיפה היא הדרך היחידה למנוע את דעיכת הפריפריה


00:00 ,26.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת החלטה על השקעת 800 מיליון $ בנמלים – החליטו גופי כלכלה וציבור ארציים על שיתוף פעולה שבמסגרתו נחתמה אמנה הקוראת להפניית ההשקעה לנמל חיפה. נשיא לשכת המסחר חיפה: השקעה בנמל חיפה היא הדרך היחידה למנוע את דעיכת הפריפריה.
 
שרי האוצר והתחבורה אמורים להכריע בקרוב באיזה מנמלי ישראל תבוצע עד שנת 2015 תוכנית השקעה רחבת היקף, של 800 מיליון דולר. כדי להבטיח כי השקעה זו תופנה לנמל חיפה הגיעו הגופים הכלכליים והציבוריים המרכזיים של חיפה והצפון להסכם על שיתוף פעולה ווויתורים הדדיים .
 
נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, עודד פלר, יוזם המהלך, אומר כי המגמות השליליות ההופכות את מרכז הארץ לאזור הכלכלי הפעיל היחיד כמעט במדינה – נמשכות, וחייבים לשנותו.
 
 "אם סברנו כי האירועים בצפון בקיץ שעבר ישנו את התמונה – המציאות טופחת על פנינו. אנחנו רואים כי הדעיכה בפריפריה נמשכת ואף מתעצמת. נראה כי הדרך היחידה לשינוי כיוון ולהשגת ראשיתו של איזון, הוא בקביעת עוגנים ברמה לאומית שיהיו ממוקמים באזורי הפריפריה. לצפון כבר יש היום עוגן טבעי - נמל חיפה. נמל חיפה מתנוון כבר עשר שנים ויותר. הסחר הישראלי צומח – ואת פירותיה של הצמיחה הזו קוטפים נמלי ים תיכון אחרים ונמל אשדוד המשרת את מרכז הארץ. מקבלי ההחלטות מתעלמים מתופעה זו והשלכותיה, ולכן התארגנו, כל הקשורים לציבוריות ולכלכלה הישראלית באזור חיפה והצפון, כדי ליצור חזית אחידה, אשר תגרום כי החלטת הממשלה שהתקבלה לאחרונה, בדבר השקעות גדולות בפיתוח תשתיות בנמלים, החלטה שלא קבעה איזה נמל יזכה בקדימות בהשקעות, תגיע לצפון הארץ", אמר פלר.
 
על פי האמנה מתחייבים החותמים עיריית חיפה, חברת נמל חיפה, ועד עובדי נמל חיפה, ההסתדרות החדשה במחוז חיפה, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון לעשות ולהשקיע את המשאבים הנדרשים לקידום ביצוע תוכנית ההשקעה בנמל חיפה, קידום ההחלטות, חקיקה ופעולות הסברה וכן לנקוט צעדים שיידרשו לשכנוע מקבלי ההחלטות בממשלה וברשויות השונות לביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה.


עיריית חיפה: נכונות לוותר על שדה תעופה בינלאומי וזירוז הליכי רישוי
עיריית חיפה מצהירה באמנה על נכונותה לגשת לאלתר לתכנון ולביצוע להקמת "WATERFRONT" תיירותי בחלק המערבי של הנמל, במגמה לפתח את העיר התחתית ולהגדיל את כוח המשיכה התיירותי של העיר.
וכדבר ראשון עם קבלת החלטה סופית של הממשלה בדבר ביצוע תוכנית ההשקעה הנמלית בחיפה, מוכנה העירייה לקבל עקרונית את ההצעה כי שדה התעופה הבינלאומי החדש שישרת את חיפה והצפון יוקם באתר חלופי, דוגמת מגידו.
יונה יהב, ראש העיר של חיפה, ציין בהקשר זה ציין שסוכם עם שאר הגורמים שכאשר נמל חיפה יפותח על כל שלביו, נמל התעופה של מגידו ייקרא נמל התעופה של חיפה, אליו תתועל אוטוסטרדה בת 4 מסלולים. "אנו בפרונט של המאבק שיש לו השפעה אסטרטגית על פיתוח העיר חיפה – העיר השלישית בגודלה בישראל".
 

חברת נמל חיפה: פתיחת מערב הנמל לפיתוח תיירותי ודאגה לשירות יעיל ויציב
עפ"י האמנה ולאחר שנים של עיכוב והתלבטויות הנהלת נמל חיפה מביעה גם היא את הסכמתה לפיתוח החזית המערבית של הנמל לשימושים תיירותיים עירוניים ופיתוח ה -"WATERFRONT". בנוסף, תמשיך הנהלת הנמל לפעול לביצוע מלא של הסכמי העבודה עם עובדי הנמל ולהפעלת הנמל ללא הפרעה, שביתות או השבתות.
 
דוד חרמש, יו"ר חברת נמל חיפה בירך על היוזמה. "הראיה של הכלכלה הישראלית לא מסתכמת בנתוני היבוא/יצוא בלבד". לדבריו, הנמל הוא פתח לצפון המדינה ונותן שירותים לכל צפון המדינה וזה אך טבעי ששם צריך לפתח את החלק הנוסף של נמל ישראל. "אני מבקש משר האוצר שיימונה השבוע ומשר התחבורה, שלא לחכות עוד שנה-שנתיים כדי לקבל את ההחלטה. צריך לעשות את זה מהר ובמסגרת פיתוח חיפה והצפון".
 
מנכ"ל חברת הנמל עמוס עוזני הוסיף ואמר כי נמל חיפה ולא אשדוד משמש כנמל שטעון. "תנו אישורים סטטוטריים והכל יסתדר מעצמו. אין בעיה של כסף". הוא הוסיף: "נמל חיפה עובד בתפוקה של 100% למשך שבעה ימים. אשדוד לא. אשדוד משנעת 500 אלף TEUעם 1300 עובדים. חיפה משנעת 1.1 מליון TEUעם 1000 עובדים. זה כל ההבדל".
 
 
ההסתדרות והעובדים: שמירה על שקט תעשייתי
מתוך הכרה בחשיבותו של נמל חיפה כמנוע תעסוקתי לעשרות אלפי עובדים, ובכך שביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה תביא לגידול משמעותי במספר מקומות העבודה בה, מבטיחה ההסתדרות, באמצעות האמנה, לגייס את תמיכת ציבור העובדים בחיפה והצפון לתמיכה בתוכנית. עוד מתחייבת ההסתדרות להפעיל את מלוא השפעתה למציאת פתרון לחילוקי דעות, במידה ויתגלעו כאלה, בין העובדים להנהלת נמל חיפה בדרך שתמנע שיבושים בעבודה הסדירה. ההסתדרות תפעל להמשך קיומם של הסכמי עבודה שנחתמו, לרבות הסכמי הרפורמה בנמלים.
 
"עובדי נמל חיפה הם הטובים ביותר במזרח התיכון. הם אמינים ויחסי העבודה הם די טובים ביחס לנמלים אחרים במזרח התיכון. נעשה את הכל כדי לקדם את נמל חיפה, העובדים והמפעלים שמסביב", ציין יגאל כהן ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בחיפה.
 
 
ועד עובדי הנמל
במסגרת האמנה שעליה חתמו, העובדים מתחייבים להיכנס למו"מ מיידי עם ההנהלה על הארכת שעות העבודה בנמל במגמה לראות נמל יעיל ותחרותי. בעקבות הסכם הרפורמה, שבו נמל אשדוד פותח ללא השקעה כספית מצידו, העובדים רואים חשיבות כי גם פיתוח נמל חיפה יהיה ללא השקעות כספיות ו/או הלוואות מצידם ו/או מצד נמל חיפה.
 
 
האיגוד הארצי של המשתמשים בהובלה ימית: התגייסות למען חיפה
בהיותו איגוד ארצי, מכיר איגוד המשתמשים בחשיבות העליונה של נמלי ישראל האחרים וההשקעה הנדרשת בהם ועל כן רואה יו"ר האיגוד את החשיבות הרבה באמנה. יחד עם זאת רואה האיגוד חשיבות מיוחדת בעת הזו לקדם את תוכנית ההשקעות בחלק הצפוני של מדינת ישראל. "אני פונה לממשלה להימנע משיקולים פוליטיים ולקבל החלטה מקצטועית ומהר. אני מאחל לכולנו שלא נתבדה", אמר גד שפר.
 
 
לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון: קידום הנושא במשרדי הממשלה והקמת מטה מיוחד לנושא
לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, כארגון המעסיקים הגדול בצפון הארץ וכחלק מאיגוד לשכות המסחר בישראל, תפעל, במסגרת התחייבותה באמנה, לקדם את הנושא במשרדי הממשלה וברשויות השונות ותקים עם העירייה מטה מיוחד למעקב אחר ביצוע תוכנית ההשקעה בנמל על שלביה השונים, לרבות טיפול ברישוי הנדרש מול הגורמים הסטטוריים השונים.