איגוד המשתמשים: צעדים משפטיים כנגד נמל חיפה וחברת צים

לטענת האיגוד, שתי החברות מפגינות אוזלת יד בכל הקשור בטיפול בצפיפות הקשה בנמל חיפה. לטענת האיגוד, לחברת צים תפקיד מרכזי ביצירת מצב הצפיפות בנמל חיפה ולהתמשכותו. חברת נמל חיפה בתגובה: איננו יכולים לקחת אחריות על מחדלים של שנים


00:00 ,26.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת האיגוד, שתי החברות מפגינות אוזלת יד בכל הקשור בטיפול בצפיפות הקשה בנמל חיפה. לטענת האיגוד, לחברת צים תפקיד מרכזי ביצירת מצב הצפיפות בנמל חיפה ולהתמשכותו. חברת נמל חיפה בתגובה: איננו יכולים לקחת אחריות על מחדלים של שנים
 
לאור התמשכות והחרפת מצב הצפיפות בנמלי ישראל בכלל ובנמל חיפה בפרט, ועם החלטת חברת צים להעלות את היטלי הצפיפות בנמלים לשיעורים המוגדרים על ידי איגוד המשתמשים כ"חסרי תקדים" ואשר מגיעים עד 130$ למכולה רגילה, החליט איגוד המשתמשים בהובלה ימית לנקוט צעדים משפטיים כנגד חברת נמל חיפה וכנגד חברת צים בטענה על אוזלת יד בטיפול במצב.
 
לטענת האיגוד, לחברת צים יש תפקיד מרכזי ביצירת מצב הצפיפות בנמל חיפה ולהתמשכותו בשל כמויות השטעון (מכולות במעבר שאינן מיועדות לישראל) שהיא מביאה לנמל חיפה וממשיכה בכך, גם עם החמרת מצב הצפיפות בנמל.

האיגוד טוען כי חברת נמל חיפה לא קיימה את הבטחותיה מהעבר להגביל את כמויות מכולות השטעון בנמל, וכרגע "תקועות" בו אלפי מכולות שטעון, וכן ביצעה פעולות אחרות, שיצרו מצב צפיפות כרוני בנמל.
 
באיגוד המשתמשים טוענים כי חברת צים מהווה "סמן ימני" בקביעת היטלי הצפיפות, ואת התעריפים, שלטענת האיגוד הן בלתי מתקבלים על הדעת, שקבעה צים להיטלי הצפיפות, צפויות לאמץ חברות הספנות האחרות.
 
לטענת האיגוד, התברר השבוע כי חברות ספנות מקבלות פיצוי נוסף על נזקי ההמתנה והצפיפות בנמל מהנמלים עצמם, זאת, בדרך של קבלת הנחה משמעותית ביותר של עד שליש מדמי אגרת המינגש לאניות. פיצוי זה, שנותנים הנמלים לחברות ספנות, מהווה, לטענת האיגוד, מעין "היטל צפיפות", אשר לטענתו גם מוכיח כי הנמלים מכירים באחריותם לצפיפות. אולם, בנוסף טוענים באיגוד המשתמשים, משיתות חברות ספנות היטלי צפיפות גבוהים על בעלי המטענים.
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית קרא, בהודעה שהפיץ לחבריו, שלא להסכים לגובה ההיטלים שקבעה חברת "צים" וחברות ספנות, ההולכות בעקבותיה, ולעשות כל שביכולתם כדי לא לשלם את היטלי הצפיפות המופרזים או בלית ברירה, לשלמם תחת מחאה.
 
עוד נמסר כי האיגוד מצפה כי הצעדים המשפטיים שהוא עומד לנקוט יבטלו היטל זה.
 
מהנהלת חברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "אנו נקדם כל פעילות להקטנת העומס ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו בשטח הנתון על מנת לצמצם העומס בשטחי הנמל. יחד עם זאת איננו יכולים לקחת אחריות על מחדלים של שנים באי העמדת המשאבים הראויים לתפעול הנמל כראוי".
 
מחברת צים טרם נמסרה תגובה.