איגוד לשכות המסחר: עיכוב בלתי סביר בשחרור מוצרי מזון מיובאים מאז "פרשת רמדיה"

כתוצאה מפרשת "רמדיה" ובמחסור בכוח אדם במשרד הבריאות ממתינות בנמלים אלפי מכולות המכילות משלוחי מזון ; יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר: המצב שנוצר, אפוא, בנמלים כיום בלתי אפשרי


00:00 ,30.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כתוצאה מפרשת "רמדיה" ובמחסור בכוח אדם במשרד הבריאות ממתינות בנמלים אלפי מכולות המכילות משלוחי מזון ; יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר: "המצב שנוצר, אפוא, בנמלים כיום בלתי אפשרי. כל בעל תפקיד בשירות המזון פועל על פי הבנתו ומטבע הדברים בחשש רב שמה יבולע לו" ; מבקש את התערבותו הדחופה של מנכ"ל משרד הבריאות במציאת פתרון

בהמשך לפרסום מהשבוע שעבר שלפיו התריע ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים כי בעקבות מחסור חריף בכוח אדם בתחנות ההסגר בנמלים ובעקבות החמרת הנהלים כתוצאה מפרשת "רמדיה", חלים עיכובים רבים בשחרור מטעני מזון, הגורמים נזקים של מיליוני שקלים, שיגר הבוקר מר יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, מכתב בנושא אל פרופ' אבי ישראלי, מנכ"ל משרד הבריאות.

איגוד לשכות המסחר: עיכוב בלתי סביר בשחרור מוצרי מזון מיובאים מאז "פרשת רמדיה"מר שוסטק (בתמונה) מדגיש כי משרד הבריאות בכלל ושירות המזון הארצי, כולל תחנות ההסגר בנמלים בפרט, החלו נוקטים, מאז "פרשת רמדיה", צעדי אכיפה בלתי מתפשרים, בעת ביצוע היבוא ושחרור המזון. כל זאת, לדבריו, ללא אבחנה בין מזון רגיש למזון רגיל.

לכן, הוסיף מר שוסטק במכתבו, עם כל הצער לגבי מה שאירע בפרשת רמדיה, באיגוד לשכות המסחר סבורים שהאפקט לא אמור להוכיח שכלל הפעולות ונהלי העבודה הקיימים כיום בנושא יבוא מזון הם לקויים. "על פי מיטב ידיעתנו, אכיפת הדרישות ביבוא מזון פועלת היטב, מעל ומעבר למקובל בעולם המערבי. המקרה של רמדיה מצביע דווקא על יחס מיוחד שניתן על ידי משרדך ליצרן מקומי שמבצע פיקוח עצמי על מוצריו לעומת יבואן ולא על איזה חסר או ליקוי בהליכי היבוא".

"המצב שנוצר, אפוא, בנמלים כיום בלתי אפשרי. כל בעל תפקיד בשירות המזון פועל על פי הבנתו ומטבע הדברים בחשש רב שמה יבולע לו", כתב.

מר שוסטק מציין את העובדה שמצב זה גורם לכך שהטיפול בבדיקת משלוחי מזון בנמלים מתחיל רק לאחר 5-8 ימים בממוצע, ממועד הגעת הטובין לארץ. שחרור המזון לאחר בדיקות על טובין, שבעבר לא נבדקו כלל, נמשך בין 17-21 יום, לעומת יום או יומיים בעבר. לדבריו, בנמלי הארץ ממתינות אלפי מכולות לבדיקה, והעיכובים בשחרור מטענים אלה גורמים נזקים כלכליים חמורים ביותר, בעיקר ליבואני המזון אך גם לכל מי שעוסק בתחום.

"פנייתנו למנהלת שירות המזון במשרדכם לא הועילה עד כה, עקב מצוקת כ"א שאינה מאפשרת, לדבריה, תגבור צוות העובדים בנמלים", נכתב.

שוסטק מסיים את מכתבו בבקשו את התערבותו המיידית של פרופ' ישראלי כך שינקטו כל האמצעים הנדרשים על מנת להביא, לדבריו, לשפיות המערכות המטפלות ביבוא ולמסלול עבודה הגיוני וראוי, שיצמצם את הנזקים שכבר נגרמו לעוסקים בנושא.